1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2020 року

м. Київ

справа №807/2366/15

адміністративне провадження №К/9901/30075/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області, Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання незаконними та скасування розпоряджень, поновлення на посаді, стягнення середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу, провадження по якій відкрито, за касаційною скаргою Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2017 року (прийняту y складі колегії суддів: головуючого судді Большакової О.О., суддів: Глушка І.В., Коваля Р.Й.) у справі №807/2366/15, -

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області, Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження № 198-р від 21.10.2015 "Про скасування розпорядження т.в.о. голови Тячівської райдержадміністрації", визнання незаконним та скасування розпорядження №331-к від 23.10.2015 "Про звільнення ОСОБА_1 y зв`язку з скасуванням розпорядження т.в.о. голови Тячівської райдержадміністрації", поновлення на посаді заступника начальника управління-начальника відділу фінансово-економічної та кадрової роботи управління освіти Тячівської районної державної адміністрації з 23 жовтня 2015 року, зобов`язання виплатити середньомісячний заробіток за весь час вимушеного прогулу за період з 23 жовтня 2015 року до моменту вирішення справи судом, допущення негайного виконання постанови суду у частині поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у розмірі одномісячної заробітної плати.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що т.в.о. голови Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області не мав правових підстав звільнення позивача з посади за п. 1 ст. 40 КЗпП України, оскільки після ліквідації управління освіти, молоді та спорту Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області його було переведено в установленому порядку до одночасно утвореної установи - управління освіти Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області. Відтак, позивача було звільнено на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України через понад рік після ліквідації управління освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації. Також, позивачеві не було запропоновано переведення його на іншу роботу. Скасування Розпорядження т.в.о. голови Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області не може бути підставою для звільнення позивача з роботи. Крім того у Розпорядженні голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 21.10.2015 за №198-p зазначено, що причиною скасування Розпорядження т.в.о. голови Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області за №209-к від 05.12.2014 є "суперечність законодавству України", але не наведено, які конкретно норми законодавства при цьому порушено і в чому полягають такі порушення.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року у задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Відмовляючи у позові суд першої інстанції дійшов висновку про законність розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації №198-р від 21 жовтня 2015 року та розпорядження № 331-к від 23.10.2015 про звільнення позивача з роботи.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, скасовано постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року у справі №807/2366/15.

Прийнято нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації № 198-p від 21.10.2015 "Про скасування розпорядження т.в.о. голови Тячівської райдержадміністрації".

Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації № 331-к від 23.10.2015 "Про звільнення ОСОБА_1 у зв`язку з скасуванням розпорядження т.в.о. голови Тячівської райдержадміністрації".

Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника начальника управління - начальника відділу фінансово-економічної та кадрової роботи управління освіти Тячівської районної державної адміністрації з 24 жовтня 2016 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що судом першої інстанції ухвалено судове рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи, тому апеляційну скаргу слід задовольнити та скасувати оскаржувану постанову, прийнявши нову про часткове задоволення позову.

7. Зокрема суд апеляційної інстанції вказав, що розпорядженням голови Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області №438 від 19 вересня 2014 року було створено у структурі державної адміністрації управління освіти районної державної адміністрації чисельністю 7 штатних одиниць й визнано це новостворене управління правонаступником ліквідованого управління освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації з фінансово-господарських та майнових питань. Тобто до новоствореного управління перейшли функції ліквідованого управління освіти, молоді та спорту. Однак, доказів пропонування позивачу всіх наявних вакантних посаду у вищевказаному управлінні суду надано не було. Також відсутні докази його попередження про наступне вивільнення за два місяці згідно статті 49-2 КЗпП. Отже, розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області №331-к від 23 жовтня 2015 року є незаконним.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

8. 10 квітня 2017 року Тячівська районна державна адміністрація Закарпатської області (касатор) подала касаційну скаргу, в якій просить:

Скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2017 року, та залишити в силі постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року.

У касаційній скарзі не заявлено жодних клопотань.

Рух адміністративної справи у суді касаційної інстанції

9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09 червня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області та установлено строк для подачі відзиву на касаційну скаргу.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.05.2019 для розгляду справи № 807/2366/15 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жук А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко ЖМ.

10. Ухвалою Верховного Суду від 18 грудня 2020 року справу прийнято до провадження та призначено до попереднього розгляду у суді касаційної інстанції за наявними у справі матеріалами.

ll. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу

11. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судові рішення першої та апеляційної інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема відповідач вказує, що суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку про те, що ОСОБА_1 було переведено з ліквідованого управління освіти молоді та спорту Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області в новоутворене управління освіти Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області не в установленому порядку за відсутності рішення (подання) начальника управління освіти Тячівської районної державної адміністрації Закарпатської області.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням голови Тячівської районної державної адміністрації №115-к від 16.09.2011 ОСОБА_1 було переведено на посаду заступника начальника управління освіти, молоді та спорту Тячівської районної державної адміністрації зв`язку зі змінами у структурі районної державної адміністрації.

13. У відповідності до розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації "Про вдосконалення структури державної адміністрації" №437 від 19.09.2014 було ліквідовано управління освіти, молоді та спорту Тячівської районної державної адміністрації.

14. Розпорядженням голови Тячівської районної державної адміністрації №438 від 19.09.2014 було утворено у структурі районної державної адміністрації управління освіти державної адміністрації чисельністю 7 штатних одиниць та визнано управління освіти районної державної адміністрації правонаступником ліквідованого управління освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації з фінансово-господарських та майнових питань.

15. Згідно розпорядження т.в.о. голови Тячівської районної державної адміністрації №209-к від 05.12.2014 позивача було переведено з посади заступника начальника управління начальника відділу освіти та молоді управління освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації на посаду заступника начальника управління - начальника відділу фінансово-економічної та кадрової роботи управління освіти районної державної адміністрації з 11 грудня 2014 року.

16. Розпорядженням т.в.о. голови Тячівської районної державної адміністрації №215-к від 16.12.2014 було внесено зміни до розпорядження №209-к від 05.12.2014, а саме ОСОБА_1 з посади заступника начальника управління - начальника відділу освіти та молоді управління освіти, молоді та спорту районної державної адміністрації було переведено на посаду заступника начальника управління - начальника відділу фінансово-економічної та кадрової роботи управління освіти районної державної адміністрації.

17. 21 жовтня 2015 року головою Закарпатської обласної державної адміністрації на підставі листа Тячівської райдержадміністрації від 21 жовтня 2015 року №03-35/980 було прийнято розпорядження № 198-p, яким відповідно до статей 6, 39, 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрація" з метою приведення розпорядчих документів у відповідність до вимог законодавства України було скасовано розпорядження голови т. в. о. голови Тячівської районної державної адміністрації від 5 грудня 2014 року №209-к "Про переведення ОСОБА_1 ", як таке, що суперечить законодавству України.

18. На підставі цього розпорядження головою Тячівської районної державної адміністрації було прийнято розпорядження №381-к від 23.10.2015, яким ОСОБА_1 було звільнено з посади заступника начальника управління - начальника відділу фінансово-економічної та кадрової роботи управління освіти державної адміністрації з 23 жовтня 2015 року.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

19. Конституція України від 28 червня 1996 року

19.1. Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Закон України "Про місцеві державні адміністрації"

20.1. У відповідності до ст. 5 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" оклад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

20.2. Відповідно до абз. 1, 2 ст. 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації очолюють голови відповідних місцевих державних адміністрацій.

20.3. Частинами 1, 2 статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, щорічного послання Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє i зовнішнє становище України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, a керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

20.4. Статтею 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що акти місцевих державних адміністрацій, які суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

20.5. Статтею 33 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що головам обласних державних адміністрацій надано право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

V. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Оцінюючи обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з таких міркувань.

22. Законодавством передбачене право голови адміністрації вищого рівня скасувати незаконні розпорядження голови адміністрації нижчого рівня.

23. Як слідує з матеріалів справи, розпорядженням голови Тячівської районної державної адміністрації №438 від 19.09.2014 y структурі районної державної адміністрації було утворено управління освіти державної адміністрації яке є правонаступником ліквідованого управління освіти молоді та спорту районної державної адміністрації з фінансово-господарських та майнових питань.

24. Відповідно до п. 1.1 ч. 1 Положення про управління освіти Тячівської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Тячівської районної державної адміністрації №438 від 19.09.2014, управління освіти Тячівської районної державної адміністрації є структурним підрозділом державної адміністрації, яке утворюється розпорядженням голови і є правонаступником майнових зобов`язань ліквідованого управління освіти, молоді та спорту.

25. Згідно до п. 12 Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2012 року №887 керівник структурного підрозділу може мати заступників, які призначаються на посаду та звільняються з посади головою місцевої держадміністрації за поданням керівника структурного підрозділу.

26. У відповідності до п. 6.8 ч. 6 Положення про управління освіти Тячівської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Тячівської районної державної адміністрації № 438 від 19.09.2014 начальник управління має заступника, який призначається на посаду та звільняється з посади головою райдержадміністрації за поданням начальника управління освіти.


................
Перейти до повного тексту