ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2020 року
м. Київ
справа №461/4544/18
адміністративне провадження №К/9901/3531/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Іщук Л.П., суддів: Обрізка І.М., Онишкевича Т.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Інструментальне-10" (далі - ОСББ "Інструментальне-10"), ОСОБА_2, про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив:
- визнати протиправною та скасувати ухвалу відповідача від 01 жовтня 2015 року № 5248 "Про надання ОСББ "Інструментальне-10" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 ";
- зобов`язати Львівську міську раду винести на розгляд сесії та розглянути його клопотання від 28 серпня 2015 року щодо безоплатної передачі земельної ділянки та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром до 0,10 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, яка знаходиться поміж будинком за адресою: АДРЕСА_1 та будинком за адресою: АДРЕСА_2 , відповідно до картографічних даних, які були додані до клопотання, в першочерговому порядку;
- зобов`язати Львівську міську раду надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром до 0,10 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, яка знаходиться поміж будинком за адресою: АДРЕСА_1 та будинком за адресою: АДРЕСА_2, відповідно до картографічних даних, які були додані до клопотання, в першочерговому порядку.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради від 01 жовтня 2015 року № 5248 "Про надання ОСББ "Інструментальне-10" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 ".
21 лютого 2019 року Львівський окружний адміністративний суд своїм рішенням у задоволенні позову відмовив.
Цей суд виходив із того, що позивачу правомірно повернуто його клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки ним не надано повного пакету документів, що унеможливлювало вирішення його питання на пленарному засіданні міської ради.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 грудня 2019 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нове рішення - про часткове задоволення позову.
Зобов`язав Львівську міську раду розглянути на черговій сесії клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку площею 0,10 га, що розташована між будинками по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 .
У задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції зазначив, що висновок суду першої інстанції в обґрунтування правомірності дій відповідача щодо невинесення на пленарне засідання сесії і нерозгляду клопотання позивача про відведення земельної ділянки є помилковим, оскільки такі дії не узгоджуються з вимогами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України щодо обов`язку у місячний строк розглянути клопотання і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову у його наданні.
Покликання відповідача на погодження на надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою ОСББ "Інструментальне-10", обмеженість вільних земель, які можуть бути передані у власність позивачу для індивідуального житлового будівництва, не спростовує зазначеного висновку з огляду на те, що надання відповідних дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність.
При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття позитивного рішення про надання їй у власність, оскільки процес передачі земельної ділянки громадянам у власність є стадійним, зокрема, першою стадією якого є надання уповноваженим органом дозволу на розробку проекту землеустрою, що свідчить про відсутність у відповідача підстав для встановлення будь-яких обмежень у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі при дотриманні нею встановлених Земельним кодексом України вимог.
Щодо вимоги позивача зобов`язати відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки (саме у цій частині оскаржено судове рішення у касаційному порядку), апеляційний суд зазначив, що така задоволенню не підлягає з огляду на те, що відповідно до частини четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Якщо ж таким суб`єктом допущено бездіяльність та не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.
У даній справі відповідач не здійснив розгляд клопотання позивача у встановленому законом порядку, відтак ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Львівської міської ради розглянути його клопотання та прийняти рішення на власний розсуд.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
03 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати у частині відмови у задоволенні позовних вимог та постановити нове рішення - про задоволення позовних вимог у цій частині.
У скарзі зазначає, що висновок апеляційного суду щодо неможливості зобов`язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розробку проекту із землеустрою, оскільки орган місцевого самоврядування має в даному різновиді правовідносин дискреційні повноваження.
Посилається на постанови Вищого адміністративного суду України та Верховного Суду, у яких зазначено, що вимога про надання дозволу на розробку землевпорядної документації є правильним способом захисту порушеного права, якщо, умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, відсутні, орган повинен надати дозвіл. Зазначені повноваження не є дискреційними.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 лютого 2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В.. судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., касаційну скаргу передано судді-доповідачу.
Верховний Суд ухвалою від 05 лютого 2020 року відкрив касаційне провадження.
У зв`язку з відпусткою судді Стеценка С.Г. відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 грудня 2020 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року за допомогою автоматизованої системи здійснено заміну судді Стеценка С.Г. та визначено таку колегію суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
ОСОБА_1 має статус учасника бойовий дій.
28 серпня 2015 року позивач звернувся до Львівської міської ради із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею до 0,10 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, яка знаходиться поміж будинком за адресою: АДРЕСА_1 та будинком за адресою: АДРЕСА_2 .
29 вересня 2015 року управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин Департаменту містобудування Львівської міської ради скерувало на адресу позивача лист № 2403-3вих-3147, в якому повідомило, що його звернення розглянуто і роз`яснено, що відповідно до рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 08 серпня 2015 року № 605 "Про затвердження інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг" для надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки представляються такі документи:
- заява на ім`я Львівського міського голови;
- план земельної ділянки масштабу 1:500, виконаний спеціалізованою землевпорядною організацією, із зазначеними межами ділянки, вирахуваною загальною її площею, нанесеними червоними лініями (оригінал - два примірники);
- довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, видана відділом Держземагенства у м. Львові Львівської області (про наявність зареєстрованих на заявника правовстановлюючих документів на земельні ділянки);
- письмова згода землекористувачів на ім`я Львівського міського голови щодо вилучення з користування земельної ділянки або її частини у разі долучення земельної ділянки (її частини) з земель цих землекористувачів (засвідчена у поточному році);
- копія паспорта громадянина України (1,2,11 сторінки).
Зазначено, що місто Львів обмежене територіальними ресурсами і не взмозі забезпечити учасників антитерористичної операції вільними земельними ділянками в повній мірі під індивідуальне житлове будівництво. З метою вирішення житлових питань міською радою надано земельну ділянку для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків сім`ям загиблих, військовослужбовців - учасників антитерористичної операції, учасників добровольчих батальйонів, які були задіяні у проведенні антитерористичної операції. Зазначено, що звернення позивача повернуто.
ОСОБА_1 не погодився із такими діями відповідача та звернувся до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Так, ОСОБА_1 у касаційній скарзі оскаржує постанову апеляційного суду в частині відмови в задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовним розміром до 0,10 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, яка знаходиться поміж будинком за адресою: АДРЕСА_1 та будинком за адресою: АДРЕСА_2, відповідно до картографічних даних, які були додані до клопотання, в першочерговому порядку. Отже, в цій частині перевіряється законність і обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції.