ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 824/736/17-а
адміністративне провадження № К/9901/28218/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління ДФС у Чернівецькій області на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 17.10.2017, прийняту у складі головуючого судді Боднарюк О.В., та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018, прийняту у складі колегії суддів: Мельник-Томенко Ж.М. (головуючий), Ватаманюка Р.В., Сторчока В.Ю.
І. Суть спору
У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Чернівецькій області (далі - ГУ ДФС у Чернівецькій області), в якому просила суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "Ф" від 30.06.2017 №9375-13.
Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначила, що оскаржуваним рішенням визначено позивачу суму податкового зобов`язання за платежем - транспортний податок з фізичних осіб у розмірі 25000,00 грн, яке є протиправним, оскільки податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Посилаючись на підпункт 12.3.4. пункту 12.3. статті 12 Податкового кодексу України зазначила, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Оскільки Чернівецька міська рада не оприлюднила рішення про встановлення місцевих податків та зборів у встановлений період, у позивача відсутній обов`язок сплачувати транспортний податок у 2017 році.
Окрім того вказала, що її автомобіль не підпадає під показники автомобіля, за який необхідно сплачувати транспортний податок, а саме транспортні засоби з об`ємом двигуна 3000 та більше см.куб., так як згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, об`єм двигуна її автомобіля складає 2,967 см.куб.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
Судами попередніх інстанцій установлено, що позивачу належить на праві власності автомобіль марки Audi, модель A8, легковий седан-В, 2014 року випуску, шасі (кузова, рами) № НОМЕР_1, реєстраційний номер НОМЕР_2, об`єм двигуна 2967 куб. см, що підтверджується договором купівлі-продажу транспортного засобу № IMPR-78611/2016p, актом прийняття-передачі транспортних засобів №IMPR-78611/2016p та свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3, виданим Центром 7341 від 10.05.2016 (а.с. 28-30).
Згідно з рішенням Чернівецької міської ради 65 сесії VI скликання від 25.06.2015 №1635 "Про справляння в місті Чернівцях місцевих податків і зборів, акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та відміну раніше прийнятих рішень" встановлено на території м.Чернівці транспортний податок.
Рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VII скликання від 28.01.2016 № 80 "Про внесення змін до рішення міської ради VI скликання від 25.06.2015 № 1635 "Про справляння в місті Чернівцях місцевих податків і зборів, акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та відміну раніше прийнятих рішень" затверджено положення про транспортний податок в новій редакції, де об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Рішенням Чернівецької міської ради 21 сесії VII скликання від 09.02.2017 №581 "Про внесення змін до рішення міської ради VI скликання від 25.06.2015 № 1635 та рішення міської ради VII скликання від 28.01.2016 № 80 щодо справляння в місті Чернівцях місцевих податків і зборів" замінено підпункт 3.1 пункту 3 Положення про транспортний податок, а саме цифру " 750" замінено цифрою " 375" (а.с.16-21).
ГУ ДФС у Чернівецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення №9375-13 від 30.06.2017, яким позивачу визначено податкове зобов`язання за платежем "транспортний податок, сплачений фізичними особами, які є власниками транспортних засобів" у сумі 25000,00 грн (а.с.33).
Уважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач 16.08.2017 звернулася з скаргою на податкове повідомлення рішення до Державної фіскальної служби України, в якій просила скасувати податкове повідомлення-рішення №9375-13 від 30.06.2017 (а.с.25-26).
Рішенням Державної фіскальної служби України від 01.09.2017 №11270/П/99-99-11-02-01-14 податкове повідомлення-рішення №9375-13 від 30.06.2017 залишено без змін, а скаргу без задоволення (а.с.22-23).
Не погоджуючись з податковими повідомленнями-рішеннями форми "Ф" від 30.06.2017 №9375-13 позивач звернулася до суду з цим позовом.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
Чернівецький окружний адміністративний суд постановою від 17.10.2017 позовні вимоги задовольнив повністю.
Вирішуючи спірні правовідносини та задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що застосування контролюючим органом положень статті 267 ПК України (в редакції Закону України №1791-VІІІ від 21.12.2016) з метою оподаткування транспортним податком, за яким об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, не може мати місце у 2017 році, тобто сам факт визнання позивачу транспортного податку на 2017 рік є на думку суду протиправним.
Окрім того, обгрунтовуючи власний висновок про неналежність транспортного засобу позивача до об`єктів оподаткування через технічні характеристики останнього, суд першої інстанції зважав на відсутність у суб`єкта владних повноважень прав щодо ототожнення, округлення чи прирівняння об`єму двигуна автомобіля до більшого чи до меншого показника, який би був більш сприятливим для фіскального органу при сплаті транспортного податку.
Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 24.01.2018 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
У касаційні скарзі ГУ ДФС у Чернівецькій області, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
24. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
25. Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (стаття 1 Податкового кодексу України).
З 01.01.2015 набрав чинності Закон України від 28.12.2014 № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи". Згідно вказаного нормативно-правового акта статтею 267 Податкового кодексу України запроваджено транспортний податок.
Відповідно до пп. 267.1.1 п. 267.1 ст. 267 Податкового кодексу України, платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті є об`єктами оподаткування.
Законом України №1791-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році", що набрав чинності 01.01.2017, внесено зміни до Податкового кодексу України, у зв`язку з чим п.п.267.2.1 п.267.1 ст.267 Податкового кодексу України викладено в новій редакції.
Так, пп. 267.2.1 п. 267.1 ст. 267 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин) встановлено, що об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об`єму циліндрів двигуна, типу пального.
Щороку до 1 лютого податкового (звітного) року центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, на своєму офіційному веб-сайті розміщується перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, який повинен містити такі дані щодо цих автомобілів: марка, модель, рік випуску, об`єм циліндрів двигуна, тип пального.
Базою оподаткування у відповідності до п.п.267.3.1 п.267.1 ст. 267 Податкового кодексу України є легковий автомобіль, що є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті.
Згідно з положеннями п.267.4 ст. 267 Податкового кодексу України, ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000 грн за кожен легковий автомобіль, що є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті.
Відповідно до п.п.267.5.1 п.267.1 ст.267 Податкового кодексу України, базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.
Пп. 267.6.1 п. 267.6 ст. 267 Податкового кодексу України передбачено, що обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів оподаткування фізичних осіб здійснюється контролюючим органом за місцем реєстрації платника податку.
Згідно з п.п. 267.6.2 п.267.6 ст.267 Податкового кодексу України податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його реєстрації до 1 липня року базового податкового (звітного) періоду (року).
Щодо об`єктів оподаткування, придбаних протягом року, податок сплачується фізичною особою-платником починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об`єкт. Контролюючий орган надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
Нарахування податку та надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень про сплату податку фізичним особам - нерезидентам здійснюють контролюючі органи за місцем реєстрації об`єктів оподаткування, що перебувають у власності таких нерезидентів.
VI. Оцінка Верховного Суду
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.
01.01.2015 набрав чинності Закон України від 28.12.2014 № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким запроваджено транспортний податок.
Встановлення податку на майно, зокрема у частині транспортного податку, є безумовним обов`язком місцевої ради, який повинен бути виконаний шляхом прийняття відповідного рішення.
Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 12.3.1. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України).
Підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України передбачено обов`язок місцевої ради опублікувати рішення про встановлення місцевого податку, а також наслідки несвоєчасного опублікування відповідного рішення. Причому норма розрізняє період опублікування рішення ради (це період, який передує плановому), плановий період (у якому планується встановити місцевий податок) і наступний період, (тобто період, який є наступним за плановим).
Кожен із цих періодів має самостійне правове значення. При цьому, такі періоди не можуть співпадати в часі. Зокрема, не може бути плановим період, у якому було прийняте та опубліковане відповідне рішення ради. Плановим у будь-якому разі може бути лише той період, який є наступним після періоду опублікування рішення ради.