ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2020 року
м. Київ
Справа № 904/3392/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кролевець О.А. - головуючий, Губенко Н.М., Дроботової Т.Б.
за участю секретаря судового засідання - Черненка О.В.
за участю представників:
Позивача: не з`явився
Відповідача: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Фрештекс-Україна"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 10.06.2020
(головуючий - Подобєд І.М., судді Широбокова Л.П., Орєшкіна Е.В.)
та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 04.11.2019
(суддя Мілєва І.В.)
у справі №904/3392/19
за позовом Дочірнього підприємства "Фрештекс-Україна"
до Комунального підприємства "Кривбасводоканал"
про скасування оперативно-господарської санкції,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і заперечень
1. Дочірнє підприємство "Фрештекс-Україна" (далі - ДП "Фрештекс-Україна") звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Комунального підприємства "Кривбасводоканал" (далі - КП "Кривбасводоканал") про скасування оперативно-господарської санкції, застосованої КП "Кривбасводоканал" по відношенню до ДП "Фрештекс-Україна" за договором про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 47 від 11.01.2016, оформлену у вигляді рахунку № 23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн з доданим до нього розрахунком.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у лютому 2019 року позивач отримав лист КП "Кривбасводоканал" № 1256 від 07.02.2019, відповідно до якого, за результатами проведеного відповідачем хімічного аналізу проб стічних вод ДП "Фрештекс-Україна", виявлено перевищення допустимої концентрації вмісту забруднюючої речовини за показником ХСК. До зазначеного листа було додано акт відбору проб стічних вод від 04.02.2019 та протоколи дослідження якості стічних вод №№ 81 від 06.02.2019 та від 11.02.2019. Відповідачем було здійснено розрахунок величини плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу м. Кривого Рогу, за період з 07.11.2018 по 04.02.2019, з перевищенням ДК та виставлено позивачу рахунок № 23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн.
Листом № 3541 від 02.04.2019 відповідач направив позивачу розрахунок величини плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу м. Кривого Рогу, за період з 07.11.2018 по 04.02.2019, та рахунок № 23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн, з вимогою оплатити зазначений рахунок.
Позивач, заперечуючи нарахування відповідачем 54 248,48 грн оплати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу, посилався на те, що рішення КП "Кривбасводоканал" про застосування до ДП "Фрештекс-Україна" оперативно - господарських санкцій за договором №47 від 11.01.2016, у вигляді нарахування підприємству додаткової плати у розмірі 54 248,48 грн, згідно рахунку №23 від 29.03.2019, прийняте за наслідками дій відповідача, що проведені з порушенням порядку проведення відбору проб стічних вод, визначених Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, дослідження якості стічної води відбулось з порушенням встановлених для такого дослідження методик. Так, позивач зазначає про те, що відібрання проб з колодязів стічних вод позивача відбувалось без присутності уповноваженого представника ДП "Фрештекс-Україна", крім того, під час відібрання проби не було відібрано арбітражної проби, частину якої відповідач повинен був передати для зберігання позивачу, як передбачено Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення № 316.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 04.11.2019, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 10.06.2020, у задоволенні позову відмовлено.
4. Судові рішення мотивовано тим, що позивачем не надано суду належних, достатніх та достовірних доказів проведення відповідачем відбору проб стічних вод з порушенням встановленого діючими нормативними документами порядку та проведення дослідження якості стічних вод не за тими пробами, які відібрали представники КП "Кривбасводоканал", на території ДП "Фрештекс-Україна".
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
5. Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, ДП "Фрештекс-Україна" звернулось з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати прийняті у справі судові рішення та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. Судові рішення оскаржено з підстав визначених у п. 4 частини 2 ст. 287 ГПК України. При цьому, скаржник зазначає, що підставами для скасування судових рішень у справі є порушення норм матеріального та процесуального права. Так, посилаючись на п.п. 3, 4 частини 3 ст. 310 ГПК України, скаржник зазначає, що висновки судів про допущення описки в протоколах дослідження якості стічних вод, прийняті судами за відсутності в матеріалах справи будь-яких доказів на підтвердження цього факту, та ґрунтуються виключно на доводах відповідача.
7. Крім того, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції припустився суперечливих висновків, зазначаючи про те, що правовідносини між сторонами виникли саме 04.02.2019, та застосовуючи Правила приймання стічних вод у комунальну каналізаційну мережу міста Кривого Рогу, затверджені рішенням Криворізької міської ради № 2202 від 29.09.2004, не врахував, що зазначені правила втратили чинність 12.06.2017, на підставі рішення Криворізької міської ради № 1689 від 12.06.2017.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
8. Відповідач до суду касаційної інстанції відзив на касаційну скаргу не подав.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
9. Між КП "Кривбасводоканал" (виробник) та ДП "Фрештекс-Україна" (споживач) укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення №47 від 11.01.2016 (далі - договір).
10. Виробник зобов`язався своєчасно надавати споживачу - відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення (далі - послуги), а споживач зобов`язався своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором (пункт 1.1. договору).
11. Відповідно до пункту 1.2. договору, орієнтовний обсяг послуг визначається на підставі розрахункової заявки споживача, узгодженої з відділом водозбуту виробника, яка є невід`ємною частиною договору. Загальний обсяг послуг з централізованого постачання холодної води орієнтовно складає: 2741 м3/міс, 32892 м3/рік. Загальний обсяг послуг з централізованого водовідведення орієнтовно складає: 2 741 м3/міс; 32 892 м3/рік.
12. В пункті 5.1.4. договору сторони обумовили, що за порушення господарських зобов`язань до споживача можуть бути застосовані оперативно-господарські санкції у наступних випадках та видах, зокрема: у випадку скиду споживачем додаткових обсягів стічних вод (які не враховані договором, або/та обсяг яких перевищує встановлений договором об`єм), що надходять до міської каналізації, споживач зобов`язаний сплатити додаткову плату за понадлімітні обсяги скидів забруднюючих речовин у водойми у п`ятикратному розмірі встановленого тарифу відповідно до умов договору.
13. Точки розподілу, в яких здійснюється передача послуг від виробника до споживача та розмежування відповідальності за стан і експлуатацію водопровідних та каналізаційних мереж, зазначені у Актах розмежування балансової та експлуатаційної належності, які є невід`ємною частиною договору (пункт 6.1. договору).
14. Місця відбору проб стічних вод погоджуються сторонами в акті розмежування балансової приналежності мереж водовідведення та експлуатаційної відповідальності сторін (пункт 6.2. договору).
15. 27.01.2016 сторонами підписано та скріплено печатками акт розмежування балансової належності мереж водовідведення й експлуатаційної відповідальності сторін, відповідно до якого межею поділу є колодязь на врізанні КК-1, контрольний колодязь для відбору проб стічних вод КК-2 .
16. 04.02.2019 представниками відповідача в присутності представника позивача бухгалтера Жоржоліані І.А. було здійснено відбір проб стічних вод ДП "Фрештекс-Україна" за адресою вул. В. Великого, 43 В, за результатами якого було складено акт відбору стічних вод від 04.02.2019.
17. Хіміко-бактеріологічною лабораторією відповідача проведено дослідження відібраних стічних вод, за наслідками якого було складено протоколи дослідження якості стічних вод, згідно протоколів дослідження стічних вод № 81 від 06.02.2019, від 11.02.2019, найменування джерела -ДП "Фрештекс-Україна", місце відбору: вул. В. Великого, 43 В, КК10, дата відбору 04.02.2019, колір - синій, запах - фекальний. В ході зазначеного дослідження виявлено перевищення допустимих концентрацій (надалі - ДК) забруднюючих речовин в стічних водах позивача, зокрема: фактична концентрація ХСК 801 мг О2/дм3 при допустимій концентрації 500 мг О2/дм3; співвідношення ХСК/БСК 5 - 2,67, при допустимій концентрації < 2,5.
18. Відповідач направив позивачу лист - повідомлення № 1256 від 07.02.2019, в якому зазначив, що 04.02.2019 на підставі договору №47 від 11.01.2016 та "Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення", затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять у комунальну каналізаційну мережу міста, у контрольному колодязі КК-2, згідно акту розподілу балансової належності мереж водовідведення й експлуатаційної відповідальності сторін від 27.01.2016, ДП "Фрештекс-Україна" за адресою вул. В. Великого, 43 В, здійснено відбір проб стічних вод. Попередній хімічний аналіз проб стічних вод ДП "Фрештекс-Україна", виконаний лабораторією КП "Кривбасводоканал" виявив перевищення допустимої концентрації вмісту забруднюючої речовини за показником ХСК.
19. Відповідачем здійснено розрахунок величини плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу м. Кривого Рогу, за період з 07.11.2018 по 04.02.2019, з перевищенням допустимих концентрацій та виставлено позивачу рахунок №23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн.
20. Листом №3541 від 02.04.2019 відповідач направив позивачу розрахунок величини плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу м. Кривого Рогу, за період з 07.11.2018 по 04.02.2019, та рахунок №23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн, та вимагав від ДП "Фрештекс-Україна", згідно пункту 3.2. договору, оплатити протягом трьох банківських днів вказаний рахунок.
21. Позивач отримав від відповідача рахунок №23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн, але заперечив нарахування відповідачем додаткової плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу, з посиланням на те, що проби стічних вод було відібрано з порушенням законодавства, яке визначає відповідний порядок цієї процедури. Посилаючись на зазначене ДП "Фрештекс-Україна" звернулось до суду з позовом про скасування оперативно-господарської санкції, застосованої КП "Кривбасводоканал" по відношенню до ДП "Фрештекс-Україна" за договором, оформлену у вигляді рахунку № 23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн.
Позиція Верховного Суду
22. Перевіривши повноту встановлення попередніми судовими інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи наведені у касаційній скарзі та письмових поясненнях до неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
23. За приписами статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
24. Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
25. Відповідно до статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором. Не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
26. Такі ж самі положення містяться й у статтях 525, 526 ЦК України за якими зобов`язання мають виконуватись належним чином відповідно до умов договору.
27. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (стаття 628 ЦК України).
28. За приписами статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
29. Відповідно до статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
30. Згідно із статтею 903 ЦК України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
31. Як вказувалось, між відповідачем, як виробником та позивачем, як споживачем укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення №47 від 11.01.2016, за яким, виробник зобов`язався своєчасно надавати споживачу відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення, а споживач зобов`язався своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором (пункт 1.1. договору).
32. В преамбулі укладеного сторонами договору сторони зазначили, що при його укладенні керувалися Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 №2918-ІІІ, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" №1875-ІV від 24.06.2004, "Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України", затверджених Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 27.06.2008 №190 (далі - Правила №190), "Правилами надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення", затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005 (далі - Правила №630), "Правилами приймання стічних вод у комунальну каналізаційну мережу м. Кривого Рогу", затвердженими рішенням сесії Криворізької міської ради від 29.09.2004 №2202 (далі - Правила №2202), Інструкцією "Про встановлення та стягнення сплати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 №37.
33. Сторонами також у договорі було погоджено, що орієнтовний обсяг послуг визначається на підставі розрахункової заявки споживача, узгодженої з відділом водозбуту виробника, яка є невід`ємною частиною договору. Загальний обсяг послуг з централізованого постачання холодної води орієнтовно складає: 2741 м3/міс, 32892 м3/рік. Загальний обсяг послуг з централізованого водовідведення орієнтовно складає: 2 741 м3/міс; 32 892 м3/рік (п. 1.2. договору,).
34. В пункті 5.1.4. договору сторони обумовили, що за порушення господарських зобов`язань до споживача можуть бути застосовані оперативно-господарські санкції у наступних випадках та видах, зокрема: у випадку скиду споживачем додаткових обсягів стічних вод (які не враховані договором, або/та обсяг яких перевищує встановлений договором об`єм), що надходять до міської каналізації, споживач зобов`язаний сплатити додаткову плату за понадлімітні обсяги скидів забруднюючих речовин у водойми у п`ятикратному розмірі встановленого тарифу відповідно до умов договору.
35. Судами встановлено, що 04.02.2019 представниками відповідача, в присутності представника позивача бухгалтера Жоржоліані І.А., було здійснено відбір проб стічних вод ДП "Фрештекс-Україна" за адресою вул. В. Великого, 43 В, за результатами якого було складено акт відбору стічних вод від 04.02.2019. У акті зазначено, що його складено згідно з п. 3 розділу ІІ та п. 6 розділу VІ Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 (далі - Правила №316).
36. За наслідками проведеного дослідження відібраних проб стічних вод позивача, хіміко-бактеріологічною лабораторією відповідача, складено протоколи дослідження якості стічних вод № 81 від 06.02.2019 та від 11.02.2019, в яких встановлено, що у відібраних у позивача пробах стічних вод виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, зокрема: фактична концентрація ХСК 801 мг О2/дм3 при допустимій концентрації 500 мг О2/дм3; співвідношення ХСК/БСК 5 - 2,67, при допустимій концентрації < 2,5.
37. У зв`язку з чим, відповідач направив позивачу лист - повідомлення № 1256 від 07.02.2019, в якому зазначив, що 04.02.2019 на підставі договору №47 від 11.01.2016 та Правил № 316, з метою здійснення контролю якості стічних вод, що надходять у комунальну каналізаційну мережу міста, у контрольному колодязі КК-2, згідно акту розподілу балансової належності мереж водовідведення й експлуатаційної відповідальності сторін від 27.01.2016, ДП "Фрештекс-Україна" за адресою вул. В. Великого, 43 В, здійснено відбір проб стічних вод. Попередній хімічний аналіз проб стічних вод ДП "Фрештекс-Україна", виконаний лабораторією КП "Кривбасводоканал", виявив перевищення допустимої концентрації вмісту забруднюючої речовини за показником ХСК.
38. У зв`язку з чим, відповідачем здійснено розрахунок величини плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод у комунальну каналізаційну мережу, за період з 07.11.2018 по 04.02.2019, з перевищенням допустимих концентрацій та виставлено позивачу рахунок №23 від 29.03.2019 на суму 54 248,48 грн, направлений листом №3541 від 02.04.2019, з вимогою до ДП "Фрештекс-Україна" оплатити протягом трьох банківських днів надісланий рахунок, згідно з пунктом 3.2. договору.
39. Причиною спору у справі є питання правомірності нарахування відповідачем плати за скид стічних вод з понаднормативним вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин у систему каналізації міста Кривий Ріг, розрахованої відповідачем на підставі положень Правил № 316 та умов договору, укладеного сторонами.
40. Так, заперечуючи нарахування відповідачем плати за скид стічних вод з понаднормативним вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин у систему каналізації міста, ДП "Фрештекс-Україна" вказувало, зокрема, на порушення відповідачем порядку проведення та дослідження відбору проб стічних вод позивача, визначених Правилами № 316.
41. Згідно ст. 2 Закону України ?Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення? (тут і далі, в редакції чинній на момент складання акту від 04.02.2019) дія цього Закону поширюється на всіх суб`єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об`єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення.