1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 грудня 2020 року

Київ

справа №822/1153/17

провадження №К/9901/20044/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду у складі судді Шевчука О.П. від 03 травня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сушка О.О., Залімського І.Г., Смілянця Е.С. від 12 липня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. У квітні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області, в якому просив:



- визнати протиправною бездіяльність щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту) висновку щодо виплати грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви;



- зобов`язати надіслати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо нарахування та виплати грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІ-ї групи інвалідності відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20 грудня 1990 року № 565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2017 року, позов задоволено.



Визнано протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту) висновку щодо виплати ОСОБА_1 грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви.



Зобов`язано Ліквідаційну комісію управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області надіслати до Міністерства внутрішніх справ України, висновок щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 грошової допомоги, у зв`язку із встановленням IІ-ї групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію", а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



3. Рішення судів мотивовані тим, що той факт, що позивач після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ був прийнятий на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області звернулася із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом № 331 о/с від 06 листопада 2015 року ОСОБА_1 звільнено із служби в міліції в зв`язку з переходом у встановленому порядку на роботу (службу) в інші міністерства, центральні органи виконавчої влади (установи, організації).



6. 07 листопада 2015 року позивача було прийнято на службу в поліцію та присвоєно спеціальне звання старший сержант поліції.



7. Відповідно до пункту 7 частини першої статті 77 Закону України "Про національну поліцію" наказом Головного управління Національної поліції від 12 лютого 2016 року № 15 о/с ОСОБА_1 звільнений зі служби в поліції за власним бажанням.



8. Відповідно до довідки Хмельницької обласної медико-соціальної комісії серії АВ № 0687748, виданою 16 березня 2016 року, ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.



9. Реалізуючи своє право на отримання одноразової грошової допомоги, позивач звернувся до Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Хмельницькій області з відповідною заявою.



10. Листом Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Хмельницькій області № 29/М-214 від 14 грудня 2016 року ОСОБА_1 повідомлено про відсутність у нього право на отримання одноразової грошової допомоги. Вказано на те, що на нього не поширюється дія Постанови № 850, а тому відсутні підстави для направлення до МВС України висновку щодо виплати йому грошової допомоги.



11. Не погодившись з такими діями Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Хмельницькій області, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



12. Касаційна скарга Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Хмельницькій області обґрунтована тим, що право ОСОБА_1 на отримання одноразової грошової допомоги виникло у період дії Закону України "Про Національну поліцію". З урахуванням того, що останнє місце його служби було в поліції, то на нього як на поліцейського, поширюються норми Закону України "Про Національну поліцію", у зв`язку з чим він має право на отримання одноразової грошової допомоги згідно із статтею 97 Закону України "Про Національну поліцію" та Порядку, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4.



13. Відзиву на касаційну скаргу Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Хмельницькій області ОСОБА_1 не подав, що відповідно до частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій у касаційному порядку.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



14. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



15. 07 листопада 2015 року набрав чинності Закон України "Про Національну поліцію".



16. Згідно з пунктом 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних Закону України "Про Національну поліцію" визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про міліцію".



17. Відповідно до пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".



18. До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію" порядок виплати одноразової грошової допомоги регулювався нормами статті 23 Закону України "Про міліцію" та Порядком № 850.



19. Відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.



20. На виконання зазначеної норми Кабінет Міністрів України постановою № 850 від 21 жовтня 2015 року затвердив "Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції". Ця постанова набрала законної сили 31 жовтня 2015 року.


................
Перейти до повного тексту