ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 812/483/16
адміністративне провадження № К/9901/67829/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Блажівської Н.Є., Яковенка М.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 12.09.2018 у складі судді Смішливої Т.В. та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2018 у складі колегії суддів: Сіваченка І.В., Блохіна А.А., Шишова О.О. у справі №812/483/16 за позовом Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" до Офісу великих платників податків ДФС, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Головне управління Державної казначейської служби України у Луганської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язати вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби в особі Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі - ОВПП ДФС України) звернувся до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 812/483/16 за позовом Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" (далі - ПАТ "Луганськтепловоз") до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального Головного управління ДФС, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Головне управління Державної казначейської служби України у Луганської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язати вчинити певні дії.
Заява обґрунтована тим, що ПАТ "Луганськтепловоз" з 01 січня 2018 року переведено на облік до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ДПІ у м. Сєвєродонецьку ГУ ДФС у Луганській області), а тому ОВПП ДФС України на теперішній час позбавлений можливості виконати судове рішення у справі № 812/483/16.
На підставі викладеного, заявник просив замінити боржника у виконавчому провадженні ВП № 56374893 з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби в особі Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на Головне управління ДФС у Луганській області.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року, залишеною без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року, заяву задоволено, замінено боржника у виконавчому провадженні № 56374893 з примусового виконання виконавчого листа у справі № 812/483/16, виданого Луганським окружним адміністративним судом 28 грудня 2016 року, з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на Головне управління ДФС у Луганській області.
Задовольняючи заяву, суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що в даному випадку має місце публічне правонаступництво Головного управління ДФС у Луганській області функцій Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо виконання рішення суду у справі № 812/483/16. Харківським управлінням Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби не виконано вчасно свого обов`язку щодо виконання судового рішення та надання до казначейського органу висновку про повернення надміру сплачених коштів, що не може бути підставою для позбавлення платника податків права, передбаченого пунктом 17.1.10 статті 17 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом, та підставою для невиконання судового рішення.
Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Луганській області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні заяви про заміну сторони виконавчого провадження.
У відзиві на касаційну скаргу ОВПП ДФС України вказує про законність і обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій та безпідставність доводів, викладених у касаційній скарзі.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що постановою Луганського окружного адміністративного суду від 17.08.2016 в адміністративній справі № 812/483/16, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 26.10.2016, позовні вимоги ПАТ "Луганськтепловоз" задоволено повністю, визнано протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС щодо неподання органу державної казначейської служби висновку про суми відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" податку на додану вартість за грудень 2013 року; зобов`язано Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області висновок про відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" податку на додану вартість за податковою декларацією з податку на додану вартість за грудень 2013 року у сумі 53943037,00 грн.
28 грудня 2016 року Луганським окружним адміністративним судом позивачу видано два виконавчих листа у справі № 812/483/16.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 30.05.2017 замінено первісного відповідача, який є боржником за виконавчим листом у справі № 812/483/16, Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби на Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби.
Постановою державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у м. Києві від 14.05.2018 відкрито виконавче провадження ВП № 56374893 з примусового виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 28.12.2016, про зобов`язання СДПІ ОВП у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області висновок про відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" податку на додану вартість за податковою декларацією з податку на додану вартість за грудень 2013 року у сумі 53943037,00 грн.
Ухвалою суду від 09 липня 2018 року змінено спосіб виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду від 28.12.2016 у справі № 812/483/16 в частині зобов`язання Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (правонаступника Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС) подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області висновок про відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" податку на додану вартість за податковою декларацією з податку на додану вартість за грудень 2013 року у сумі 53943037,00 грн на зобов`язання Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (правонаступника Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС) внести заяву ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення суми бюджетного відшкодування за податковою декларацією з податку на додану вартість за грудень 2013 року в сумі 53943037,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
До 31 грудня 2017 року ПАТ "Луганськтепловоз" перебувало як платник податків на обліку в Харківському управлінні Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби.
Відповідно до наказу Державної фіскальної служби від 26 вересня 2017 року № 632 "Про затвердження Реєстру великих платників податків на 2018 рік" ПАТ "Луганськтепловоз" до реєстру великих платників з 01 січня 2018 року не входить.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12 вересня 2018 року ПАТ "Луганськтепловоз" станом на 31 травня 2018 року перебуває на обліку в Державній податковій інспекції в м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області.
Реєстраційну частину облікової справи платника податків ПАТ "Луганськтепловоз" направлено до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області листом Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 04 січня 2018 року № 156/7/28-10-50-03-08.
У доводах касаційної скарги заявник цитує норми процесуального права, вказує на те, що відповідно до пункту 10.14 розділу Х Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року №1588, після зняття платника податків з основного місця обліку в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням платник податків продовжує перебувати на обліку в такому органі з ознакою обліку за неосновним місцем обліку, а контролюючий орган стосовно платника податків продовжує адмініструвати податки, збори у частині завершення процедур такого адміністрування. Зазначає, що заявник проте не надав жодних доказів неможливості виконання ОВПП ДФС України судових рішень у справі №812/483/16. Крім того вказує, що ОДПП ДФС України на даний час діє та не ліквідований, а тому ГУ ДФС у Луганській області позбавлено повноважень формування та подання відповідному органу Державної казначейської служби України висновку про повернення надміру сплачених сум грошового зобов`язання, тобто виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом у справі №812/483/16.
Надаючи правову оцінку викладеним обставинам, Суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п. 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.
Згідно з частиною першою статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.