1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



24 грудня 2020 року


м. Київ

справа № 803/867/17

провадження № К/9901/22642/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Бевзенка В.М., Берназюка Я.О., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до голови ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області про визнання відмови неправомірною та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1, ОСОБА_2 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Старунського Д.М., Багрія В.М., Рибачука А.І. від 9 листопада 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом до голови ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області про визнання відмови неправомірною та зобов`язання вчинити дії, в якому просили:

- визнати неправомірною відмову голови ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідку про грошове забезпечення з врахуванням 35% посадового окладу доплати за роботу в нічний час, для перерахунку пенсій з 1 січня 2008 року та з 1 січня 2016 року;

- зобов`язати голову ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідку про грошове забезпечення з врахуванням 35% посадового окладу доплати за роботу в нічний час, для перерахунку пенсії по інвалідності ОСОБА_2 з 1 січня 2008 року по 21 січня 2011 року та з 1 січня 2012 року по час звернення до суду та для перерахунку пенсій за вислугу років ОСОБА_1 з 1 січня 2008 року по час звернення до суду.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 24 липня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було задоволено.

Визнано протиправною відмову голови ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідки про грошове забезпечення з врахуванням 35% посадового окладу доплати за роботу в нічний час ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для перерахунку пенсій з 1 січня 2008 року та з 1 січня 2016 року.

Зобов`язано голову ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідки про грошове забезпечення з врахуванням 35% посадового окладу доплати за роботу в нічний час ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для перерахунку пенсії з 1 січня 2008 року.



3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що невключення до грошового атестату та неврахування відповідачем доплати за службу в нічний час при призначенні пенсії позивачам є неправомірними, оскільки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 отримували щомісячно доплату за службу в нічний час, а отже така доплата підлягала врахуванню при призначенні пенсії.



4. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2017 року постанову Волинського окружного адміністративного суду від 24 липня 2017 року скасовано та ухвалено нову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відмовлено.



5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ліквідаційною комісією УМВС України у Волинській області сформовано та подано до Головного управління Пенсійного фонду України довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 № 3143 від 31 травня 2017 року та ОСОБА_2 № 2226 від 18 травня 2017 року для перерахунку пенсії. До вказаних довідок включені види грошового забезпечення, які передбачені для поліцейських постановою Кабінету Міністрів України 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", в тому числі премія, а також надбавку за роботу в умовах режимних обмежень особам, яким вона була встановлена на день звільнення зі служби.

Таким чином, ліквідаційною комісією УМВС України у Волинській області на виконання вимог Порядку № 45 оформлено та подано до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідку про розмір грошового забезпечення позивачів за формою згідно із додатком 2 до Порядку № 45 для перерахунку його пенсії.

Види грошового забезпечення, з яких розраховувалась пенсія ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 7листопада 2007 року № 1294 "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" до складу довідки не включались, так як вказана постанова на поліцейських не поширюється.

Оскільки у грудні 2015 року доплата за роботу у нічний час не виплачувалась та у листі МВС України від 20 квітня 2017 року № 5551/05/22-2017 не зазначена, а відтак для перерахунку пенсії ОСОБА_1, ОСОБА_2 не враховувалась.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись із касаційною скаргою, в якій просять скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2017 року та залишити в силі постанову Волинського окружного адміністративного суду від 24 липня 2017 року.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працював на посаді старшого інспектора-чергового чергової частини міжрайонного відділу ДСО при Луцькому МВ УМВС України у Волинській області. Наказом начальника відділу Державної служби охорони при УВС України у Волинській області № 448 о/с від 24 грудня 2002 року ОСОБА_1 звільнений з ОВС у відставку за віком.



8.При призначенні пенсії ОСОБА_1 враховано: посадовий оклад - 650,00 грн, оклад за військове звання (капітан) - 120,00 грн, надбавка за вислугу років - 269,50 грн, надбавка за виконання особливо важких завдань - 478,17 грн та премія - 277,73 грн. Доплата за роботу в нічний час у розмірі 35% посадового окладу при обчисленні пенсії позивачу в суму грошового забезпечення не включена.



9. ОСОБА_2 працював на посаді міліціонера-кінолога взводу батальйону міліції відділу державної служби охорони при Луцькому міськвідділі внутрішніх справ. Наказом начальника відділу Державної служби охорони при УВС України у Волинській області № 6 о/с від 1 лютого 1994 року ОСОБА_2 звільнено з ОВС в запас з постановкою на військовий облік з 1 лютого 1994 року.

При призначенні пенсії позивачу враховано: посадовий оклад - 560,00 грн, оклад за військове звання (старшина) - 55,00 грн, надбавка за вислугу років - 215,25 грн, надбавка за виконання особливо важких завдань - 360,33 грн та премія - 230,97 грн.

У колективній заяві до голови ліквідаційної комісії УМВС України у Волинській області від 26 червня 2017 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 просили направити до Головного управління ПФУ України у Волинській області довідку про грошове забезпечення на момент його звільнення зі служби, з урахуванням доплати за роботу в нічний час в розмірі 35% посадового окладу.



10. Голова ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області листами від 3 липня 2017 року № 7/285 та № 7/286 повідомив позивачів, що ліквідаційною комісією УМВС України у Волинській області оформлена довідка про грошове забезпечення яка направлена до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, однак відповідно до вказівки МВС (лист від 20 квітня 2017 року № 5551/05/22-2017) до складу грошового забезпечення необхідно включати: посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби, премія, а також надбавку за роботу в умовах режимних обмежень особи, яким вона була встановлена на день звільнення зі служби.



11. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



12. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції не врахував, що доплата за роботу в нічний час була встановлена законодавством, вона виплачувалася щомісячно по дату звільнення позивачів зі служби, що ця доплата носила постійний характер та відносилася до додаткових видів грошового забезпечення, що повинна включатись при розрахунку пенсійного забезпечення з 1 січня 2008 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 7 листопада 2007 року та з 1 січня 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року.

Суд апеляційної інстанції не здійснив належного аналізу законодавства України, що діяло на момент виникнення права на перерахунок пенсії з 1 січня 2008 року та з 1 січня 2016 року, прийнявши незаконне рішення про відмову врахування у грошовому забезпеченні на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 7 листопада 2007 року та постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року при перерахунку пенсії з 1 січня 2008 року та з 1 січня 2016 року відповідно, 35% доплати за роботу в нічний час.



13. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2017 року головою ліквідаційної комісії управління МВС України у Волинській області не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



14. Відповідно до статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.


................
Перейти до повного тексту