1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 640/18805/18

провадження № К/9901/15476/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,



розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Київського обласного військового комісаріату

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.12.2018 (головуючий суддя Вовк П.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Ключковича В.Ю., суддів Беспалова О.О., Губської О.А.)

у справі №640/18805/18

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, Київського обласного військового комісаріату,

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, Київського обласного військового комісаріату, у якому просив:

визнати протиправною бездіяльність Київського обласного військового комісаріату щодо відмови скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії у розмірі 80 % грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 % та зобов`язати Комісаріат скласти, оформити і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку про розмір його грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %;

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області щодо не проведення позивачу перерахунку пенсії та зобов`язати ГУ ПФУ в Київській області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 пенсію в розмірі 80 % грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %, починаючи з 01 січня 2018 року.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019, адміністративний позов задоволено частково:

зобов`язано Київський обласний військовий комісаріат скласти і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії у розмірі 80 % грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %. В решті позовних вимог відмовлено.

3. У поданій касаційній скарзі Київський обласний військовий комісаріат із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 проходив військову службу у Збройних Силах України та на підставі наказу від 19 вересня 2003 року № 217 був звільнений у запас.

5. ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років у розмірі 80 % грошового забезпечення відповідно до вимог Закону № 2262 та перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Київській області.

6. 02 липня 2018 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Київській області із проханням:

1) повідомити на підставі яких нормативних документів та в зв`язку з чим під час перерахунку його пенсії не враховані додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас, надбавка за особливо важливі завдання, премія, основний розмір пенсії 80 % грошового забезпечення;

2) провести перерахунок та доплату до його пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення (надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас, надбавка за особливо важливі завдання, премія, основний розмір пенсії 80 % грошового забезпечення) з 01 січня 2018 року, з урахуванням виплачених сум.

7. Крім того, 02 липня 2018 року позивач звернувся до Комісаріату із аналогічним проханням.

8. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Київській області відповідь на звернення від 02 липня 2018 року не надано.

9. Комісаріат листом від 09 серпня 2018 року № 1/2/3931 надав відповідь на звернення позивача, в якому, серед іншого повідомив, що такий не уповноважений надавати органам Пенсійного фонду довідки про додаткові види грошового забезпечення, звільнених з військової служби, як того просить заявник.

10. Вважаючи, що відповідачі діяли із порушеннями чинного законодавства, та враховуючи те, що позивач має право на отримання пенсії у розмірі 80 % грошового забезпечення, із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення (надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас, надбавка за особливо важливі завдання, премія), ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що видана Київським обласним військовим комісаріатом на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ №103) довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії обмежує надані державою права соціального захисту позивача, що перебував на службі у Збройних Силах України, на отримання додаткових видів грошового забезпечення.

12. Суд апеляційної інстанції окремо звернув увагу на те, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови КМУ №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. У касаційній скарзі відповідач зазначає про помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій. На думку скаржника довідка, видана позивачу, містила відповідала вимогам чинного на той момент законодавства (зокрема, Постанові КМУ № 103). Окремо скаржник просить Суд при прийняті рішення врахувати релевантну практику Верховного Суду в подібних правовідносинах.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, вважає за необхідне зазначити наступне.

15. За змістом статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

16. За змістом статті 341 КАС України Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

17. Позивачем касаційна скарга у цій справі не подавалась, а відповідачем судові рішення оскаржується лише в частині, якою позов задоволено.

18. Таким чином, для вирішення цієї касаційної скарги слід відповісти на питання чи правомірно військовий комісаріат відмовив позивачу у видачі та надісланні до Пенсійного органу оновленої довідки з включенням до неї додаткових видів грошового забезпечення (надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас, надбавка за особливо важливі завдання, премія, основний розмір пенсії 80 % грошового забезпечення) станом на 01 січня 2018 року.

19. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби" від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2262-XII)

20. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

21. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

22. Зазначеною нормою закону Кабінету Міністрів України делеговані повноваження для встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що узгоджується з приписами статей 19, 113, 116, 117 Конституції України.

23. Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (частина перша статті 6 Конституції України).

24. Статус Кабінету Міністрів України визначений у статті 113 Основного Закону України як вищого органу у системі органів виконавчої влади, що відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених цією Конституцією.

25. Відповідно до статей 116, 117 Конституції України Кабінет Міністрів України, зокрема, забезпечує виконання законів України, вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, забезпечує проведення фінансової політики та політики у сфері соціального захисту, розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, видає в межах своєї компетенції постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

26. Зазначені повноваження Уряду деталізовані у частині першій статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" та полягають у забезпеченні проведення державної соціальної політики шляхом вжиття заходів щодо підвищення реальних доходів населення та забезпечення соціального захисту громадян; забезпеченні підготовки проектів законів щодо державних соціальних стандартів і соціальних гарантій; забезпеченні розробки та виконання державних програм соціальної допомоги, зокрема, особам з інвалідністю, пенсіонерам та іншим непрацездатним і малозабезпеченим верствам населення.

27. Згідно із статтею 1 зазначеного Закону Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів. Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених Конституцією України.

28. Відповідно до статей 3, 4 цього ж Закону діяльність Кабінету Міністрів України ґрунтується на принципах верховенства права, законності, поділу державної влади, безперервності, колегіальності, солідарної відповідальності, відкритості та прозорості. Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України є колегіальним органом. Кабінет Міністрів України приймає рішення після обговорення питань на його засіданнях; Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України. Організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України. Кабінет Міністрів України відповідно до Конституції України та цього Закону затверджує Регламент Кабінету Міністрів України, який визначає порядок проведення засідань Кабінету Міністрів України, підготовки та прийняття рішень, інші процедурні питання його діяльності.


................
Перейти до повного тексту