ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 816/870/16
адміністративне провадження № К/9901/25463/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,
суддів: Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області
на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.07.2016 року (Суддя: Канигіна Т.С.),
та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016 року (Судді: Русанова В.Б., Курило Л.В., Присяжнюк О.В.),
у справі № 816/870/16
за позовом Публічного акціонерного товариства "АвтоКраАЗ"
до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області
про скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
У червні 2016 року Публічне акціонерне товариство "АвтоКрАЗ" (далі - позивач, ПАТ "АвтоКрАЗ") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області (далі - відповідач, Кременчуцька ОДПІ) про скасування податкових повідомлень-рішень від 17.11.2015 року №№ 0019251504/562, 0019231504/563.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.07.2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016 року, позов задоволено.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судами при розгляді справи норм матеріального та процесуального права, просив задовольнити скаргу, скасувати судові рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову.
Касаційну скаргу обґрунтував правомірністю прийняття відповідачем податкових повідомлень-рішень, у відповідності до яких позивачу нараховані штрафні санкції за порушення граничного строку сплати суми грошових зобов`язань з орендної плати за землю, визначеного в деклараціях з плати за землю від 19.02.2015 року № 9018285133 та від 27.02.2015 року № 9025398397, та уточненій декларації від 03.03.2015 року № 9027937370 (по датам сплати 30.08.2015 року, 30.09.2015 року, 28.10.2015 року, 30.10.2015 року). В доводах скаржник посилався на те, що нормами чинного законодавства визначено лише граничний термін, протягом якого контролюючий орган зобов`язаний підготувати відповідний висновок про перерахування надміру сплачених коштів в рахунок інших платежів, проте судами не взято до уваги, що подані листи-заяви ПАТ "АвтоКраАЗ" до Кременчуцької ОДПІ 18.08.2015 року та 15.09.2015 року про перерахування надміру сплачених коштів в рахунок орендної плати за землю, обмежують контролюючий орган підготувати висновок на перерахування коштів та погодити із ГУ ДФС у Полтавській області. Тому позивач, з метою уникнення порушення терміну сплати грошових зобов`язань з орендної плати за землю мав подати такі заяви раніше.
Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами, ПАТ "АвтоКрАЗ" до Кременчуцької ОДПІ подано податкові декларації з орендної плати за землю від 19.02.2015 р. № 9018285133 та № 9025398397 від 27.02.2015 р., а також уточнюючу податкову декларацію № 9027937370 від 03.03.2015 р., якими визначено до сплати орендну плату за землі державної або комунальної власності на 2015 рік із граничним терміном сплати податкових зобов`язань за червень-серпень 2015 року ПАТ " АвтоКраз" - 30.07.2015 р., 30.08.2015 р. та 30.09.2015 р.
За наслідками проведеної Кременчуцькою ОДПІ перевірки ПАТ "АвтоКрАЗ" з питань своєчасності сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень-серпень 2015 року складено акт перевірки №482/16-03-15-04 від 02.11.2015 року з висновками про порушення позивачем вимог пункту 126.1 статті 126 та пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України у зв`язку з несвоєчасною сплатою позивачем узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень-серпень 2015 року (а.с. 16-17).
За висновками акта перевірки 17.11.2015 р. відповідачем прийняті податкові повідомлення-рішення:
- №0019251504/562, яким позивачу за затримку на 30 календарних днів сплати суми грошового зобов`язання з орендної плати за землю нараховані штрафні санкції у розмірі 195 462,97 грн (а.с. 14);
- №0019231504/563, яким позивачу за затримку на 61 календарний день сплати суми грошового зобов`язання з орендної плати за землю нараховані штрафні санкції в розмірі 558342,37 грн (а.с. 15).
Вищенаведені податкові повідомлення-рішення оскаржувались позивачем до контролюючого органу, проте скарги були залишені без задоволення, а податкові повідомлення-рішення без змін (а.с. 25-35).
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, керувався неправомірністю нарахування позивачу штрафних санкцій, оскільки відповідач за заявою позивача вчасно не вчинив дії по зарахуванню в рахунок сплати платежів з орендної плати за землю наявної в нього переплати з податку на прибуток, проте нарахував позивачу штрафні санкції за несвоєчасну сплату орендної плати за землю, що в своєю чергу порушує право платника на своєчасне погашення орендної плати за землю.
Колегія суддів погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.
Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п. 288.7 статті 288 ПК України, податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Згідно з п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно з п. 126.1 ст. 126 Податкового кодексу України, у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.