1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 137/1173/17, адміністративне провадження № К/9901/792/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Берназюк Я.О., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області на постанову Літинського районного суду Вінницької області від 05.10.2017р. (суддя - Желіховський В.М.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.12.2017р. (суддя - Ватаманюк Р.В., Мельник-Томенко Ж.М., Сторчак В.Ю.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії,

встановив:

У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку його пенсії; зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до Довідки № 14201 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії; стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області судовий збір в розмірі 640 грн.

Судами встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

03.02.2017р. листом №1461/05/22-2017 Міністерство внутрішніх справ України повідомило Пенсійний фонд України про наявність підстав для перерахунку пенсії особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, а також про готовність уповноважених органів МВС подати до головних управлінь Пенсійного фонду України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі довідок для перерахунку пенсії у порядку та в терміни, визначені законодавством.

31.03.2017р. Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області позивача було включено в списки для перерахунку пенсії особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), які надано ліквідаційній комісії УМВС України у Вінницькій області на виконання вимог п. 2 Порядку № 45. (а.с. 27)

Ліквідаційною комісією управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області підготовлено Довідку № 14201 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії Позивачу, та направлено її до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області. (а.с. 13)

Дана довідка отримана Головним управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області в травні 2017 року. (а.с. 30)

Позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок та пенсії. (а.с. 14)

14.08.2017р. листом №526/Г-12 відповідач повідомив позивача, що перерахунок та виплата перерахованої пенсії буде проведено після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України. (а.с 12)

Вважаючи протиправними дії відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що призначена йому пенсія підлягає перерахунку у зв`язку із зміною розміру грошового забезпечення, однак відповідач безпідставно відмовив в перерахунку пенсії, чим порушив його право на отримання пенсії у розмірі визначеному законом.

Постановою Літинського районного суду Вінницької області від 05.10.2017р., залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.12.2017р., позов задоволено.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що порядок проведення перерахунку пенсії, відповідно до статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та на підставі постанови Кабінету Міністрів України №988 було дотримано, а тому бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку пенсії позивача є протиправною.

Суди виходили з того, що посилання відповідача на відсутність коштів у Державному бюджеті України на проведення такого перерахунку та неможливості провести перерахунок та виплату пенсії позивачу до виділення додаткових коштів з Державного бюджету України є безпідставним, оскільки з урахуванням положень п. 4 Порядку №45 та ч. 2, 3 ст. 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" відповідач зобов`язаний був ухвалити відповідне рішення про перерахунок раніше призначеної позивачу пенсії і здійснити виплату перерахованого розміру пенсії.

Суди виходили з того, що орган Пенсійного фонду не прийняв рішення про перерахунок чи про відмову у перерахунку раніше призначеної позивачу пенсії на підставі отриманої довідки, а відтак не здійснив перерахунку раніше призначеної йому пенсії на підставі вказаної довідки з 01.01.2016.

Суди дійшли висновку, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, внаслідок чого порушив гарантоване державою право позивача на пенсійне забезпечення. Посилання відповідача на відсутність виділення коштів з Державного бюджету України як на обґрунтовану підставу для затримки проведення перерахунку та виплати пенсії позивачу суперечать нормам Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та Порядку №45.

З ухваленими судовими рішеннями не погодився відповідач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та закрити провадження.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що в Державних бюджетах України на 2015-2017 роки видатки на проведення перерахунку пенсії особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, виходячи з грошового забезпечення поліцейських, не були передбачені к зв`язку з відсутністю підстав.

Крім того, посилається на те, що ст. 8 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що виплата пенсії, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільнених із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України, Пенсійним фондом України сформовано потребу в додаткових бюджетних коштах, необхідних для проведення перерахунку пенсій та направлено до Міністерства соціальної політики України.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту