1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 листопада 2020 року

м. Київ

Справа № 926/1137/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С. К.,

за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Чернівцігаз"

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 (головуючий суддя Кордюк Г. Т., судді Кравчук Н. М., Плотніцький Б. Д.)

у справі № 926/1137/19

за позовом заступника прокурора Чернівецької області в інтересах держави в особі Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації

до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: 1) Департамент фінансів Чернівецької обласної державної адміністрації та 2) Західний офіс Державної аудиторської служби

про стягнення 2 315 857,02 грн

(у судовому засіданні взяли участь представники: прокурор Косенко Д. В., відповідача - Павліченко Л. М.)



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Заступник прокурора Чернівецької області звернувся до Господарського суду Чернівецької області з позовом в інтересах держави в особі Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації (Позивач) про стягнення з Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз" (Відповідач) коштів в сумі 2 315 857,02 грн.

2. Підставою для звернення з позовом слугувало те, що на підставі договору про фінансування пільг та субсидій населенню на оплату газу від 29.01.2013 № 05/26 Позивач, як розпорядник бюджетних коштів, здійснював розрахунки з Відповідачем, як постачальником природного газу, по відшкодуванню пільг та субсидій, пов`язаних із споживанням природного газу населенням, відповідно до обсягів субсидій, затверджених місцевими бюджетами на поточний рік, отриманої субвенції з державного бюджету та пропорційно фактичній заборгованості перед постачальником. У зв`язку з анулюванням ліцензії ПАТ "Чернівцігаз" на здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з 01.07.2015 гарантованим постачальником природного газу для побутових споживачів на території Чернівецької області визначено ПАТ "Чернівцігаз Збут", з яким Позивач уклав договір № 64 від 13.08.2015 на відшкодування втрат, пов`язаних з наданням пільг та житлових субсидій населенню на постачання природного газу. Проте, незважаючи на припинення постачання природного газу Відповідачем з 01.07.2015 та укладення договору з новим постачальником, Позивач помилково продовжував сплачувати ПАТ "Чернівцігаз" кошти за надані населенню субсидії, в результаті чого за період з липня 2015 року по квітень 2016 року Відповідачеві безпідставно перераховано кошти бюджету на загальну суму 2 315 857,02 грн. Зазначене порушення зафіксоване в акті ревізії, яка проводилася Державною фінансовою інспекцією в Чернівецькій області, Позивачеві направлено лист Держфінінспекції про усунення порушень, однак Відповідач ці кошти не повернув, послуги на отриману суму не надав.

3. В позовній заяві Прокурор обґрунтував необхідність подання позову у даній справі порушенням інтересів держави в бюджетній сфері, які полягають в ефективному використанні бюджетних коштів, дотримання цілей бюджетних асигнувань та призначень, неефективне та неправомірне використання бюджетних коштів порушує зазначені державні інтереси, оскільки створює загрозу економічній безпеці держави, порушує порядок надходження, акумулювання та використання бюджетних коштів, що може призвести до неможливості фінансування видатків бюджетів. При цьому, в обґрунтування необхідності захисту інтересів держави Прокурор вказав на те, що Управлінням праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації не повернуто в державний бюджет кошти в сумі 2 315 857,02 грн, сплачені Відповідачу за неотримані послуги по газопостачанню, що свідчить про здійснення захисту інтересів держави неналежним чином та є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з позовом в інтересах держави в особі вказаного органу.



Короткий зміст рішення суду першої інстанції

4. Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 21.08.2019 у справі №926/1137/19 у задоволенні позову відмовлено повністю.

5. Місцевий господарський суд виходив з того, що Управлінням праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації правомірно висунуто вимогу до Відповідача про повернення коштів в сумі 2 315 857,02 грн, оскільки матеріалами справи підтверджено факт сплати Позивачем коштів у сумі 2 315 857,02 грн на рахунок Відповідача та ненадання останнім послуг з постачання природного газу.

6. При цьому, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для застосування позовної давності у даному спорі, зазначивши, що Позивачем було виявлено помилку в перерахуванні коштів в сумі 1 951 955,55 грн в травні 2016 року, яку він намагався виправити та звернувся із претензією до ПАТ "Чернівцігаз" про повернення вказаної суми, точну суму невірно перерахованих відповідачу коштів було встановлено актом ревізії від 05.09.2016 № 04-40/24, а з позовом у даній справі Прокурор звернувся 25.04.2019, тобто в межах строку позовної давності. Окрім того, Позивач звертався за захистом свого права у жовтні 2018 року, про що свідчить рішення Господарського суду Чернівецької області у справі № 926/1584/18, вказана обставина свідчить про переривання позовної давності.

7. Разом з тим, місцевий суд дійшов висновку, що вимоги Прокурора до Відповідача є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки звертаючись з даним позовом, Прокурор не довів, що орган (Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації) уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, який є самостійною юридичною особою з повним обсягом процесуальної дієздатності неналежно виконував свої функції щодо захисту своїх інтересів, а сама по собі відсутність у Позивача коштів на сплату судового збору для подання апеляційної скарги на рішення у справі № 926/1584/18 та відсутність коштів на сплату судового збору для подання іншого позову не є доказом неналежного виконання своїх обов`язків та не може бути розцінена судом як поважна причина нездійснення дій, направлених на захист інтересів держави.



Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

8. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.11.2020 рішення Господарського суду Чернівецької області від 21.08.2019 скасовано, прийнято нове рішення, яким позов заступника прокурора Чернівецької області задоволено. Стягнуто з Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз" на користь Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації 2 315 857,02 грн.

9. Апеляційний господарський суд погодився з висновками місцевого суду щодо правомірності вимог до Відповідача про повернення коштів в сумі 2 315 857,02 грн, а також про відсутність підстав для застосування позовної давності у даному спорі.

10. При цьому суд апеляційної інстанції не погодився з висновками місцевого суду щодо недоведеності підстав для представництва Прокурором інтересів держави в суді в особі Позивача зазначивши, що з наявного в матеріалах справи листування між прокуратурою та Позивачем вбачається, що Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації обґрунтовуючи неможливість звернутись до суду з відповідним позовом зазначило про відсутність коштів для сплати судового збору.

11. Відтак, суд апеляційної інстанції зазначив, що Прокурор довів, що уповноважений орган, будучи наділеним відповідними повноваженнями із захисту інтересів держави, не вжив відповідних заходів для її захисту, допустивши неналежне виконання покладених на нього функцій, що свідчить про наявність обґрунтованих підстав, визначених Законом України "Про прокуратуру", для звернення прокурором до суду з позовом у даній справі.



Короткий зміст вимог касаційної скарги

12. Відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 21.08.2019, яким відмовлено в задоволенні позовних вимог в повному обсязі у зв`язку з відсутністю підстав для представництва прокуратурою інтересів держави в особі Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації, залишити без змін.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

13. Скаржник посилається на те, що постанова суду апеляційної інстанції прийнята з неправильним застосуванням норм матеріального права, зокрема, статті 131-1 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", у зв`язку з чим апеляційний господарський суд дійшов помилкових висновків щодо задоволення позовних вимог.

14. Відповідач зазначає, що Прокурором не доведено, що орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах неналежно виконував свої обов`язки, а сама по собі відсутність у Позивача коштів на сплату судового збору не є доказом неналежного виконання своїх обов`язків та не може бути розцінена судом, як поважна причина нездійснення дій, направлених на захист інтересів держави, а відтак, у Прокурора відсутні підстави для звернення до суду з позовом. Також скаржник зазначив, що Прокурор пропустив позовну давність для звернення до суду з позовом.

15. Також відповідач стверджує, що господарська діяльність з постачання природного газу населенню здійснювалась ним до 01.07.2015, проте зазначена обставина не позбавила позивача обов`язку відшкодовувати відповідачу суми призначених споживачам субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за період до 01.07.2015. Оскільки відповідачем постійно проводились розрахунки із значним запізненням в залежності від наявності відповідних бюджетних коштів.

16. Крім того, скаржник не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що Управлінням праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації правомірно висунуто вимогу до відповідача про повернення коштів в сумі 2 315 857,02 грн та зазначає, що розрахунки за спожитий газ у даній справі здійснювались на підставі Спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України. Відтак, враховуючи, що вказані спільні протокольні рішення не визнані судом неправомірними, немає жодних підстав для стягнення коштів з одного з їх учасників (ПАТ "Чернівцігаз") за умов, що судом не прийнято жодних рішень щодо прав та обов`язків інших учасників цих взаємних розрахунків, які підписали відповідні спільні протокольні рішення.



Позиція інших учасників справи

17. Позивач подав відзив, у якому не погоджується з доводами касаційної скарги, вважає їх безпідставними і необґрунтованими, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувану постанову залишити без змін.

18. Позивач зазначив про правильність висновків місцевого господарського суду, з якими погодився суд апеляційної інстанції, щодо правомірності та обґрунтованості заявлених позовних вимог до Відповідача, а також відсутності підстав для застосування наслідків пропуску строку позовної давності.

19. Прокурор подав відзив, у якому не погоджується з доводами касаційної скарги, вважає їх безпідставними і необґрунтованими, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити.

20. Прокурор зазначає, що з огляду на не вжиття відповідних заходів реагування на порушення з боку уповноваженого органу, єдиним органом, який може захистити інтереси держави, є прокуратура. При цьому при зверненні до суду, прокуратурою детально обґрунтовано наявність порушення інтересів держави, зазначено орган, який наділений відповідними повноваженнями і вказано на неналежне та неефективне здійснення зазначеним органом цих повноважень, а також детально, з посиланням на обставини листування з Позивачем, з питання спірних правовідносин, обґрунтовано наявність виключного випадку для застосування прокурором процесуальних повноважень.

21. Прокурор вважає, що рішення місцевого господарського суду у даній справі ухвалене судом першої інстанції без повного з`ясування обставин, що мають значення для справи, зокрема, щодо наявності підстав для звернення Прокурора до суду з позовом.

22. Також прокурор заперечив проти доводів касаційної скарги в частині тверджень Відповідача щодо пропуску позовної давності, зазначивши, що судами попередніх інстанцій встановлено відсутність пропуску такого строку.

23. Інші учасники справи не надали відзивів на касаційну скаргу, що відповідно до частини третьої статті 295 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) не перешкоджає перегляду оскаржуваного судового рішення.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

24. 20.01.2013 між Управлінням праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації (Платник) і Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Чернівцігаз" (Постачальник) було укладено договір №05/26 про фінансування пільг та субсидій населенню на оплату природного газу (далі договір про фінансування пільг), предметом якого є фінансування житлових субсидій на оплату природного газу населенню, а також фінансування пільг визначеним законодавством категоріям осіб.

25. Відповідно до п.1.2 договору про фінансування пільг ПАТ "Чернівцігаз" здійснює постачання природного газу населенню, а Управління праці та соціального захисту населення здійснює фінансування пільг та субсидій, пов`язаних із споживанням газу населенням, відповідно до обсягів субвенції, затверджених місцевими бюджетами на поточний рік, отриманої субвенції з державного бюджету та пропорційно фактичній заборгованості перед Постачальником.

26. За умовами п.п.2.1.1, 2.1.2 договору про фінансування пільг ПАТ "Чернівцігаз" зобов`язалося реалізовувати в поточному році газ населенню, що має пільги і субсидії, в обсязі субвенцій, передбачених місцевими бюджетами на поточний рік, відповідно до списку пільговиків, що надаються Постачальнику Платником, та щомісячно до 25 числа місяця, що настає за звітним, надавати Платнику на паперових та електронних носіях розрахунки щодо сум наданих послуг за попередній місяць згідно з формою 2-пільга, а також складати з Платником акти звіряння з фактично спожитого природного газу згідно з формою 3-пільга до 10 числа наступного місяця за звітним.

27. Згідно з п.2.2.3 договору про фінансування пільг Платник, у свою чергу, зобов`язується здійснювати розрахунок щодо фінансування пільг шляхом перерахування Постачальнику попередньої оплати на кожний наступний місяць згідно з узгодженою сторонами договірною величиною споживання природного газу по попередній оплаті на поточний рік, що зазначена в додатку № 1 до договору, остаточний розрахунок здійснювати до 10 числа наступного місяця шляхом перерахування Постачальнику коштів на фінансування пільг відповідно до фактичної заборгованості перед Постачальником.

28. Пунктом 7 договору про фінансування пільг сторони погодили строк його дії з моменту його укладення з поширенням на відносини сторін, що склалися між ними з 01 січня 2013 року, та до 31 грудня 2013 року, а в частині відшкодування пільг та субсидій до їх повного здійснення. В разі, якщо за 10 днів до закінчення дії Договору жодна із сторін не подасть особистим рекомендованим листом іншій стороні письмову заяву про його припинення, цей Договір щорічно продовжується з 01 січня відповідного наступного року до 31 грудня відповідного наступного року, а відшкодування пільг та субсидій здійснюється відповідно до чинного законодавства України, що регламентує їх відшкодування у відповідному році.

29. Державною фінансовою інспекцією в Чернівецькій області (на даний час Управління Західного офісу Державної аудиторської служби в Чернівецькій області) було проведено ревізію в Управлінні праці та соціального захисту населення за період з 01.01.2014 по 31.05.2016, за результатами якої складено акт від 05.09.2016 № 04-40/24 ревізії використання коштів, виділених з державного бюджету на компенсацію підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за період з 01.01.2014 по 31.05.2016, а також законності призначення, нарахування та виплати усіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій та інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів за 2014-2016 роки в Управлінні праці та соціального захисту населення Кіцманської райдержадміністрації, якою встановлено низку порушень.

30. Зокрема, ревізією встановлено, що Управлінням праці та соціального захисту населення було нараховано та перераховано на рахунок ПАТ "Чернівцігаз" за фактично не надані послуги з газопостачання громадянам, яким призначено субсидію, за опалювальний сезон з жовтня 2015 року по березень 2016 року кошти загального фонду державного бюджету на суму 2 315 857,02 грн (КЕКВ 2730 Інші виплати населенню за КФК 090405 Субсидії населенню для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг).

31. В акті ревізії вказано, що постачання природного газу на території м. Кіцмань та сіл Кіцманського району Чернівецької області до липня 2015 року здійснювалося структурним підрозділом ПАТ "Чернівцігаз" Кіцманське УГГ, проте у зв`язку з анулюванням рішенням Національної комісії з регулювання ринків енергетики і комунальних послуг від 28 травня 2015 року № 1641 ліцензії, виданої ПАТ "Чернівцігаз" на здійснення господарської діяльності з постачання природного газу для побутових споживачів, що проживають в Чернівецькій області, гарантованим постачальником газу з 01 липня 2015 року призначено підприємство ТОВ "Чернівцігаз Збут", з яким Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської РДА уклало договір №64 від 13.08.2015 на відшкодування втрат, пов`язаних з наданням пільг та житлових субсидій населенню на постачання природного газу, проводило розрахунки за надані послуги по газопостачанню шляхом фінансування субсидій на оплату природного газу.

32. Відповідно до платіжних доручень Управління праці та соціального захисту населення і повідомлень фінансового управління Кіцманської РДА, централізовані розрахунки з ПАТ "Чернівцігаз" за період з листопада 2015 року по квітень 2016 року проведено на загальну суму 2 462 966,70 грн, з яких 118 203,24 грн заборгованість, що обліковувалась станом на 01 жовтня 2015 року.

33. При цьому, як вбачається з акту ревізії, за період з жовтня 2015 року по березень 2016 року Управлінням праці та соціального захисту населення нараховано субсидій, які були оплачені ПАТ "Чернівцігаз", на загальну суму 2 344 763,46 грн, з яких 28 906,44 грн за послуги з газопостачання, надані до 01.07.2015, у тому числі в жовтні за травень-червень 2015 року на суму 22 729,80 грн, у листопаді за травень-червень 4 299,76 грн та у грудні 2015 року 1 876,85 грн. Решта коштів у розмірі 2 315 857,02 грн перераховані ПАТ "Чернівцігаз" за послуги з газопостачання за опалювальний період з жовтня 2015 року по березень 2016 року коли відповідач не здійснював постачання природного газу споживачам населених пунктів Кіцманського району Чернівецької області.

34. У матеріалах справи в наявності двосторонні акти звірок звіряння розрахунків за надані населенню субсидії по природному газу між Кіцманським управлінням газового господарства Кіцманським УПСЗН станом на 01.07.2015, 01.08.2015, 01.10.2015, 30.10.2015, 01.12.2015, 01.01.2015, 01.02.2016, 01.03.2016 та 01.04.2016, в яких відображено як розміри нарахованих субсидій за фактично спожитий в межах норм природний газ, так і суми здійсненого фінансування та розмір заборгованості позивача перед відповідачем за кожний звітний місяць.

35. Вказані розрахунки проводилися на підставі договору № 1 газ/1-5 на проведення централізованих розрахунків за надані пільги та житлові субсидії населенню на оплату природного газу від 17.01.2013 (далі договір № 1газ/1-5), який був укладений між ПАТ "Чернівцігаз" та Головним фінансовим управлінням облдержадміністрації.

36. Відповідно до договору № 1газ/1-5 Головне фінансове управління Чернівецької облдержадміністрації (на час проведення розрахунків і на даний час Департамент фінансів Чернівецької обласної державної адміністрації) відповідно до делегованих районними державними адміністраціями та виконавчими органами міських рад (міст обласного значення (пункт 2.3) повноважень проводило централізовані розрахунки з ПАТ "Чернівцігаз" за надані пільги і житлові субсидії населенню на оплату природного газу, в тому числі по Кіцманському району Чернівецької області.

37. Строк дії договору № 1газ/1-5 сторони встановили до 31.12.2013 та визначено особливий порядок його продовження: у разі відсутності поданої однією із сторін особисто або рекомендованим листом іншій стороні письмової заяви про його припинення договір щорічно продовжується з 01 січня відповідного наступного року до 31 грудня відповідного наступного року, а відшкодування пільг та субсидій здійснюється відповідно до чинного законодавства України, що регламентує їх відшкодування у відповідному році (п.п.7, 7.1 договору № 1газ/1-5).

38. Сторонами договору № 1газ/1-5 протягом оспорюваного періоду підписано ряд спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, а саме: №1642 від 20.07.2015, № 1986 від 21.09.2015, № 2238/у від 21.10.2015, № 2524 від 20.11.2015, № 2983 від 18.12.2015, № 647/у від 19.02.2016, № 648 від 19.02.2016, № 1046 від 21.03.2016, № 1388 від 22.04.2016, відповідно до яких здійснювалися взаєморозрахунки за природний газ між Головним управлінням Державної казначейської служби України в Чернівецькій області (Сторона №1), Департаментом фінансів Чернівецької облдержадміністрації (Сторона №2), ПАТ "Чернівцігаз" (Сторона №3) і НАК Нафтогаз України (Сторона остання).

39. Співставленням даних актів звіряння розрахунків, спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ за участю ПАТ "Чернівцігаз", зведених реєстрів на проведення розрахунків за природний газ з ПАТ "Чернівцігаз" по Чернівецькій області, повідомлень про здійснені централізовані проплати та платіжних доручень позивача про перерахування коштів ПАТ "Чернівцігаз" підтверджується сплата відповідачеві коштів на загальну суму 2 315 857,02 грн за послуги з газопостачання за період після 01.07.2015, які останній не надавав.

40. Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації зверталось з позовом до Господарського суду Чернівецької області про стягнення з ПАТ "Чернівцігаз" коштів у сумі 2 315 857,02 грн, помилково перерахованих в рахунок оплати за поставлений природний газ.

41. Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 12.02.2019 у справі №926/1584/18, яке набрало законної сили, встановлено факт сплати Управлінням праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації коштів у сумі 2 315 857,02 грн у період липня 2015 року по квітень 2016 року ПАТ "Чернівцігаз" та ненадання останнім послуг у цей період, однак відмовлено у задоволенні позову з підстав обрання позивачем неналежного способу захисту.


................
Перейти до повного тексту