1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

3 грудня 2020 року

м. Київ


справа № 236/2122/17 провадження № 61-44855св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Карпенко С. О. (судді-доповідача), Стрільчука В. А., Тітова М. Ю.,

учасники справи:

позивач - керівник Слов`янської місцевої прокуратури Донецької області,

відповідачі: Лиманська міська рада Донецької області, ОСОБА_1,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, ОСОБА_2,


провівши у порядку письмового провадження попередній розгляд справи за касаційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Краснолиманського міського суду Донецької області від 22 червня 2018 року, ухвалене у складі судді Бікезіної О. В., та постанову апеляційного суду Донецької області від 29 серпня 2018 року, прийняту колегією у складі суддів: Гапонова А. В., Агєєва О. В., Никифоряка Л. П.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

24 липня 2017 року керівник Слов`янської місцевої прокуратури Донецької області звернувся з позовом до Лиманської міської ради Донецької області та ОСОБА_1, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, ОСОБА_2, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки загальною площею 52,4271 га та припинення виконання зобов`язань за цим договором на майбутнє.

Позов мотивований тим,що подається ним на захист порушених економічних інтересів держави у земельній сфері. Під час здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні прокурором отримана інформація, що на підставі рішення Краснолиманської міської ради № 6/19-1880 від 15 листопада 2012 року Криволуцькою сільською радою (як орендодавцем) та ОСОБА_1 (як орендарем) 29 березня 2013 року укладено договір оренди земельної ділянки площею 52,4271 га для ведення фермерського господарства. Зазначену земельну ділянку передано в користування відповідно до акта про передачу від 29 березня 2013 року, договір укладено строком на 49 років, зареєстровано в Державному реєстрі за № 587097. При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що передавалася в оренду, здійснена не була. Згідно з договором оренди орендна плата вноситься орендарем щорічно в грошовій формі у розмірі 7 864,07 грн, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

В подальшому 15 червня 2016 року між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладено договір суборенди цієї ж земельної ділянки.

Відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Статуту Лиманської об`єднаної територіальної громади Лиманська міська рада Донецької області є правонаступником Криволуцької сільської ради.

Оскільки з 1 січня 2013 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", згідно з яким центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають у власність або у користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, на час виникнення речового права на підставі оспорюваного договору рада була позбавлена повноважень розпоряджатись земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної форми власності. Отже, договір оренди земельної ділянки укладений суб`єктом, який не мав на це відповідних повноважень.

Крім того, оспорюваний договір оренди земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі", не містить у собі всіх істотних умов, передбачених законом. У спірних правовідносинах сторонами не здійснювалась нормативна грошова оцінка землі, технічна документація з визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не розроблялась, погодження такої документації не здійснювалось, на розгляд сесії Лиманської міської ради така документація не виносилась, міською радою не затверджувалась.

Таким чином, оспорюваний договір оренди земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі", оскільки не містить всіх істотних умов, а саме нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є підставою для визнання договору оренди землі недійсним.

20 жовтня 2017 року прокурор подав до суду заяву про зміну підстав позову, в якій, окрім зазначених підстав, визначив ще недотримання учасниками спірних правовідносин вимог Закону України "Про фермерське господарство", зазначивши, що при отриманні землі для ведення фермерського господарства обов`язковим є волевиявлення заявника, наявність у нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу, виробляти сільськогосподарську продукцію, займатись її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку. Натомість відсутність належного волевиявлення та формальний підхід до вирішення заяви про надання ділянки для ведення фермерського господарства створює передумови для невиправданого штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного пільгового порядку одержання суб`єктами в користування земель державної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою земельних торгів.

За інформацією прокурора, відомості про створення ОСОБА_1 фермерського господарства чи оформлення суб`єкта господарювання (фізичної особи-підприємця) відсутні, між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладено договір суборенди вказаної земельної ділянки, який передбачає отримання прибутку.

Просив визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 52,4271 га, розташованої за межами населених пунктів на території колишньої Криволуцької сільської ради, укладений 29 березня 2013 року Криволуцькою сільською радою та ОСОБА_1, та припинити виконання зобов`язань за цим договором на майбутнє, стягнути з відповідачів на користь позивача сплачений судовий збір.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанції та мотиви їх прийняття

Рішенням Краснолиманського міського суду Донецької області від 22 червня 2018 року позов задоволено.

Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380 площею 52,4271 га, розташованої за межами населених пунктів на території колишньої Криволуцької сільської ради, укладений 29 березня 2013 року Криволуцькою сільською радою в особі сільського голови Філоненко Л. В. (як орендодавцем) та громадянином ОСОБА_1 (як орендарем), зареєстрований за № 587097, та припинено виконання зобов`язань за цим договором на майбутнє; стягнено з відповідачів на користь позивача витрати щодо сплати судового збору по 800 грн з кожного.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що договір оренди земельної ділянки укладено суб`єктом, не уповноваженим законом на розпорядження землями державної форми власності. Враховуючи відсутність передбаченої законом нормативної грошової оцінки земельної ділянки та тривале, поза розумним строком, користування орендарем земельною ділянкою, переданою за цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, суд першої інстанції дійшов висновку про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та припинення виконання зобов`язань за цим договором на майбутнє.

Постановою апеляційного суду Донецької області від 29 серпня 2018 року апеляційну скаргу Лиманської міської ради Донецької області задоволено частково.

Рішення Краснолиманського міського суду Донецької області від 22 червня 2018 року змінено та виключено з резолютивної частини рішення суду визначення про припинення виконання зобов`язань за договором оренди земельної ділянки на майбутнє; в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Змінюючи в частині рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначив, що відповідно до закону договір вважається недійсним з моменту його підписання, а правовідносини за таким договором припиняються з моменту набрання чинності рішенням суду, яким договір визнано недійсним, тому рішення суду в частині припинення прав та обов`язків на майбутнє є неприпустимим. У іншій частині суд апеляційної інстанції погодився з рішенням суду першої інстанції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнені доводи особи, яка її подала

1 жовтня 2018 року третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - ОСОБА_2 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального і матеріального права, просив скасувати рішення Краснолиманського міського суду Донецької області від 22 червня 2018 року та постанову апеляційного суду Донецької області від 29 серпня 2018 року, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не в повному обсязі з`ясували обставини справи, неправильно і неповно дослідили докази, що призвело до невідповідності висновків судів обставинам справи.

Зазначає, що підстава укладення договору оренди земельної ділянки - рішення Краснолиманської міської ради від 15 листопада 2012 року № 6/19-1880 - позивачем не оскаржувалась, незважаючи на те, що укладення спірного договору оренди земельної ділянки є похідними діями від цього рішення, що не враховано судом першої інстанції. Договір оренди землі містить всі істотні умови, визначені діючим законодавством. Суди дійшли неправильного висновку про визнання договору оренди недійсним, оскільки відсутність нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної власності на момент укладення договору оренди земельної ділянки не може бути підставою для визнання його недійсним.

Висновки судів попередніх інстанцій стосовно порушення ОСОБА_1 цільового призначення земельної ділянки та про відсутність реального бажання займатись фермерською діяльністю, штучного використання процедури створення фермерського господарства для отримання в оренду земельної ділянки не мають законодавчого та фактичного підґрунтя і не мають відношення до конституційного права на отримання у користування земельної ділянки та укладення оспорюваного договору оренди.

Позиція інших учасників справи

6 листопада 2018 року позивач - керівник Слов`янської місцевої прокуратури Донецької області - подав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому зазначив, що судові рішення судів першої і апеляційної інстанцій вважає законними та обґрунтованими, прийнятими у відповідності до норм матеріального і процесуального права на підставі досліджених судом доказів.

Зазначив, що рішення Краснолиманської міської ради від 15 листопада 2012 року як підстава укладення договору оренди ухвалене до набуття чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності". З 1 січня 2013 року повноваження на укладення договору оренди землі у Криворуцької міської ради відсутні. Про відсутність нормативної грошової оцінки землі за спірним договором оренди судами попередніх інстанцій детально зазначено в рішеннях, як і те, чому відсутність грошової оцінки землі тягне за собою недійсність договору. Крім того, суди дійшли правильного висновку про порушення ОСОБА_1 істотної умови договору, а саме, використання ним земельної ділянки з порушенням цільового призначення, що саме по собі тягне визнання договору недійсним.

Просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

Провадження в суді касаційної інстанції

Касаційна скарга подана до Верховного Суду третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - ОСОБА_2 1 жовтня 2018 року.

Ухвалою Верховного Суду від 2 жовтня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі.

Встановлені судами першої та апеляційної інстанцій обставини справи

Судами встановлено, що рішенням Краснолиманської міської ради від 15 листопада 2012 року № 6/19-1880 "Про затвердження технічної документації із землеустрою" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право оренди на земельні ділянки громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради (за межами населених пунктів). Передано ОСОБА_1 в оренду строком на 49 років земельні ділянки загальною площею 102,5592 га, в тому числі земельну ділянку для ведення фермерського господарства площею 52,4271 га з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380. Рекомендовано оформити договори оренди на земельні ділянки згідно діючого законодавства.

29 березня 2013 року Криволуцькою сільською радою в особі сільського голови Філоненко Л. В. (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки площею 52,4271 га з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380, розташованої на території Криволуцької сільської ради за межами населеного пункту.

Згідно з вказаним договором орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства; земельна ділянка розташована на території Криволуцької сільської ради (за межами населеного пункту), на вказаній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна орендодавця, а також інші об`єкти інфраструктури; земельна ділянка не має недоліків, які б перешкоджали її ефективному використанню; нормативна грошова оцінка земельної ділянки не виконувалась; договір укладено на 49 років з моменту його державної реєстрації (пункти 1, 3, 5, 6, 8 договору).

Згідно з пунктом 9 вказаного договору орендна плата за користування земельною ділянкою вноситься орендарем щорічно у грошовій формі (згідно з рішенням Криволуцької сільської ради від 20 квітня 2011 року № 6/7-76) у розмірі 7 864,07 грн.

Обчислення розміру орендної плати на земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини орендної плати протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем (звітного податкового місяця); розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, нормативної грошової оцінки землі та ставок орендної плати, затверджених рішенням Криволуцької сільської ради, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (пункти 10, 11, 12 договору).

Земельна ділянка передавалась в оренду для ведення фермерського господарства; цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства; умовами збереження стану об`єкта оренди визначається використання земельної ділянки за цільовим призначенням (пункти 14, 15, 16 договору).

Відповідно до пункту 35 договору оренди дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб; в інших випадках, передбачених законом. Дія договору припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; за рішенням суду (пункт 36).

Розірвання договору в односторонньому порядку допускається у разі: несплати орендної плати протягом більш ніж трьох місяців; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; інше порушення орендарем умов, передбачених пунктом 30 цього договору.

Додатками до вказаного договору є план (схема) меж земельної ділянки, розрахунок орендної плати за земельну ділянку. При цьому ставка земельного податку визначена в розмірі 150 грн за 1 га.

29 березня 2013 року складений акт приймання-передачі земельної ділянки в оренду, який підписаний сторонами договору.

Згідно з витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 213442 від 8 квітня 2013 року право оренди земельної ділянки зареєстровано Реєстраційною службою Краснолиманського міського управління юстиції Донецької області 29 березня 2013 року.

15 червня 2016 року фізичною особою ОСОБА_1 (суборендодавець) та фізичною особою ОСОБА_2 (суборендар) укладено договір суборенди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Криволуцької сільської ради (за межами населеного пункту), площею 52,4271 га з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380.

Згідно умов договору плата за суборенду за домовленістю сторін договору може здійснюватись як суборендодавцю, так і Краснолиманській міській раді в рахунок відповідної орендної плати (пункт 2.1). Суборендар сплачує плату за суборенду, розмір якої становить 11 786,67 грн за рік. Цільовим призначенням земельної ділянки, яка передається в суборенду, є ведення фермерського господарства (пункт 1.4); земельна ділянка передається суборендарю у платне володіння та користування на строк до 29 березня 2062 року, але у будь-якому разі не більше, ніж на строк чинності договору оренди землі (пункт 1.5).

Наказом начальника ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 22 березня 2016 року № 244-СГ надана згода ОСОБА_1 на передачу в суборенду земельної ділянки з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380 площею 52,4271 га.

За повідомленням Слов`янської ОДПІ ГУ ДФС України у Донецькій області від 2 червня 2017 року № 935/10/05-17-02 щодо нарахованих та сплачених податків за землю фізичною особою ОСОБА_1 на орендовану земельну ділянку площею 52,4271 га, розташовану на території Криволуцької сільської ради, нараховано орендної плати в 2015 році - 45 683,25 грн, в 2016 році - 54 819,90 грн, здійснено повне перерахування орендної плати до бюджету, заборгованість відсутня.

Згідно повідомлення відділу у Лиманському районі ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 14 червня 2017 року № 212 технічна документація про нормативну грошову оцінку на земельну ділянку з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380 до архіву відділу не надходила.

За повідомленням виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області від 16 червня 2017 року № 2336-02-07 питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з договором оренди від 29 березня 2013 року, укладеним Краснолиманською міською радою та ОСОБА_1 (земельна ділянка з кадастровим номером 1423082000:05:000:0380 площею 52,4271га), на сесії Краснолиманської (Лиманської) міської ради не розглядалося.

Згідно повідомлення відділу у Лиманському районі ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 23 червня 2017 року № 230 згідно проекту реформування, перерозподілу площ та грошової оцінки земель сільськогосподарських угідь КСП "Ставки" Краснолиманського району Донецької області, затвердженого рішенням Краснолиманської міської ради від 24 квітня 2002 року № 151, площі сільскогосподарських угідь розділені на землі колективної власності та землі резервного фонду.

Рішенням Криволуцької сільської ради від 20 квітня 2011 року № 6/7-76 "Про затвердження ставок орендної плати за землю на території Криволуцької сільської ради" затверджені ставки орендної плати за землю на території Криволуцької сільської ради. Пунктом 4.1 рішення передбачено юридичним та фізичним особам, які орендують земельні ділянки за межами населених пунктів Криволуцької сільської ради, для встановлення орендної плати у відсотках до виконаної нормативної грошової оцінки, необхідно виконати нормативну грошову оцінку землі та надати її на затвердження сесії Краснолиманської міської ради. У разі невиконання нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановити ставку орендної плати в 10-ти кратному розмірі земельного податку.

Згідно з рішенням Краснолиманської міської ради від 23 липня 2015 року № 6/44-3461 "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та статтей 2, 4 Статуту Лиманської об`єднаної територіальної громади, затвердженого рішенням Лиманської міської ради Донецької області від 23 грудня 2016 року № 7/22-987, відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Краснолиманська громада об`єдналась, в тому числі, із територіальними громадами сіл Крива Лука, Іллічівка, Діброва, Каленики Криволуцької сільської ради, територіальна громада має єдиний представницький орган - Лиманську міську раду . Отже, Лиманська об`єднана територіальна громада, яку представляє Лиманська міська рада, є правонаступником колишньої Криволуцької сільської ради у відносинах, пов`язаних з функціями місцевого самоврядування.

За час, що минув з моменту укладення оспорюваного договору оренди земельної ділянки, ні Лиманська міська рада як представник інтересів об`єднаної територіальної громади, ні Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області не вживали належних та достатніх заходів для захисту економічних інтересів держави у сфері земельних відносин. Саме тому у прокурора виникли підстави для представництва в суді законних інтересів держави.

Позиція Верховного Суду, застосовані норми права та мотиви, з яких виходить суд при прийнятті постанови

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" № 460-IX від 15 січня 2020 року касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини другої статті 389 ЦПК України у редакції, чинній на час подання касаційної скарги, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими (частина перша статті 400 ЦПК України у редакції, чинній на час подання касаційної скарги).

Перевіривши доводи касаційної скарги ОСОБА_2 і заперечення позивача на неї, Верховний Суд дійшов таких висновків.

Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.


................
Перейти до повного тексту