ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 640/12435/19
адміністративне провадження № К/9901/28096/20, К/9901/29491/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні справу № 640/12435/19
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Міжнародна юридична компанія "Кратос", ОСОБА_2, Державний реєстратор комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" Прохоренко Катерина Андріївна, Державний реєстратор Оболонської районної у місті Києві державної адміністрації Сергієнко Ірина Іванівна, Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Легкобит Станіслав Олександрович, Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Гречана Руслана Тарасівна, Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Малаховська Ірина Валентинівна, ОСОБА_3 , Товариство з обмеженою відповідальністю "Сігейт Пропертіс", Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮАЙПІ ЛТД", про визнання протиправною бездіяльності та скасування наказу, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами ОСОБА_1 та Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Сігейт Пропертіс" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року (колегія у складі головуючого судді Степанюка А.Г., суддів Бабенка К.А., Епель О.В.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства юстиції України (далі - відповідач, Мін`юст України), треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Міжнародна юридична компанія "Кратос" (далі - третя особа-1, ТОВ "МЮК "Кратос"), ОСОБА_2 (далі - третя особа-2, ОСОБА_2 ), Державний реєстратор комунального підприємства "Київжитлоспецексплуатація" Прохоренко Катерина Андріївна (далі - третя особа-3, Державний реєстратор Прохоренко К.А.), Державний реєстратор Оболонської районної у місті Києві державної адміністрації Сергієнко Ірина Іванівна (далі - третя особа-4, Державний реєстратор Сергієнко І.І.), Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Легкобит Станіслав Олександрович (далі - третя особа-5, Приватний нотаріус Легкобит С.О.), Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Гречана Руслана Тарасівна (далі - третя особа-6, Приватний нотаріус Гречана Р.Т.), Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Малаховська Ірина Валентинівна (далі - третя особа-7, Приватний нотаріус Малаховська І.В.), ОСОБА_3 (далі - третя особа-8, ОСОБА_3 ), Товариство з обмеженою відповідальністю "Сігейт Пропертіс" (далі - третя особа-9, ТОВ "Сігейт Пропертіс), Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮАЙПІ ЛТД" (далі - третя особа-10, ТОВ "ЮАЙПІ ЛТД"), в якому позивач просив:
- визнати протиправною бездіяльності відповідача щодо не забезпечення права позивача на участь у розгляді скарги та/або на подання письмових пояснень по суті цієї скарги;
- визнати протиправним та скасування наказ відповідача від 10.06.2019 № 1730/3 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та рішення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 липня 2020 року позов задоволено повністю.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 7 жовтня 2020 року скасував рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 липня 2020 року та закрив провадження у справі.
Ухвалюючи таке рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що між учасниками даної справи існує невирішений спір про право, який стосується корпоративних прав позивача та їх передачі до ТОВ "Сігейт Пропертіс", що також впливає на майнові права та інтереси третіх осіб.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
ОСОБА_1 і ТОВ "Сігейт Пропертіс", не погодившись з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року, звернулись до Верховного Суду із касаційними скаргами.
У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач наводить доводи з приводу того, що спір у цій справі є публічно-правовим, позаяк стосується оскарження бездіяльності суб`єкта владних повноважень при розгляді скарги та порушення процедури розгляду цієї скарги. Підтвердженням цьому є правові висновки постанови Великої Палати Верховного Суду в постанові від 11 квітня 2018 року по справі № 910/8424/17.
ТОВ "Сігейт Пропертіс" у касаційній скарзі просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а справу направити до Шостого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду. У скарзі заявник зазначає, що Міністерство юстиції України у правовідносинах щодо яких виник спір у цій справі діє як суб`єкт владних повноважень, тому спір є публічно-правовим і має розглядатись за правилами адміністративного судочинства.
Відповідач надіслав до Суду відзив на касаційні скарги, відповідно до якого проти задоволення касаційних скарг заперечує, просить постанову Шостого апеляційного адміністративного суду, ухвалену по цій справі, залишити без змін..
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою від 1 грудня 2020 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 жовтня 2020 року та витребував із Окружного адміністративного суду міста Києва матеріали справи № 640/12435/19.
7 грудня 2020 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "Сігейт Пропертіс".
Ухвалою від 17.12.2020 Верховний Суд призначив справу до розгляду в попереднє судове засідання.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що 05.06.2019 ОСОБА_2 звернувся до Мін`юсту України із скаргою на реєстраційні дії у порядку статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та рішення державного реєстратора в порядку статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2019 № 1730/3 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та рішення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно" скасовано такі реєстраційні дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, проведені стосовно ТОВ "ПІКБЛЕНК":
- від 19.02.2019 № 10741070011035120 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором КП "КИЇВЖИТЛОСПЕЦЕКСПЛУАТАЦІЯ" Прохоренко К.А. ;
- від 21.02.2019 № 10741070012035120 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації Сергієнко І.І. ;
- від 01.03.2019 № 10741070013035120 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", № 10741050014035120 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" та від 02.03.2019 № 10741070015035120 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведені приватним нотаріусом КМНО Легкобитим С.О. ;
- від 02.05.2019 №10741070016035120 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведену приватним нотаріусом КМНО Гречаною Р.Т. ;
- від 22.05.2019 №10741050017035120 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи", № 10741070018035120 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" та № 10741220019035120 "Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо виділу", а також від 23.05.2019 № 10741050020035120 Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи", проведені приватним нотаріусом КМНО Малаховською І.В.;
- скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.05.2019 № 47023107, прийняте приватним нотаріусом КМНО Малаховською І.В.
Підставою для винесення такого наказу слугував висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 10.06.2019.
ОСОБА_1 , не погодився з висновками комісії та наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2019 №1730/3 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та рішення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно" щодо скасування реєстраційних дій про кінцевого бенефіціарного власника ТОВ "МЮК "Кратос" з ОСОБА_1 до ОСОБА_2, а також щодо державної реєстрації переходу права власності нерухомого майна від ТОВ "МЮК "Кратос" до ТОВ "Сігейт Пропертіс", звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Поняття "суд, встановлений законом" включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.
Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною 1 статті 4 КАС України, адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Приписами пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.