ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2020 року
м. Київ
справа №2040/7750/18
адміністративне провадження №К/9901/18573/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,
розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу №2040/7750/18
за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року (ухвалене в складі: головуючого судді Горшкової О.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2019 року (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Чалого І.С., суддів: Спаскіна О.А., Перцової Т.С.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2018 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі по тексту - відповідач), в якому позивач просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з геодезії, картографії та кадастру від 29.08.2018 року № 130 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів" в частині анулювання сертифікату інженера- землевпорядника ОСОБА_1, № 003228 від 03.04.2013;
- зобов`язати Державну службу України з геодезії, картографії та кадастру вчинити дії щодо поновлення в Державному реєстрі сертифікованих інженерів- землевпорядників інформацію про кваліфікаційний сертифікат інженера- землевпорядника ОСОБА_1, № 003228 від 03.04.2013.
В обґрунтування позову позивач посилався на те, що відповідачем протиправно та без з`ясування всіх обставин по справі прийнято наказ про анулювання сертифікату інженера - землевпорядника ОСОБА_1 № 130 від 29.08.2018. Кваліфікаційна комісія під час винесення подання про позбавлення ОСОБА_1 сертифіката обмежилась лише дослідженням обставин, які викладені у заяві фізичної особи, замовника документації із землеустрою, а наявність лише звернення особи до кваліфікаційної комісії само по собі не може свідчити про грубе порушення позивачем вимог законодавства, що в свою чергу вказує на неповне дослідження питання щодо можливого порушення позивачем вимог у сфері землеустрою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2019 року, позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Скасовано наказ Державної служби України з геодезії, картографії та кадастру від 29.08.2018 № 130 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів" в частині анулювання сертифікату інженера- землевпорядника ОСОБА_1 №003228 від 03.04.2013. В іншій частині у задоволенні позову відмовлено.
Задовольняючи позовні вимоги в частині скасування оскаржуваного наказу, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що обов`язковою умовою для складення подання про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера- землевпорядника є встановлення факту правопорушення, вини особи у вчиненні цього правопорушення. Такий факт має бути встановлений у спосіб, передбачений статтею 61-1 Закону України "Про землеустрій". Також суди дійшли висновку про недоведеність відповідачем як суб`єктами владних повноважень вчинення ОСОБА_1 грубого порушення вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою та висновку про необґрунтованість прийнятого рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу
03 липня 2019 року до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, в якій відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення цих судів та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Відповідач вважає, що суди попередніх інстанцій при постановленні рішень не врахували, що у спірних правовідносинах розглядалось питання про позбавлення позивача сертифікату інженера-землевпорядника не на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходів, а на підставі письмового звернення, тому оскаржуваний наказ правомірно прийнято з урахуванням вимог статті 68 Закону України "Про землеустрій".
24 липня 2019 року на адресу Верховного Суду від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу відповідача, в якому ОСОБА_1 просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення- без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Верховного Суду від 4 липня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Ухвалою Верховного Суду від 14.12.2020 справу призначено до розгляду у письмовому провадженні.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що 03.04.2013 ОСОБА_1 видано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника за № 003228, який підтверджує відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та його спроможність самостійно складати окремі види документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень при здійсненні землеустрою.
14.06.2018 громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 звернулися до Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру із заявою про анулювання кваліфікаційного сертифікату щодо грубих порушень вимог положень нормативно правових актів, нормативно технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, допущених ОСОБА_1 під час розроблення проекту землеустрою.
Вказане звернення внесене в порядок денний Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру 26.07.2018 згідно витягу з протоколу засідання № 7.
За результатом розгляду колективного звернення громадян ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 від 14.06.2018 на засіданні комісії ухвалено рішення звернутися до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з поданням про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1
01.08.2018 Кваліфікаційної комісією сформовано подання про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників, у тому числі щодо ОСОБА_1 з підставі грубого порушення вимог положень нормативно правових актів, нормативно технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.
29.08.2018 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру прийнято наказ № 130 про анулювання кваліфікаційного сертифікату № 003228 від 03.04.2013 (надалі - оскаржуваний наказ).
Посилаючись на те, що відповідачем протиправно та без з`ясування всіх обставин по справі прийнято наказ про анулювання сертифікату інженера - землевпорядника, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
В силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено у частині 2 статті 2 КАС України, де зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Тож адміністративні суди мали з`ясувати, чи було прийнято рішення відповідача в межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням встановленої процедури, а також, чи було його рішення прийнято на законних підставах.
Відповідно до абзацу 3 частини 2 статті 26 Закону України "Про землеустрій" (далі- Закон №858-IV), розробниками документації із землеустрою є фізичні особи-підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Згідно з пунктом "а" частини 2 статті 28 Закону №858-IV, розробники документації із землеустрою зобов`язані дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою.
Статтею 60 Закону № 858-IV визначено, що державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом, законами України та іншими нормативно-правовими актами при розробці документації із землеустрою, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, центральними органами виконавчої влади, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.
Частиною 19 статті 66 Закону № 858-IV передбачено, що кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин:
а) за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника;