ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 560/244/19
адміністративне провадження № К/9901/30917/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О. В.,
суддів - Мацедонської В.Е., Уханенка С.А.
розглянув у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу №560/244/19
за позовом ОСОБА_1 до Хмельницького окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року, прийняте в складі головуючого судді Крапівницької Н.Л., та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Гонтарука В.М., суддів Білої Л.М., Курка О.П.
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати наказ керівника апарату Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 січня 2019 року №9-П, яким застосовано до позивача дисциплінарне стягнення у вигляді догани.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач посилалась на те, що оскаржуваний наказ прийнятий з порушенням Закону України "Про державну службу", зокрема, порушено порядок дисциплінарного провадження, не дотримано визначених законом гарантій прав державного службовця, який притягується до дисциплінарної відповідальності. Також, вважає, що дисциплінарною комісією при розгляді дисциплінарної справи не з`ясовано усіх обставин, що мають значення для справи, а також, не забезпечено права державному службовцю на ознайомлення з матеріалами справи перед прийняттям рішення про накладення дисциплінарного стягнення, права внести зауваження до висновку та надати додаткові пояснення.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що проведення дисциплінарного провадження було здійснено у відповідності до вимог Закону України "Про державну службу"; під час його проведення виявлено вчинення позивачем дисциплінарного проступку, у зв`язку з чим дисциплінарне стягнення відповідає тяжкості проступку, а отже наказ керівника апарату Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 січня 2019 року № 9-П винесений правомірно та не підлягає скасуванню.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг
5. Не погоджуючись із рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року та постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.
6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що процедура та строки передачі завдань та ключових показників до служби управління персоналом законодавством не визначена та не була узгоджена між структурними підрозділами Хмельницького окружного адміністративного суду. В діях позивачки відсутній склад дисциплінарного проступку, оскільки вона не порушувала вимоги Типового порядку, показники працівників відділу були розроблені, вони керувалися ними у своїй діяльності.
IV. Короткий зміст відзиву на касаційну скаргу
7. Відповідач подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
V. Рух справи в суді касаційної інстанції
8. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 12 листопада 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року.
9. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями суддю Радишевську О.Р. замінено на суддю Мацедонську В.Е. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 21 грудня 2020 року №2556/0/78-20.
10. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами на 23 грудня 2020 року.
VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій
11. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 з 09.07.2008 працювала на посаді консультанта з кадрової роботи Хмельницького окружного адміністративного суду; 30 жовтня 2009 року переведена на посаду помічника судді; з 01 лютого 2010 року працювала на посаді начальника відділу інформаційної та аналітично-статистичної роботи; 01 лютого 2011 року призначена на посаду керівника апарату суду; з 21 лютого 2013 року займає посаду начальника відділу узагальнення судової практики та інформаційно - статистичної роботи Хмельницького окружного адміністративного суду .
12. У зв`язку із внесенням змін до структури та штатного розпису Хмельницького окружного адміністративного суду виведено зі штату суду відділ аналітично - статистичної роботи та створено відділ аналітичного та інформаційного забезпечення, з 08 травня 2018 року начальником якого є ОСОБА_1 .
13. З 10 травня 2018 року головних спеціалістів відділу аналітично-статистичної роботи ОСОБА_4 та ОСОБА_5 переведено на посади головних спеціалістів відділу аналітичного та інформаційного забезпечення, за їх згодою.
14. 12.11.2018 на ім`я керівника апарату Хмельницького окружного адміністративного суду надійшла доповідна записка начальника відділу державної служби та управління персоналом вказаного суду, якою повідомлено про те, що при перевірці визначених завдань, ключових показників результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В", для проведення оцінювання службової діяльності за 2018 рік, виявлено відсутність завдань, ключових показників для державних службовців суду, які в результаті зміни структури суду, перейменування назви відділу, переведені наказом в. о. керівника апарату суду до іншого структурного відділу, а саме: ОСОБА_4 головного спеціаліста відділу аналітичного та інформаційного забезпечення; ОСОБА_5 головного спеціаліста відділу аналітичного та інформаційного забезпечення.
15. Беручи до уваги інформацію, викладену у доповідній записці від 12.11.2018 року, та з метою визначення наявності вини, характеру і тяжкості дисциплінарного проступку, керівником апарату суду 14.11.2018 видано наказ №196-П "Про ініціювання дисциплінарного провадження", та проведено дисциплінарною комісією службове розслідування, яким встановлено:
- факт відсутності завдань та ключових показників для державних службовців відділу аналітичного та інформаційного забезпечення головного спеціаліста ОСОБА_4 та головного спеціаліста цього ж відділу ОСОБА_5 на момент порушення дисциплінарного провадження;
- факт наявності копій завдань та ключових показників у ОСОБА_4 та ОСОБА_5 ;
- факт передачі начальником відділу аналітичного та інформаційного забезпечення ОСОБА_1 тільки 23.11.2018 завдань та ключових показників вищезазначених державних службовців з метою долучення до особових справ, які 26.11.2018 приєднані до особових справ.
16. На підставі вказаного висновку від 03.12.2018, керівником апарату суду прийнято наказ №218-П від 05.12.2018 "Про ініціювання дисциплінарного провадження".
17. На виконання зазначеного наказу, дисциплінарна комісія провела службове розслідування щодо визначення наявності вини, характеру і тяжкості дисциплінарного проступку начальником відділу аналітичного на інформаційного забезпечення ОСОБА_1 .
18. Дисциплінарною комісією встановлено, що 12.11.2018 керівником апарату Хмельницького окружного адміністративного суду видано наказ №191-П "Про проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорії "Б" та "В" .
19. У зв`язку із відсутністю в особових справах оригіналів завдань і ключових показників державних службовців ОСОБА_4 та ОСОБА_5, які переведені на посади з 10.05.2018 та підлягали оцінюванню, на момент видачі наказу №191-П "Про проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорії "Б" та "В", не проходили оцінювання.
20. За результатами проведеного службового розслідування, згідно висновку від 03.01.2019, дисциплінарною комісією встановлено, що лише 23 листопада 2018 позивач подала на ім`я керівника апарату суду доповідну записку з додатками (завданнями та ключовими показниками для головного спеціаліста відділу аналітичного та інформаційного забезпечення ОСОБА_4 та головного спеціаліста відділу аналітичного та інформаційного забезпечення ОСОБА_5 ), які 26 листопада 2018 року за резолюцією керівника апарату передано начальнику відділу державної служби та управління персоналом Мельничук Л.А. для долучення їх до особових справ.
21. Дисциплінарною комісією виявлено, що передача безпосереднім керівником державних службовців, ОСОБА_1 завдань та ключових показників державних службовців ОСОБА_4 та ОСОБА_5 після видачі наказу про проведення оцінювання державних службовців, спричинила негативний наслідок. Так, державні службовці не були включені до списку державних службовців апарату суду, оцінювання яких проводилося у 2018 році, відтак були позбавлені можливості проходити оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, що відповідно вплинуло на їх законні права та інтереси, а саме: можливість планування службової кар`єри та визначення потреби у професійному навчанні.
22. У результаті проведеного службового розслідування, дисциплінарна комісія дійшла висновку, що начальником відділу аналітичного та інформаційного забезпечення ОСОБА_1 допущено неналежне виконання актів органів державної влади, а саме: Закону України " Про державну службу", Типового порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців та Методичних рекомендацій щодо визначення ключових показників результативності, ефективності та якості службової діяльності державних службовців, яке виявилось у передачі оригіналів погоджених завдань та ключових показників державних службовців ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до відділу державної служби та управління персоналом після видачі керівником апарату наказу про проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорії " Б " та " В ", що є дисциплінарним проступком, передбаченим п. 5 ч. 2 ст. 65 Закону України "Про державну службу".
23. За результатами проведеного службового розслідування, 11 січня 2019 року керівником апарату суду прийнято наказ №9-П "Про накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1 ", яким застосовано до позивачки дисциплінарне стягнення у вигляді догани.
24. Вважаючи вказаний наказ протиправним, позивачка звернулась до суду з цим позовом.
VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
25. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР
Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)
Частина друга статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
27. Згідно із ч. 1 ст. 64 Закону України " Про державну службу" за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення (ч. 1 ст. 65 Закону України " Про державну службу").
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 65 Закону України "Про державну службу" дисциплінарним проступком зокрема є невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень.
До державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.
У разі допущення державним службовцем дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 4, 5, 12 та 15 частини другої статті 65 цього Закону, суб`єктом призначення або керівником державної служби такому державному службовцю може бути оголошено догану (ч.ч. 1, 3 ст. 66 Закону України "Про державну службу").