ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 819/151/18
адміністративне провадження № К/9901/5291/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж. М.,
суддів - Жука А. В., Мартинюк Н. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської виборчої комісії, Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Свобода", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування постанов та рішення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 (суддя - Подлісна І. М.) і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018 (колегія суддів у складі: Качмара В. Я., Курильця А. Р., Мікули О. І.),
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їхнє обґрунтування
У січні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Тернопільської міської виборчої комісії (далі - відповідач-1, Тернопільська МВК), Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Свобода" (далі - відповідач-2, ПП "ВО "Свобода"), де треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 , в якому, з урахуванням заяв про збільшення та уточнення позовних вимог, просив:
- визнати протиправними дії Тернопільської МВК щодо здійснення вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання та завершення перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 та щодо складання протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 від 25.01.2018;
- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 25.01.2018 № 10 "Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання "Свобода", місцева організація якої висунула депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою";
- визнати протиправним та скасувати рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП "ВО "Свобода" від 27.01.2018 № 9 "Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою";
- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 06.02.2018 № 16 "Про визнання ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради";
- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 13.02.2018 № 17 "Про реєстрацію ОСОБА_2, ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області";
- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 29.03.2018 № 18 "Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати";
- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 04.04.2018 № 19 "Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області".
Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 за результатами місцевих виборів 2015 року було обрано депутатом Тернопільської міської ради за списками місцевої організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода", з лав якої позивача було виключено 07.04.2017. В подальшому, 24.05.2017 зборами виборців було прийнято рішення з приводу внесення пропозиції щодо відкликання депутата міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та розпочато процедуру відкликання депутата за народною ініціативою - обрано ініціативну групу та зібрано підписи виборців. 26.06.2017 Тернопільською МВК прийнято постанову № 3 "Про організацію перевірки отриманих матеріалів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою". Така перевірка, на думку позивача, проведена з порушеннями, результати її є недостовірними, за результатами перевірки прийнято необґрунтоване та незаконне рішення про відсутність порушень, внаслідок чого прийнято протиправну, на думку позивача, постанову від 25.01.2018 № 10 "Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання "Свобода". В подальшому на ІІІ етапі ХХХІХ з`їзду ПП "ВО "Свобода" було прийнято рішення від 27.01.2018 № 9 "Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою", на виконання якого Тернопільською МВК були прийняті постанови від 06.02.2018 № 16 "Про визнання ОСОБА_2, ОСОБА_3 і ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради", від 13.02.2018 № 17 "Про реєстрацію ОСОБА_2, ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області", від 29.03.2018 № 18 "Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати", від 04.04.2018 № 19 "Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області". Вказані постанови та рішення з`їзду ПП "ВО "Свобода" позивач вважає незаконними, оскільки всі вони були прийняті за результатами незаконних, на його думку, дій Тернопільської МВК по проведенню вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання та завершення перевірки. У зв`язку з наведеним позивач звернувся з даним позовом до суду.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Тернопільський окружний адміністративний суд рішенням від 19.06.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018, в задоволенні позову відмовив повністю.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачі дотрималися вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та передбаченої чинним законодавством України процедури відкликання депутата за народною ініціативою.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та справу направити на новий розгляд. На обґрунтування вимог касаційної скарги вказує на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тій обставині, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП "ВО "Свобода" від 27.01.2018 № 9 "Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою" відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не відноситься до справ, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів. Крім того, посилається на порушення судами попередніх інстанцій приписів статей 37, 38, 40, 41, 45 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Зазначає, що суди попередніх інстанцій не дослідили наявні у справі докази та не надали належної правової оцінки наявності/відсутності правових підстав для початку процедури відкликання депутата з народною ініціативою. Крім того, не перевірено чи є вказані 336 виборців та члени ініціативної групи виборцями виборчого округу, на якому було обрано позивача депутатом місцевої ради. Зазначає, що перевіряючи законність дій Тернопільської МВК щодо перевірки процедури ініціювання відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1, суди не перевірили дотримання відповідачем-1 частини п`ятої статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Також скаржник посилається на незаконність проведення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП "ВО "Свобода". Решта доводів скаржника зводиться до цитування норм Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", Закону України "Про політичні партії" та Статуту ВО "Свобода".
Позиція інших учасників справи
Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух касаційної скарги
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду Шарапи В. М. (судді-доповідача), Бевзенка В. М., Данилевич Н. А. від 05.03.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.06.2019 № 708/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 819/151/18 у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 № 14 ), що унеможливлює його участь у розгляді касаційної скарги.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2019 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М. для розгляду судової справи № 819/151/18.
Ухвалою Верховного Суду від 28.12.2020 справу прийнято до провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
ОСОБА_1 за результатами місцевих виборів 2015 року було обрано депутатом Тернопільської міської ради за списками місцевої організації ВО "Свобода", з лав якої позивача було виключено 07.04.2017.
24.05.2017 проведено збори виборців про розгляд питання щодо внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1, про що складено протокол зборів виборців від 24.05.2017 № 1 (далі - Протокол № 1).
Відповідно до Протоколу № 1 на зборах зареєструвались 336 виборців. На зборах розглянуто звернення виборців та внесено пропозицію щодо відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, затверджено кількісний та персональний склад ініціативної групи, визначено офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_6 та затверджено форму підписного листа.
22.05.2017 голова зборів ОСОБА_7 повідомив редактора газети "Вільне життя плюс" про факт проведення зборів виборців.
26.05.2017 офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_6 повідомлено Тернопільську МВК про створення ініціативної групи. До вказаного повідомлення додано витяг з Протоколу № 1. 27.05.2017 повідомлення та додані до нього документи отримані Тернопільською МВК.
29.05.2017 Тернопільська МВК повідомила позивача про проведенні збори виборців та про прийняте ними рішення по питанню щодо внесення пропозиції про його відкликання, як депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою.
З дня, наступного за днем повідомлення Тернопільською МВК про створення ініціативної групи та по 16.06.2017 членами ініціативної групи здійснювався збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою, за результатами якого було складено 372 підписні листи (опитано всього 2298 осіб).
17.06.2017 офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_6 згідно із супровідним листом надано Тернопільській МВК заповнені підписні листи та Протокол № 1.
Упродовж з 18.06.2017 по 20.06.2017 та 22.06.2017 головою Тернопільської МВК скликались засідання комісії для організації перевірки вище отриманих матеріалів, однак такі не відбулися через відсутність необхідної кількості членів комісії.
Таке засідання проведено 26.06.2017 та відповідно до постанови № 3 "Про організацію перевірки отриманих матеріалів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою" серед іншого, вирішено організувати та провести перевірку отриманих матеріалів на підтримку пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою, а саме: дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів, тобто до 07.07.2017.
05.07.2017 Тернопільським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області голові Тернопільської МВК направлено матеріали за результатами проведення вибіркової перевірки підписів громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Тернопільської міської ради, зокрема, ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Листом від 11.07.2017 № 7758/05 "Про перевірку достовірності відомостей про громадян" виконавчим комітетом Тернопільської міської ради повідомлено Тернопільську МВК про те, що правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Державного реєстру виборців під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою відсутні.
08.12.2017 на засіданні Тернопільської МВК, результати якого оформлені протоколом № 9, розглянуто питання про узагальнення перевірки матеріалів щодо відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1, ініційовано прийняття рішення "Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання "Свобода", місцева організація якої висувала депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою".
За змістом протоколу, складеного 25.01.2018 встановлено, що в процесі здійснення перевірки документів, які надійшли від ініціативної групи по збору підписів на підтримку відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 порушень вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
25.01.2018 Тернопільською МВК прийнято постанову № 10 "Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання "Свобода", місцева організація якої висувала депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою".
27.01.2018 ХХХІХ з`їздом ПП "ВО "Свобода" прийнято рішення № 9 "Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою".
06.02.2018, у зв`язку з прийняттям зазначеного рішення, на засіданні Тернопільської МВК розглянуто питання про обрання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії та прийнято постанову № 16 "Про визнання ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради", якою відповідно до рейтингового списку Тернопільської міської організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" вказаних кандидатів у депутати Тернопільської міської ради визнано обраними депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області на чергових виборах депутатів Тернопільської міської ради Тернопільської області 25.10.2015 у багатомандатному виборчому окрузі.
Відповідно до постанови Тернопільської МВК від 13.02.2018 № 17 "Про реєстрацію ОСОБА_2, ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області" даних кандидатів зареєстровано депутатами Тернопільської МВК на чергових виборах депутатів Тернопільської міської ради Тернопільської області 25.10.2015 у багатомандатному виборчому окрузі. Постанова прийнята за результатами засідання Тернопільської МВК, оформленими протоколом від 13.02.2018 № 2.
ОСОБА_3 , обраного депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області у багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку Тернопільської міської в Тернопільській області організації ПП "ВО "Свобода", визнано таким, що відмовився від депутатського мандата, що підтверджується протоколом № 13 засідання Тернопільської МВК від 29.03.2018 та постановою Тернопільської МВК від 29.03.2018 № 18 "Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати".
У зв`язку з цим, обраним депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області визнано ОСОБА_5, що вирішено на засіданні Тернопільської МВК (протокол від 04.04.2018 № 14), про що Тернопільською МВК прийнято постанову від 04.04.2018 № 19 "Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області".
Вважаючи, що процедура відкликання за народною ініціативою позивача, як депутата Тернопільської міської ради відбулася всупереч вимогам статей 37-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та потягла за собою прийняття, на думку позивача, протиправних та необґрунтованих постанов та рішень, останній звернувся до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їхнього застосування (в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин)
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої та другої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закону України від 11.07.2002 № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад".
Частиною першою статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Приписами статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема, 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема, районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.
У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Згідно з частиною першою статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.