1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



14 грудня 2020 року



м. Київ

справа № 814/333/18

адміністративне провадження № К/9901/559/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,



розглянув в порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою Первомайського міськрайонного центру зайнятості Миколаївської області

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2018 (колегія у складі суддів Бітова А.І., Лук`янчук О.В., Ступакової І.Г.)

у справі №814/333/18

за позовом Первомайського міськрайонного центру зайнятості Миколаївської області

до Міністерства юстиції України

про визнання протиправним та скасування наказу



І. РУХ СПРАВИ



1. 06.02.2018 Первомайський міськрайонний центр зайнятості (далі Первомайський МРЦЗ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування Наказу відповідача від 28.12.2017 №4324/5 "Про скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

2. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.09.2018 позов Первомайського МРЦЗ задоволений.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2018 апеляційну скаргу Міністерства юстиції України задоволено, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.09.2018 скасовано, ухвалено нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

4. 03.01.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Позивача на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2018. Скаржник просив скасувати вищевказане судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Ухвалою Верховного Суду від 14.01.2019 було відкрито провадження у справі.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Первомайський МРЦЗ є неприбутковою державною установою, підпорядкованою та підзвітною Миколаївському ОЦЗ, який створюється за рішенням Голови ДСЗ.

7. 03.10.2016 відповідно до ст. 104 ЦК України та наказу Державної служби зайнятості (Центрального апарату) від 26.10.2016 №194 "Про реорганізацію базових центрів зайнятості Миколаївської області" розпочата реорганізація базових центрів зайнятості Миколаївської області шляхом приєднання їх до Миколаївського ОЦЗ. Миколаївський ОЦЗ є правонаступником майна, прав та обов`язків базових центрів зайнятості.

8. У зв`язку з цим, наказом Миколаївського ОЦЗ від 08.11.2016 №285 "Про заходи у зв`язку з припиненням юридичних осіб" були призначені голови комісій з припинення юридичних осіб у кожному базовому центрі зайнятості Миколаївської області, з повідомленням про дані управлінські заходи державного реєстратора. Відповідно до зазначеного наказу Головою комісії з припинення юридичної особи - Первомайського МРЦЗ було призначено ОСОБА_1, заступника директора Первомайського МРЦЗ.

9. Наказом Первомайського МРЦЗ №106 від 08.11.2016 "Про заходи у зв`язку з припиненням юридичної особи - Первомайського міськрайонного центру зайнятості, код ЄДРПОУ 22436293" зі змінами, внесеними наказами Первомайського МРЦЗ від 14.11.2016 №109, від 25.10.2017 №160, був затверджений персональний склад комісії з припинення юридичної особи Первомайського МРЦЗ.

10. Директор Первомайського МРЦЗ ОСОБА_2 (за Положенням) до складу комісії з припинення юридичної особи Первомайського МРЦЗ ніколи не входив і не входить.

11. Згідно з ч.4 ст. 105 ЦК України до комісії з припинення юридичної особи з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

12. Таким чином, припиняються повноваження керівника юридичної особи, щодо якої прийнято рішення про припинення (за умови, що такого керівника не включено до складу відповідної комісії з припинення юридичної особи). Тобто, управлінські функції керівника Первомайського МРЦЗ, щодо якого прийнято рішення про припинення, є лише у голови комісії з припинення юридичної особи та її заступника, повноваження директора центру зайнятості, як керівника, при цьому припиняються.

13. Право підписувати документи та представляти інтереси юридичної особи, що припиняється, надається голові комісії з припинення юридичної особи (у разі його відсутності з поважних причин - заступнику голови комісії з припинення юридичної особи) з моменту його призначення до дня внесення запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

14. Як вказує позивач в позовній заяві, аналогічна правова позиція щодо керівництва Первомайського МРЦЗ, який знаходиться у процесі припинення своєї діяльності (реорганізація) та представлення його інтересів перед третіми особами, у тому числі у судових органах, вже неодноразово досліджувалась у судовому порядку.

15. Згідно наданих до матеріалів справи копій судових рішень (ухвали Миколаївського окружного адміністративного суду від 31.10.2017 по справі №814/1976/17, ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2017 по справі №814/1976/17), постанови Апеляційного суду Миколаївської області від 25.01.2018 по справі № 484/3300/17) з моменту прийняття рішення про створення комісії з припинення юридичної особи Первомайського МРЦЗ від імені Первомайського МРЦЗ в суді можуть виступати лише особи, визначені ч.4 ст. 105 ЦК України. З моменту призначення комісії з припинення юридичної особи припиняються повноваження органів управління юридичної особи, що діяли відповідно до її установчих документів та/або закону. Функції управління всіма справами юридичної особи переходять до призначеної комісії або ліквідатора. Так само юридична особа здійснює свої цивільні права та обов`язки через призначену комісію або ліквідатора.

16. На початку вересня 2017 року ОСОБА_1 звільнилася з займаної посади. На посаду заступника директора Первомайського МРЦЗ було призначено ОСОБА_3 (наказ Миколаївського ОЦЗ від 11.09.2017 № 294-к). До виконання посадових обов`язків вона приступила з 12.09.2017.

17. У зв`язку із вищезазначеними кадровими змінами згідно з наказом Миколаївського обласного центру зайнятості від 11.09.2017 №171-23 "Про внесення змін до наказу Миколаївського обласного центру зайнятості від 08.11.2016 №285" головою комісії з припинення юридичної особи - Первомайського МРЦЗ було призначено ОСОБА_3, заступника директора Первомайського МРЦЗ, яка приступила до своїх повноважень як Голова комісії з припинення юридичної особи з 12.09.2017.

18. Відповідно до наказу Миколаївського ОЦЗ від 15.11.2017 №388-к "Про переведення ОСОБА_3 " ОСОБА_3, заступник директора Первомайського МРЦЗ, була переведена із займаної посади на посаду директора Первомайської міськрайонної філії Миколаївського ОЦЗ.

19. У зв`язку із вищезазначеними кадровими змінами згідно з наказом Миколаївського обласного центру зайнятості від 16.11.2017 № 212-23 "Про внесення змін до наказу Миколаївського обласного центру зайнятості від 08.11.2016 № 285" головою комісії з припинення юридичної особи - Первомайського МРЦЗ призначена ОСОБА_4, начальник відділу організації працевлаштування населення Первомайського МРЦЗ.

20. Згідно із наказом Миколаївського обласного центру зайнятості від 21.12.2017 №429-к "З особового складу" ОСОБА_4 з посади начальника відділу організації працевлаштування населення Первомайського МРЦЗ була переведена на посаду начальника відділу організації працевлаштування населення Первомайської міськрайонної філії Миколаївського ОЦЗ.

21. Знову у зв`язку з кадровими змінами згідно з наказом Миколаївського ОЦЗ від 02.01.2018 №1-23 "Про внесення змін до наказу Миколаївського обласного центру зайнятості від 08.11.2016 №285" та наказу Миколаївського ОЦЗ від 02.01.2018 №3-23 "Про склад комісії з припинення юридичної особи, Первомайського міськрайонного центру зайнятості" Головою комісії з припинення юридичної особи - Первомайського МРЦЗ було призначено ОСОБА_4, начальника відділу організації працевлаштування населення Первомайської міськрайонної філії Миколаївського ОЦЗ.

22. 23.01.2018 до Первомайського МРЦЗ від Міністерства юстиції України надійшов лист від 03.01.2018 №34921-01-3317/191 "Про надсилання наказу" на ім`я ОСОБА_2, яким надіслано наказ Міністерства юстиції України № 4324/5 від 28.12.2017 "Про скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

23. ОСОБА_2 не є уповноваженою особою керувати та представляти інтереси Первомайського МРЦЗ у період проведення його реорганізації відповідно до ч.4 ст. 105 ЦК України.

24. 21.12.2017 за результатами розгляду скарги Первомайського МРЦЗ від 06.11.2017, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 09.11.2017 за №33813-0-33-17, з доповненням від 15.11.2017, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 20.11.2017 за № 34921-0-33-17 Комісією з розгляду скарг у сфері державної реєстрації складено висновок, відповідно до якого рекомендовано задовольнити скаргу частково, а саме: реєстраційну дію у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 03.10.2017 №15241070019000718 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором Департаменту з надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради Катаною І.А. стосовно Первомайського МРЦЗ (код ЄДРПОУ 22436293). В частині інших вимог відмовлено.

25. 28.12.2017 Міністерством юстиції України прийнято оскаржуваний наказ № 4324/5 "Про скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".



ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН



26. В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначав, що Відповідач протиправно скасував реєстраційну дію у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проведену державним реєстратором Департаменту з надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради стосовно Первомайського МРЦЗ, чим порушило права та законні інтереси юридичної особи - позивача, оскільки його інтереси у взаємовідносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, судах, інших установах представляє уповноважена особа.

27. Відповідач зазначив, що він діяв в межах чинного законодавства, а внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах, порушено права та інтереси директора Первомайського МРЦЗ ОСОБА_2, а не права та інтереси самої юридичної особи - Первомайського МРЦЗ.



ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



28. Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що Міністерство юстиції України в порушення п.7 ч.8 ст. 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" на підставі скарги, поданої від імені Первомайського МРЦЗ неправомочною особою - ОСОБА_2, наказом №4324/5 від 28.12.2017 "Про скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" протиправно скасувало реєстраційну дію у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 03.11.2017 №15241070019000718 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором Департаменту з надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради Катаною І.А. стосовно Первомайського МРЦЗ (код ЄДРПОУ 22436293), чим порушило права та законні інтереси юридичної особи - Первомайського МРЦЗ.

29. Суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, зауважив, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, про те, що наказ Міністерства юстиції України №4324/5 від 28.12.2017 "Про скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" прийнятий в порушення норм чинного законодавства, отже у задоволенні позову Первомайського МРЦЗ належить відмовити.

30. За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог Первомайського МРЦЗ і, відповідно, необхідність відмови в їх задоволенні.



V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



31. У касаційній скарзі Позивач не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції з таких підстав:

А) Міністерство юстиції України протиправно скасувало реєстраційну дію у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проведену державним реєстратором Департаменту з надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради стосовно Первомайського МРЦЗ, чим порушило права та законні інтереси юридичної особи.

32. 04.02.2019 надійшов відзив від Відповідача. Відповідач зазначає:


................
Перейти до повного тексту