1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 грудня 2020 року

Київ

справа №520/5506/19

касаційне провадження №К/9901/26744/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Стародуба О.П.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 (головуючий суддя: Рубан В.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2019 (головуючий суддя: Калиновський В.А., судді: Манаєва О.М., Сіренко І.О.) у справі № 520/5506/19 за позовом ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

31.05.2019 ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив суд:

визнати бездіяльність Харківського обласного військового комісаріату, яка полягає у невключенні в довідку від 14.03.2018 № ФХ111566 відомостей про додаткові види грошового забезпечення та невиготовленні та не направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій ОСОБА_1 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення на підставі статей 43, 8, 10 та 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ) за формою, передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні передбачених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, протиправною;

зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.03.2018 у відповідності з Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, з повною інформацією, за формою передбаченою Додатком №2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі статей 43, 8, 10 та 63 Закону України №2262-ХІІ з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (50% від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, на підставі пункту 5, підпункту 1 постанови КМУ від 30.08.2017 №704); надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (15% від посадового окладу), премії (у розмірі 10% посадового окладу, на підставі пункту 5, підпункту 2 постанови КМУ від 30.08.2017 №704), надбавки за наукову ступень кандидата наук (5% посадового окладу).

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 01.08.2019, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2019, відмовлено у задоволені позову.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що пункт 1 та 2 постанови КМУ від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ №103) на час видачі відповідачем довідки від 14.03.2018 №ФХ111566 були чинними, не були визнані неконституційними та підлягали застосуванню до спірних правовідносин. Визнання нечинними в подальшому пунктів 1, 2 постанови №103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, не може мати наслідком визнання протиправними дій Харківського обласного військового комісаріату щодо видачі довідки для перерахунку пенсії.

Також суд апеляційної інстанції погодився з позицією суду першої інстанції, що одночасне звернення особи і до відповідача з приводу видачі нової довідки про грошове забезпечення станом на 01.03.2018, і до суду з приводу зобов`язання орган управління видати нову довідку про грошове забезпечення станом на 01.03.2018 свідчить про відсутність між учасниками справи станом на 31.05.2019 спору, оскільки відповідачем не реалізовано владної управлінської функції, а доказів усного звернення та відповідно відмови позивачем до матеріалів справи не надано.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач направив на адресу Верховного Суду касаційну скаргу (надійшла поштою 20.09.2019), у якій просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.09.2019 і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

У своїй касаційній скарзі позивач наголошує, що оскільки статті 13, 43, частина 4 статті 63 та частина З статті 11 Закону №2262-ХІІ набрали чинності раніше ніж Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45, то пріоритет у застосуванні має надаватися нормативним актам вищої юридичної сили.

Скаржник відзначає, що порушення прав та інтересів позивача відбулося саме з моменту виготовлення довідки Харківським обласним військовим комісаріатом і наразі продовжується у вигляді протиправної бездіяльності, оскільки відповідач керувався пунктами 1, 2 Постанови №103 та змінами до пункту 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого Постановою №45, які суперечили нормативним актам вищої юридичної сили.

Ухвалою Верховного Суду від 30.09.2019 відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

В порядку статті 31, пункту 15 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі - КАС України), у зв`язку з відрахуванням судді ОСОБА_2 зі штату Верховного Суду визначений наступний склад суду: головуючий суддя - Чиркін С.М., судді: Бевзенко В.М., Стародуб О.П.

Ухвалою Верховного Суду від 15.12.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судом, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проходив військову службу в Збройних силах України на посаді заступника начальника головного науково-дослідного управління розвитку озброєння ОНДІ та був звільнений у запас та виключений зі списку особового складу з 12.11.2004.

Позивач перебуває на обліку у Головному управління Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ.

Враховуючи положення постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 Харківським обласним військовим комісаріатом направлено довідку про розмір грошового забезпечення № ФХ111566 від 14.03.2018 для перерахунку пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області.

Грошове забезпечення позивача відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 станом на 01.03.2018 включає: посадовий оклад в розмірі - 8 460,00 грн, оклад за військовим званням (полковник) 1480,00 грн, надбавка за вислугу років (50 %) в розмірі 4 970,00 грн, всього 14 910,00 грн.

ОСОБА_1 звернувся до Харківського обласного військового комісаріату із заявою про складання нової довідки про розмір його грошового забезпечення в яку б включались: премія (10%), надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%), надбавка за особливості проходження служби (50%); надбавка за наукову ступінь кандидата наук (5% посадового окладу) відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 та наказу Міноборони від 07.06.2018 року № 260.

Не погодившись із тим, що відповідачем не виготовлено нову довідку про розмір грошового забезпечення, яка б включала додаткові види грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Статтею 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною 2 статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина 3 статті 9 Закону № 2011-ХІІ).

У статті 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Процитована норма статті 43 Закону №2262-ХІІ міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Такий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18 та від 17.12.2019 у зразковій справі №160/8324/19.

За змістом частини 3 статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону.

Згідно із пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 перерахунок раніше призначених згідно із Законом "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45 в редакції постанови Уряду №103 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.


................
Перейти до повного тексту