ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 200/10538/18-а
адміністративне провадження № К/9901/25006/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Виконавчого комітету Новодонецької селищної ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 року (суддя Чучко В.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року (судді: Блохін А.А., Геращенко І.В., Сіваченко І.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Новодонецької селищної ради, третя особа Комунальне підприємство "Новодонецьксервіс", про визнання протиправним та нечинним рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.
У листопаді 2018 року ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Новодонецької селищної ради (далі виконком, відповідач) про визнання протиправним та нечинним рішення виконкому від 13 червня 2018 року № 51 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій смт Новодонецьке" (далі - спірне рішення), зобов`язання уповноваженої особи Новодонецької селищної ради невідкладно опублікувати резолютивну частину постанови суду у виданнях, в яких було офіційно оприлюднено оскаржуваний нормативно-правовий акт, після набрання постановою законної сили.
Позивач вважає спірне рішення незаконним, оскільки:
- споживачі були позбавлені можливості ознайомлення зі спірним рішенням від 13 червня 2018 року № 51, у зв`язку із відсутністю повної та обґрунтованої інформації, яка мала бути розміщена в кожному будинку, тобто відповідач не довів до відома споживачів про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін і тарифів, не надав можливості надати свої зауваження та пропозиції;
- ціна витрат по складовому тарифу штучно завищена через необґрунтоване завищення площі будинків через те, що плата за житлово-комунальні послуги (далі - ЖКП) нараховується на 1 м2 житлової площі;
- при розрахунку витрат на поточний ремонт не враховано поверховість житлових будинків, наявність чи відсутність підвальних, горищних приміщень, вид сходових маршів, наявність чи відсутність мереж теплопостачання у житлових будинках;
- при розрахунку витрат на обслуговування мереж не враховано поверховість житлових будинків, наявність чи відсутність взагалі таких мереж, наявність чи відсутність таких мереж в підвальних чи горищних приміщеннях житлових будинків, вид мереж - пластикові чи металеві;
- до складу тарифу на утримання будинків та прибудинкових територій безпідставно включена послуга - "прибирання прибудинкових територій", яка повинна фінансуватися за рахунок бюджетних програм громади;
- витрати на підготовку житлових будинків до осінньо-зимового періоду встановлені без врахування поверховості будинків, капітальності споруд, наявності чи відсутності підвальних приміщень;
- до складу тарифу на ЖКП незаконно включено послугу з "Видачі довідок", яка не передбачена діючим законодавством та фактично нав`язана споживачам;
- у розрахунку витрат на освітлення місць загального користування вказано норматив споживання електроенергії на 100 м2 загальної площі багатоквартирного будинку, проте плата за використану електроенергію без врахування показів засобу обліку не допускається;
- витрати на обслуговування димовент-каналів розрахована з урахуванням штучно завищеної площі житлових будинків, а тому витрати на виробництво цієї послуги потребують перерахування.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Новодонецької селищної ради № 51 від 13 червня 2018 року "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій смт. Новодонецьке", з моменту набрання рішенням суду законної сили. Зобов`язано виконавчий комітет Новодонецької селищної ради опублікувати резолютивну частину даного рішення у виданні, в якому було офіційно оприлюднено рішення виконавчого комітету Новодонецької селищної ради № 51 від 13 червня 2018 року, після набрання рішенням суду законної сили.
Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про економічну необґрунтованість розроблених тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, оскільки відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не наведено їх обґрунтованість належними та допустимими доказами.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.
У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у позові повністю.
Скаржник стверджує, що рішення судів попередніх інстанцій є незаконними та необґрунтованими, оскільки суди з`ясовували обставини, які не є предметом позову та не повно і всебічно розглянути питання, які поставлені у позові. Судами не надано оцінку усім доказам та не з`ясовано всі обставини справи, а саме: щодо яких конкретно будинків були відсутні технічні паспорти, щодо яких конкретно будинків неправильно визначено площу прибудинкової території, тому що тарифи встановлюються щодо кожного будинку окремо.
Також скаржник зазначає про те, що судами не враховано той факт, що відповідачем інформація про зміну тарифу була розміщена на дошках оголошення та інформаційних стендах, а також у друкованому виданні міськрайонна газета "Новий шлях" та на офіційному сайті Добропільської міської ради з відповідними розрахунками до складу тарифу.
Позиція інших учасників справи.
Від позивача до суду надійшов відзив на касаційну скаргу відповідача, в якому він просить залишити без задоволення касаційну скаргу відповідача, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
Рух касаційної скарги.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, визначено колегію суддів для розгляду цих касаційних скарг у наступному складі: суддя - доповідач - Желєзний І.В., судді: Берназюк Я.О., Саприкіна І.В.
Ухвалою Верховного Суду від 05 листопада 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Виконавчого комітету Новодонецької селищної ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 березня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15 січня 2020 року № 62/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл у зв`язку з настання обставин, які унеможливлюють участь судді-доповідача Желєзного І.В. у розгляді справ, категорії яких віднесені до спеціалізації іншої палати.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, визначено колегію суддів для розгляду цих касаційних скарг у наступному складі: суддя - доповідач - Шишов О.О., судді: Дашутін І.В., Яковенко М.М.
Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року № 1809/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл у зв`язку з настання обставин, які унеможливлюють участь судді-доповідача Шишова О.О. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 21 вересня 2020 року № 12).
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: суддя - доповідач Загороднюк А. Г., судді: Єресько Л. О., Соколов В. М.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 28 грудня 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.
13 червня 2018 року Виконавчим комітетом Новодонецької селищної ради прийнято рішення №51 про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій смт Новодонецьке (т. 1 а.с. 49-50).
Додатками до цього рішення є: тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій житлового фонду смт Новодонецьке; перелік та періодичність надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що виконують підприємства з експлуатації та обслуговування житла в межах встановлених тарифів; перелік робіт, що виконуються за рахунок коштів мешканців квартир та положення про проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у разі ненадання або надання не в повному обсязі (т.1 а.с. 51-59).
Спірне рішення прийнято на підставі пояснювальної записки КП "Новодонецьксервіс" про намір здійснити зміну діючих тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій (т. 2 а.с. 136-138).
Тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій визначені окремо за кожним будинком залежно від запланованого обсягу, періодичності робіт і технічних характеристик будинку та розраховані КП "Новодонецьксервіс" на підставі актів огляду прибудинкової території та технічних паспортів на квартири (т. 2 а.с. 169-250, т. 3 а.с. 1-250, т. 4 а.с. 2-14).
02 квітня 2018 року між КП "Новодонецьксервіс" (Балансоутримувач) та ФОП ОСОБА_2 (Виконавець) укладено договір № 08-04/2018 про надання послуг з утримання житлових будинків та прибудинкових територій, предметом якого є тимчасова (на час проведення конкурсу) передача Балансоутримувачем Виконавцю функції з утримання житлових будинків і споруд та прибудинкових територій, надання житлово-комунальних послуг, перелік і вартість яких затверджено рішенням виконкому Новодонецької селищної ради від 21 грудня 2011 року №146 "Про користування тарифами на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій смт Новодонецьке, затверджених рішенням Добропільської міської ради від 09 квітня 2008 року №270. Вартість послуг виконавця: грошові кошти від квартиронаймачів, власників квартир за отримані послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, оплата експлуатаційних витрат орендарями та власниками нежитлових приміщень. Договір діє до 01 квітня 2021 року (т. 2 а.с. 161-162).
Розпорядження Новодонецького селищного голови від 10 квітня 2018 року № 35-Од "Про внесення доповнень до розпорядження селищного голови від 15 грудня 2017 року № 96-Од", до розпорядження від 15 грудня 2017 року № 96-Од внесено зміни в частині доповнення проєктом рішення виконавчого комітету Новодонецької сільської ради "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", ціллю прийняття проєкту є встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, строк підготовки проєкту - ІІ-ІІІ квартал 2018 року (т. 1 а.с. 103 - 104).
Вказані зміни опубліковані у Добропільській міськрайонній газеті "Новий шлях" за 12 квітня 2018 року № 15 (11088) (а.с. 105), та на сайті Добропільської міської ради (скріншот веб-сайту, т. 1 а.с. 110).
Згідно з листом Комунального підприємства "Новодонецьксервіс" від 13 квітня 2018 року № 01-10/36/1 (т. 1 а.с. 106), останнім здійснені розрахунки витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком, і направлено на розгляд до міського голови, та 05 квітня 2018 року на дошках оголошень смт Новодонецьке було розміщено повідомлення про намір здійснити зміну тарифу на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій смт Новодонецьке.
До листа доданий аналіз регуляторного впливу проєкту рішення виконкому Новодонецької селищної ради "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій смт Новодонецьке" у якому, зокрема, зазначено, що рівень діючих тарифів на утримання будинків та прибудинкових територій нижчий від економічно обґрунтованих витрат на їх надання і не забезпечує покриття фактичних витрат на цю послугу. Зазначена проблема не може бути розв`язана за допомогою ринкових механізмів і потребує місцевого регулювання (т. 1 а.с. 107-109).
19 квітня 2018 року в Добропільській міськрайонній газеті "Новий шлях" № 16 (11089) (т. 1 а.с. 119-120) відповідачем опубліковано проєкт рішення "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій смт Новодонецьке", разом з аналізом регуляторного впливу проєкту рішення виконкому Новодонецької селищної ради "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій смт Новодонецьке", виготовленим КП "Новодонецьксервіс".
Додатково у вказаній газеті також було зазначено про те, що зауваження та пропозиції щодо проєкту вказаного рішення приймаються за адресою: 85010, смт Новодонецьке, м. Добропілля, Донецької обл., вул. Благовісна, 3.
Відповідачем опубліковано рішення від 13 червня 2018 року № 51 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій смт. Новодонецьке" в Добропільській міськрайонній газеті "Новий шлях" від 26 квітня 2018 року № 17 (т. 1 а.с. 121-122).
Додатково наведене рішення також опубліковане на сайті Добропільської міської ради (скріншот веб-сайту, т. 1 а.с. 123-124).
Позивач не погоджуючись з таким рішенням відповідача звернувся до суду з цим позовом.
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги.
08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.
Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.