ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2020 року
м. Київ
Справа № 914/554/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Савінкової Ю.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Львівської міської ради і Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 12 жовтня 2020 року (головуючий - Якімець Г. Г., судді - Бойко С. М., Бонк Т. Б.) і рішення Господарського суду Львівської області від 26 серпня 2020 року (суддя Бортник О. Ю.) у справі
за позовом Львівської міської ради
до: 1. Обслуговуючого кооперативу "Площа Ринок, 43", 2. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Площа Ринок, 43", 3. Державного реєстратора Лапаївської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Шубеляка Ігоря Ярославовича,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: Приватного нотаріуса Львівського міського нотаріального округу Величко Наталії Ярославівни, Обмеженого партнерства "Аерілліа",
про витребування майна з чужого незаконного володіння та скасування державної реєстрації прав та їх змін,
(за участю представників: позивача - Шевченко М.І.; відповідача-1- Горпинюк І.Є.; третьої особи-1 - Чижович І.З. )
Історія справи
Фактичні обставини справи, встановлені судами
1. 10.12.2011 створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Площа Ринок, 43" (далі - ОСББ "Площа Ринок, 43", відповідач-2).
2. Розпорядженням Галицької районної адміністрації від 07.12.2012 №82 будинок на Площі Ринок, 43 передано з балансу ЛКП "Старий Львів" на баланс ОСББ "Площа Ринок, 43".
3. Наказом Департаменту житлового господарства та інфраструктури від 26.03.2012 №120 затверджено акт приймання-передачі від 07.02.2012 вказаного житлового будинку з балансу ЛКП "Старий Львів" на баланс ОСББ "Площа Ринок, 43".
4. Згідно з актом приймання-передачі від 29.02.2012 житлового будинку №43 на Площі Ринок з балансу Львівської міської ради на баланс ОСББ "Площа Ринок, 43" площа допоміжних приміщень будинку становить 187,6 кв. м, у тому числі: відділення АТ "Укрпошта", площею 68,5 кв.м, ЛМГО "Львівський інститут освіти", площею 19,8 кв. м, ТОВ "Солодка вишиванка", площею 48,2 кв. м, ПП "Європейка", площею 24,5 кв. м., ЛКП "Старий Львів" площею 26,6 кв. м. Вказаний акт підписано сторонами, у тому числі представниками органу місцевого самоврядування, без зауважень.
5. У межах справи № 461/4181/18 розглядався спір за позовом зокрема ОСББ "Площа Ринок, 43" до Львівської міської ради та Виконавчого комітету Львівської міської ради, зокрема про скасування прийнятих виконавчим комітетом міської ради в 2014 році рішень про реєстрацію права комунальної власності на чотири нежитлових приміщення в житловому будинку на Площі Ринок, 43. Рішенням Галицького районного суду міста Львова від 02.04.2019 задоволено позовні вимоги та встановлено, що приміщення, які є предметом спору і у даній справі № 914/554/19, а саме: № 1 площею 19,8 кв.м., (на першому поверсі 9 кв.м., на другому поверсі 10,8 кв.м.), першого поверху: №2 загальною площею 19,4 кв.м., № 3 загальною площею 68,5 кв.м., № 4 загальною площею 24.5 кв.м. (далі - спірні приміщення) є допоміжними приміщеннями багатоквартирного житлового будинку на Площі Ринок, 43, призначені для експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку та є об`єктами права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку.
6. На підставі акта приймання-передачі від 29.02.2012, наказу Департаменту житлово-комунального господарства №120 від 26.03.2012 та розпорядження Галицької районної адміністрації №82 від 07.02.2012 державним реєстратором здійснено реєстрацію права власності на вказані допоміжні приміщення за ОСББ "Площа Ринок, 43".
Короткий зміст позовних вимог
7. У березні 2019 року Львівська міська рада (далі - Рада, позивач) звернулась з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Площа Ринок, 43" (далі - ОК "Площа Ринок, 43"), ОСББ "Площа Ринок, 43", державного реєстратора Лапаївської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Шубеляка І.Я. про: (1) витребування з незаконного володіння ОК "Площа Ринок, 43" спірних допоміжних приміщень; (2) зобов`язання повернути вказане майно Раді за актом приймання-передачі; (3) скасування державної реєстрації прав на спірні приміщення за відповідачем-2 та їх змін.
8. Позов мотивований тим, що спірні приміщення є власністю позивача, який не приймав рішення про відчуження цих приміщень з комунальної власності на користь третіх осіб. Однак право власності позивача було незаконно припинено державним реєстратором, який змінив статус спірних приміщень з нежитлових та допоміжні з подальшою реєстрацією права власності на ці приміщення за відповідачем-2 без наявності у останнього жодних правовстановлюючих документів. Отже, має місце порушення набутого раніше та зареєстрованого раніше права власності позивача на нежитлові приміщення, яке підтверджено відповідними свідоцтвами про право комунальної власності на спірне нерухоме майно.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
9. Рішенням Господарського суду Львівської області від 26 серпня 2020 року, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 12 жовтня 2020 року, у позові відмовлено повністю.
10. Суди попередніх інстанцій керувалися встановленими у справі № 461/4181/18 обставинами та констатували, що спірні приміщення мають статус допоміжних приміщень багатоквартирного будинку, які призначені для експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців, а право розпоряджатися такими приміщеннями в силу прямої норми закону належить всім співвласникам багатоквартирного будинку. Позивач не є співвласником або власником квартири у житловому будинку №43 на Площі Ринок у м. Львові, а отже не набув і не міг набути жодних речових прав на спірні допоміжні приміщення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та касаційне провадження
11. Не погоджуючись із указаними судовими рішеннями, Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (далі - третя особа) звернулося з касаційною скаргою у який просить їх скасувати з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4 частини 2 статті 287 ГПК України, прийняти нове рішення про задоволення позову.
Ухвалою Верховного Суду від 12.11.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою третьої особи з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4 частини 2 статті 287 ГПК України.
12. Також із касаційною скаргою на судові рішення звернувся позивач, в якій просить їх скасувати з підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Верховного Суду від 16.11.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою позивача з підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України.
Аргументи учасників справи
Доводи третьої особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)
13. Судами не враховані висновки Верховного Суду у справі №914/1289/18 щодо застосування статей 24, 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", статті 387 Цивільного кодексу України, у якій суд касаційної інстанції дійшов висновку про незаконність державної реєстрації права власності на нерухоме майно за ОСББ у зв`язку з відсутністю документів, які посвідчують перехід відповідного речового права до останнього та, відповідно, правомірність вимог міської ради про витребування спірного майна з незаконного володіння ОСББ.
14. Потребує висновку Верховного Суду застосування пункту 2 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" щодо того, чи може об`єднання співвласників багатоквартирного будинку без надання доказів набуття права власності на квартири у багатоквартирному будинку здійснювати державну реєстрацію за собою права власності на допоміжні приміщення як окремий об`єкт права власності. На переконання скаржника право власності на такі об`єкти не підлягає державній реєстрації, а отже незаконна державна реєстрація має бути скасована.
15. Не враховано судами правового висновку Великої Палати Верховного Суду в постанові від 12.03.2019 у справі 911/3594/17, за яким рішення виконавчого комітету про оформлення права власності не є підставою для державної реєстрації права власності на майно, а тому не може порушити чиїх-небуть прав. Отже, суди попередніх інстанцій, визнавши доведеним факт, що спірні приміщення є допоміжними, порушили норми статті 75 ГПК України. У той же час судовим рішенням у справі № 461/4181/18 жодних фактів не встановлено, а лише скасовано рішення виконкому позивача про оформлення права власності на спірні приміщення, яке не породжує жодних правових наслідків.
16. Усупереч правовим позиціям Верховного Суду у справах №№ 916/2069/17, 461/12296/15, суди при визначенні статусу спірних приміщень не взяли до уваги порядок їх використання, особливості розташування у будинку та інші докази, які в сукупності підтверджують приналежність цих приміщень до відокремлених нежитлових.
Доводи позивача який подав касаційну скаргу (узагальнено)
17. Суди попередніх інстанцій не врахували правові висновки Великої Палати Верховного Суду в постанові від 12.03.2019 у справі № 911/3594/17 щодо порядку державної реєстрації права власності за особою за наявності вже зареєстрованого права іншої особи на це майно. Так, позивач, за яким було зареєстровано право власності на спірне майно, не давав згоди на державну реєстрацію права власності на це майно за ОСББ "Площа Ринок, 43". Отже має місце порушення статей 24, 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" при вчиненні спірних реєстраційних дій щодо права власності відповідача-2.
18. Судами не враховано висновків Верховного Суду у справах №№522/2022/15-ц, 904/10673/16, Верховного Суду України у справах №№3-1058гс16, 6-2161цс16 про застосування норм Закону України "Про місцеве самоврядування" щодо можливості відчуження комунального майна виключно за відповідним рішенням органу місцевого самоврядування. За відсутності такого рішення майно є таким, що вибуло з власності територіальної громади поза волею власника;
19. Неврахування судами правових висновків Верховного Суду у справах №№ 48/340, 917/1345/17, 922/2391/16 щодо ознак преюдиційних обставин призвело до порушення вимог статті 75 ГПК України та помилкового врахування судами змісту рішення Галицького районного суду міста Львова від 02.04.2019 у справі №461/4181/18. У вказаному рішенні не вирішувалось питання припинення комунальної власності на спірні приміщення та набуття такого права відповідачами, а досліджувались обставини, які мали місце вже після припинення права комунальної власності на майно. Отже, такі обставини не можуть мати преюдиційного значення для даної справи.
Позиція відповідача-1 у відзиві на касаційну скаргу позивача
20. Позивач не довів права власності на спірні допоміжні приміщення, які в силу закону є власністю співвласників багатоквартирного будинку в особі відповідача-1, що виключає застосування до заявлених вимог обраного позивачем способу захисту прав власника майна, передбаченого статтею 387 ЦК України та, відповідно, відсутні підстави для задоволення похідних вимог про скасування державної реєстрації прав на майно. У зв`язку з чим нерелевантними є посилання позивача на правові висновки Верховного Суду, які стосуються правовідносин, що є очевидно відмінними від обставин даної справи.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій