1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 818/428/17

адміністративне провадження № К/9901/45345/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів: Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "А-Муссон" до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області про визнання протиправним та скасування припису, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2017 року (суддя Бондар С.О.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року (суддя-доповідач Русанова В.Б,, судді Присяжнюк О.В., Курило Л.В.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1. У березні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "А-Муссон" (далі - ТОВ "А-Муссон") звернулося з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області про визнання протиправним і скасування припису від 16.03.2017 №1 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що підприємство не порушувало вимог Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010 (назва і текст у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №1010), тому оскаржуваний припис винесений відповідачем безпідставно. Крім того, цим приписом позивача фактично зобов?язано у місячний строк ввести в дію нові тарифи, що є об?єктивно неможливим у силу положень чинного законодавства України.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року, позов задоволено.

4. Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про протиправність припису Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області, оскільки тарифи на послуги з організації збирання і вивезення відходів, які надаються ТОВ "А-Муссон", затверджені рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради, яке є чинним і підлягає застосуванню.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

5. У касаційній скарзі Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області, посилаючись на незаконність і необґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій, просить їх скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

6. На обґрунтування скарги відповідач наводить доводи щодо неправомірності визначення ТОВ "А-Муссон" обсягів вивозу твердих побутових відходів, планових витрат на оренду авто, паливно-мастильні матеріали і послуги розрахункового центру, що призвело до безпідставного завищення тарифу на послуги, що надаються позивачем.

7. Позивачем не подано відзиву на касаційну скаргу.

8. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів виходить з такого.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

9. Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області провело планову перевірку дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін ТОВ "А-Муссон", за результатами якої 16 березня 2017 року склало акт №2, довідку №2 та припис №1.

10. В акті перевірки встановлено порушення ТОВ "А-Муссон" пунктів 3, 10, 15 Порядку №1010 у частині включення до собівартості послуг необґрунтованих витрат за статтями "оренда авто", "акумулятори", "шини автомобільні", "паливно-мастильні матеріали", "адміністративні витрати", що призвело до завищення тарифу для населення та отримання ТОВ "А-Муссон" необґрунтованої виручки за період з 01.05.2016 по 28.02.2017 в сумі 638 424 грн.

11. Згідно з приписом Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області зобов`язало ТОВ "А-Муссон":

1) у місячний термін усунути порушення порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін шляхом приведення розрахунків тарифів на послуги з вивезення побутових відходів у відповідність до Порядку №1010 та подати їх на розгляд до виконавчого комітету Сумської міської ради;

2) провести відповідні перерахунки споживачам послуг;

3) погодити виконавчим комітетом Сумської міської ради графіки вивезення твердих побутових відходів відповідно до пункту 9 постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 №1070 "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів".

V. Позиція Верховного Суду

12. Закон України від 21.06.2012 №5007-VI "Про ціни і ціноутворення" визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.

13. Згідно зі статтею 1 Закону України "Про ціни і ціноутворення" терміни у цьому Законі вживаються в такому значенні: формування ціни - це механізм визначення рівня ціни товару; встановлення ціни - це затвердження (фіксація) рівня ціни; застосування ціни - це продаж (реалізація) товару за встановленою ціною; товаром є продукція, роботи, послуги, матеріально-технічні ресурси, майнові та немайнові права, що підлягають продажу (реалізації).

14. Відповідно до статті 13 вказаного Закону державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:

1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);

2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

15. В силу пунктів 2 і 4 частини першої статті 7 Закону України від 24.06.2004 №1875-IV "Про житлово-комунальні послуги" (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, а також визначення виконавця житлово-комунальних послуг віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування.


................
Перейти до повного тексту