1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 824/508/19-а

адміністративне провадження № К/9901/31926/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Чернівецької міської ради (далі - Міськрада) на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року (прийняте судом у складі судді Анісімова О.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Граб Л.С., суддів: Іваненко Т.В., Сушка О.О.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Міськради, директора Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Міськради Собка Миколи Степановича про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради № 1683 від 05.03.2019 у частині відмови у виділенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати директора Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин підготувати та подати на розгляд сесії Чернівецької міської ради проект рішення, яким надати ОСОБА_1, учаснику АТО, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва індивідуального житлового будинку за адресою АДРЕСА_1, орієнтованою площею 0,1000 га;

- зобов`язати Чернівецьку міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21 листопада 2018 року;

- зобов`язати Чернівецьку міську раду прийняти рішення, яким надати ОСОБА_1, учаснику АТО, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва індивідуального житлового будинку за адресою АДРЕСА_1, орієнтованою площею 0,1000 га.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 18 червня 2019 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправним та скасував рішення Чернівецької міської ради № 1683 від 05.03.2019 у частині відмови у виділенні земельної ділянки ОСОБА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1 .

Зобов`язав Чернівецьку міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22 листопада 2018 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі безоплатно у власність, з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, орієнтовною площею 0,1000 га, яка розташована в АДРЕСА_1 відповідно до положень ЗК України від 25.10.2001 року, №2768-III із врахуванням висновків суду, які викладені в мотивувальній частині цього рішення.

У частині зобов`язання директора департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин підготувати та подати на розгляд сесії Чернівецької міської ради проект рішення, яким надати ОСОБА_1, учаснику АТО, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва індивідуального житлового будинку за адресою АДРЕСА_1, орієнтованою площею 0,1000 га та в частині зобов`язання Чернівецької міської ради прийняти рішення, яким надати ОСОБА_1, учаснику АТО, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва індивідуального житлового будинку за адресою АДРЕСА_1, орієнтованою площею 0,1000 га - у задоволенні позову відмовив.

Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 15 жовтня 2019 року рішення суду першої інстанції залишив без зміню.

Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, зазначив, що підстава для відмови позивачу у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка зазначена в пункті 2.2 оскаржуваного рішення сесії Чернівецької міської ради від 05.03.2019 №1683 "Про розгляд звернень громадян щодо надання дозволів на складання проектів відведення земельних ділянок" не передбачена Земельним кодексом України, а отже Міськрада діяла всупереч положень частини 2 статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

18 листопада 2019 року Міськрада звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, у частині задоволення позову скасувати та ухвалити у цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

У скарзі зазначає, що відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішенням Міськради від 23.02.2012 № 438 затверджено Правила обліку громадян для отримання земельних ділянок для будівництва індивідуальних житлових будинків в м. Чернівцях та список громадян, які перебувають на обліку індивідуальних забудовників на час прийняття цих Правил.

Станом на момент подання касаційної скарги 70 осіб не забезпечені земельними ділянками, які передують громадянину ОСОБА_1 в окремому обліку учасників АТО.

Проігнорувавши рішення органу місцевого самоврядування суди порушили статтю 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до рішення Координаційного центру від 15.11.2018 ОСОБА_1 відмовлено у виділенні земельної ділянки площею 0,1… га по АДРЕСА_1 .

Земельна ділянка, на яку претендує позивач не відноситься до будинковолодіння, в якому з 24.09.2018 зареєстроване його місце проживання.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 листопада 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 21 листопада 2019 року відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .

21.04.2015 позивач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою, в якій просив взяти його на облік учасників антитерористичної операції на території України для отримання земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в м. Чернівцях.

22.11.2018 ОСОБА_1 звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1000 га, у власність за рахунок земель запасу міста для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (кадастровий номер відсутній), що знаходиться між будинками АДРЕСА_1 .

Листом № 3-7172/2-04/01 від 03.12.2018 Департамент повідомив позивача про те, що після надання рекомендацій координаційного центру його буде проінформовано письмово окремо.

28.12.2018 відбулось засідання координаційного центру з питань соціальної та психологічної підтримки учасників антитерористичної операції при виконавчому комітеті Чернівецької міської ради (далі - Координаційний центр), яке документоване протоколом № 37. На порядку денному засідання розглянуто звернення ОСОБА_1 на рахунок виділення земельної ділянки під індивідуальне будівництво в межах 0,1 га по АДРЕСА_1, в ході чого вирішено відмовити у виділенні земельної ділянки за вказаною адресою та запропоновано земельну ділянку в межах 0,05 га в масиві житлової забудови в порядку черги.

02.01.2019 Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради листом № З-7172/2-04/01 повідомив позивача, що на засіданні Координаційного центру йому відмовлено в виділенні земельної ділянки. Проект рішення з зазначеного питання буде розглянуто на черговій сесії міської ради.

05.03.2019 68 сесією Чернівецької міської ради VII скликання прийнято рішення №1683 "Про розгляд звернень громадян щодо надання дозволів на складання проектів відведення земельних ділянок", пунктом 2.2 якого ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на складання проект відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1000 га, у власність за рахунок земель запасу міста для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01) за адресою АДРЕСА_1 . Підставою для відмови став протокол засідання Координаційного центру від 28.12.2018 року №37.

Згідно з листом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 04/01-08/3-05/4/1711 від 31.05.2019 про надання інформації громадянина ОСОБА_1 зареєстровано в обліку учасників АТО для отримання земельних ділянок для будівництва індивідуальних житлових будинків з дати подання заяви - 21.04.2015.

Вважаючи рішення Міськради від 05.03.2019 №1683 протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України регламентовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

Статтею 41 Конституції України встановлено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК) та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Відповідно до статті 25 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій" (далі - Закон № 858-IV) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок є одним із видів документів із землеустрою.

Згідно із частиною 2 статті 50 Закону № 858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.


................
Перейти до повного тексту