1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 грудня 2020 року

м. Київ



Справа № 922/380/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О. О. Мамалуй - головуючий, О. М. Баранець, В. І. Студенець

за участю секретаря судового засідання - В.В. Шпорт,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 12.10.2020

у складі колегії суддів: В. І. Сіверін - головуючий, М. М. Слободін, О. І. Терещенко

та на рішення господарського суду Харківської області від 25.06.2020

суддя: К. В. Аріт

за позовом комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр"

до

1. Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз";

2. Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

про визнання права споживання

за участю представників учасників:

позивача: А. С. Закаблуков

відповідача-1: Є. В. Вознюк

відповідача-2: К. А. Будник



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



Комунальне підприємство "Обласний інформаційно-технічний центр" (далі - КП "Обласний інформаційно-технічний центр", позивач) звернулося до господарського суду Харківської області з позовом (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог та уточнень позивачем номерів договорів) до акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" (далі - АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", відповідач-1) та до акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", відповідач-2) про визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу в лютому та березні 2020 року.



Позов обґрунтовано тим, що обсяги природного газу на спірні періоди за відповідними договорами є узгодженими та підтвердженими, а відтак ненадання номінацій (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення позивача з Реєстру споживачів на лютий, березень 2020 року, з боку АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", є неправомірним та безпідставним та не звільняє останнього від обов`язків постачати природний газ позивачеві, тобто КП "Обласний інформаційно-технічний центр" має безумовне право на споживання природного газу у вказані періоди.



2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття



Рішенням господарського суду Харківської області від 25.06.2020, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 12.10.2020, позов задоволено частково.



Визнано право КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у лютому 2020 року: за договором №3274/1920-ТЕ-32 від 15.11.2019 року в обсязі 2 000,000 тис.куб.метрів; за договором №3275/1920-БО-32 від 15.11.2019 року в обсязі 950,000 тис.куб.метрів; за договором №3276/1920-КП-32 від 15.11.2019 року в обсязі 92,000 тис.куб.метрів.



Визнано право КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у березні 2020 року: за договором №3274/1920-ТЕ-32 від 15.11.2019 року в обсязі 1800,000 тис.куб.метрів; за договором №3275/1920-БО-32 від 15.11.2019 року в обсязі 800,000 тис.куб.метрів; за договором №3276/1920-КП-32 від 15.11.2019 року в обсязі 80,000 тис.куб.метрів.



Здійснено розподіл судових витрат.



В частині позовних вимог до АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" відмовлено.



Судові рішення мотивовані наявністю у АТ "НАК "Нафтогаз України" законодавчо встановленого обов`язку постачати природний газ позивачу, як споживачу по укладеним між ними договорами постачання природного газу. При цьому планові обсяги постачання природного газу були визначені сторонами в договорах, які в силу ст. 629 ЦК України є обов`язковими до виконання.



Крім того, суд апеляційної інстанції вказує на те, що позивачем станом на початок опалювального сезону 2019/20 дотримано вимоги п.11 Положення "Про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" щодо укладання з АТ "НАК "Нафтогаз України" договорів постачання природного газу, а також надання АТ "НАК "Нафтогаз України" графіка погашення заборгованості.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів


Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, відповідач-2 звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 25.06.2020 в частині задоволених позовних вимог, прийняти в цій частині нове рішення, яким у позові відмовити та скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 12.10.2020 у справі № 922/380/20.



Касаційна скарга подана на підставі п. 1 та п. 3 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.



Скаржник вказує на незастосування судами попередніх інстанцій правових позицій, викладених в постановах Верховного Суду у справах № 910/6914/17, 910/6916/17 та на відсутність висновку Верховного Суду щодо дотримання виробниками теплової енергії п. 11 Положення "Про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" не лише станом на початок опалювального сезону, а й протягом усього періоду постачання природного газу.



4. Позиції інших учасників справи



У відзиві на касаційну скаргу АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" зазначає, що спірні моменти щодо обсягів постачання газу повинні бути врегульовані між АТ "НАК "Нафтогаз України" та КП "Обласний інформаційно-технічний центр".



5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій



01 жовтня 2017 року КП "Обласний інформаційно-технічний центр" приєдналося до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2498 (заява-приєднання №09420W9B62ST107).



Типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.



Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494 (п. 1.2 Типового договору).



Відповідно до пунктів 2.1 - 2.2 Типового договору оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. Обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ.



АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" здійснює розподіл природного газу для КП "Обласний інформаційно-технічний центр", постачальником якого є АТ "НАК "Нафтогаз України" на підставі укладених договорів від 15.11.2019 №3274/1920-ТЕ-32, №3276/1920-КП-32, №3275/1920-БО-32.



Згідно з п. 2.1 договору №3275/1920-БО-32 постачальник передає споживачу в листопаді 2019 року - квітні 2020 року замовлений споживачем обсяг природного газу в кількості 4635,000 тис.куб. метрів, в тому числі по місяцях: листопад 2019 року - 750,000; грудень 2019 року - 990,000; січень 2020 року - 1050,000; лютий 2020 року - 950,000; березень 2020 року - 800,000; квітень 2020 року- 95,000.



Відповідно до п. 2.1 договору № 3274/1920-ТЕ-32 постачальник передає споживачу в листопаді 2019 року - квітні 2020 року замовлений споживачем обсяг природного газу в кількості 10170,000 тис.куб. метрів, в тому числі по місяцях: листопад 2019 року - 1730,000; грудень 2019 року - 2090,000; січень 2020 року - 2350,000; лютий 2020 року - 2000,000; березень 2020 року - 1800,000; квітень 2020 року - 200,000.



Згідно з п. 2.1 договору №3276/1920-КП-32 постачальник передає споживачу в листопаді 2019 року - квітні 2020 року замовлений споживачем обсяг природного газу в кількості 440,000 тис.куб. метрів, в тому числі по місяцях: листопад 2019 року - 75,000; грудень 2019 року - 80,000; січень 2020 року - 105,000; лютий 2020 року - 92,000; березень 2020 року - 80,000; квітень 2020 року - 8,000.



Підписанням цього договору споживач дає згоду постачальнику для включення його до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи відповідно до вимог Кодексу ГТС, за умови дотримання споживачем пункту 3.3 цього договору (пункти 2.3 договорів).



Згідно з п. 3.2 договорів постачання газу за цими договорами здійснюється постачальником виключно за умови включення споживача до реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора ГТС.



Якщо споживач порушив умови п. 11 Положення, постачальник припиняє постачання газу шляхом виключення споживача з реєстру без погодження із споживачем (п. 3.4 договорів).



27 січня 2020 року КП "Обласний інформаційно - технічний центр" отримано від АТ "НАК "Нафтогаз України" повідомлення №23-104-20 від 23.01.2020 про припинення (обмеження) газопостачання з 01.02.2020.



28 січня 2020 року від АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" на адресу КП "Обласний інформаційно - технічний центр" надійшло повідомлення про припинення (обмеження) газопостачання №04 від 28.01.2020, в якому підприємству у зв`язку з відсутністю у реєстрі споживачів жодного постачальника з 02.02.2020 року було запропоновано у термін до 07-00 години 02 лютого 2020 року самостійно відключитися від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня 0,000 тис. куб.м на добу) і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання підприємства. У разі невиконання цієї вимоги транспортування газу підприємства буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.



6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови



Згідно з п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" захищені споживачі - побутові споживачі, приєднані до газорозподільної системи, підприємства, установи, організації, що здійснюють надання важливих суспільних послуг та приєднані до газотранспортної або газорозподільної системи, а також виробники теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що КП "Обласний інформаційно-технічний центр" - є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.



Позивач, як споживач природного газу за договором, має право отримувати природний газ у відповідному опалювальному періоді виключно від постачальника (Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"), на якого покладені спеціальні обов`язки.



Відповідно до ст. 11 Закону України "Про ринок природного газу" з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, покладених Кабінетом Міністрів України на суб`єктів ринку природного газу, мають бути необхідними та пропорційними меті задоволення правомірного загальносуспільного інтересу та такими, що створюють найменші перешкоди для розвитку ринку природного газу. До загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу належать: національна безпека, а також безпека постачання природного газу; стабільність, належна якість та доступність енергоресурсів; захист навколишнього природного середовища, у тому числі енергоефективність, збільшення частки енергії з альтернативних джерел та зменшення викидів парникових газів; захист здоров`я, життя та власності населення. Рішення Кабінету Міністрів України про покладання спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу має визначати: загальносуспільний інтерес у процесі функціонування ринку природного газу, для забезпечення якого покладаються спеціальні обов`язки на суб`єктів ринку природного газу; обсяг спеціальних обов`язків; коло суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки; обсяг прав суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки, необхідних для виконання таких обов`язків; категорії споживачів, яких стосуються спеціальні обов`язки; територію та строк виконання спеціальних обов`язків; джерела фінансування та порядок визначення компенсації, що надається суб`єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки, з урахуванням положення частини 7 цієї статті.



Статтею 12 вказаного Закону встановлено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.



Правила постачання природного газу (далі - Правила), затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496, регулюють відносини, що виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи.



Пунктом 2 розділу 2 Правил передбачено, що постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.



Відповідно до п.п. 9, 19 розділу 2 Правил постачальник забезпечує споживача необхідними підтвердженими обсягами природного газу відповідно до умов договору постачання природного газу. Постачальник зобов`язаний, зокрема, забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу.



Пунктом 21 розділу 2 Правил передбачено, що споживач має право, зокрема, на отримання природного газу в обсягах, визначених договором постачання природного газу, за умови дотримання його умов.



Положення "Про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі - Положення), затверджене постановою Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018, яка чинна з 01.11.2018 року та діє до 01.05.2021, визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, що покладаються на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов`язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.


................
Перейти до повного тексту