1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



09 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 816/1088/18

адміністративне провадження № К/9901/12639/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області

про зобов`язати вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Кононенко З.О., суддів Мельнікової Л.В., Спаскіна О.А.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

3 квітня 2018 року ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі також - ГУПФУ в Полтавській області, відповідач) про зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23 грудня 2015 року №900 (далі - Закон №900), статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-XII (далі - Закон №2262-XII), постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11 листопада 2015 року №988 (далі - Постанова №988) та довідки від 8 лютого 2018 року №4/2061 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, яка виготовлена ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області відповідно до постанови Октябрського районного суду м. Полтави.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що має право на перерахунок та виплату пенсії відповідно до довідки, виданої на виконання рішення суду ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області. Разом з тим, відповідач протиправно не здійснює будь-яких дій щодо перерахунку та виплати пенсії на користь позивача.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року позов задоволено повністю.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що постанова Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 року №103 (далі - Постанова №103) прийнята після виникнення спірних правовідносин та погіршує становище позивача в частині строків виплати належної йому пенсії, а відтак, не підлягає застосуванню судом у спірних правовідносинах під час прийняття цього рішення.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем безпідставно не було вчинено відповідних дій щодо проведення перерахунку пенсії позивачу на підставі довідки від 8 лютого 2018 року №4/2061, виданої ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області, з 1 січня 2016 року відповідно до Закону №900, статті 63 Закону №2262-XII, постанов Кабінету Міністрів України №988, "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268" від 18 листопада 2015 року №947.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області задоволено, рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року скасовано та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до наданої суду довідки №4/10175 виплата надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, що регламентується постановою №988, у січні 2016 року поліцейським Головного управління Національної поліції у Полтавській області не здійснювалася. Крім того, з наданої до суду ксерокопії довідки №4/10175 судом апеляційної інстанції встановлено, що середній розмір премії за січень 2016 року становить 0,32 %.

До того ж, дослідивши копію пенсійної справи позивача №9410175, надану Головним управлінням пенсійного фонду України в Полтавській області на виконання ухвали Другого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2019 року, який встановив, що відповідачем зроблений перерахунок пенсії за вислугу років ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року у відповідності до норм діючого законодавства.

На підставі зазначеного, з огляду на закріплене у частині третій статті 63 Закону №2262-XII правило про те, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, а також вимог абзаців п`ятого та сьомого пункту 5 Порядку №45, та беручи до уваги, що надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції в січні 2016 року поліцейським Головного управління Національної поліції у Полтавській області взагалі не здійснювалася, а середній розмір премії за січень 2016 року становить 0,32 %, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся з касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі судове рішення суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

У зв`язку зі змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими Постановою №988, та враховуючи зазначені вище положення Закону №2262-XII, у позивача як колишнього працівника міліції виникло право на перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року.

Однак, відповідач безпідставно відмовив позивачу у перерахунку пенсії на підставі довідки від 8 лютого 2018 року №4/2061, виданої ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області на виконання судового рішення у справі №554/9458/17.

Суд апеляційної інстанції, на відміну від суду першої інстанції, неповно з`ясував обставини справи, зокрема щодо проведення відповідачем перерахунку пенсії позивача з 1 січня 2016 року та прийняв судове рішення, яке не відповідає закону.

Позиція інших учасників справи

2 липня 2019 року до суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу позивача, в якому зазначається, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, прийнятим з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Касаційна скарга надійшла до суду 3 травня 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 13 червня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №816/1088/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Ухвалою Верховного Суду від 8 грудня 2020 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 9 грудня 2020 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що рішенням Октябрського районного суду міста Полтави від 30 січня 2018 року у справі №554/9458/17 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено повністю, а саме, визнано протиправною бездіяльність ліквідаційної комісії УМВС України в Полтавській області щодо не виготовлення нової довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 ; зобов`язано ліквідаційну комісію УМВС України в Полтавській області скласти та направити до ГУПФУ в Полтавській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з повною реальною інформацією, за формою передбаченою Додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 2950 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням майор міліції - 2000 грн, надбавка за вислугу років (40%) -1980 грн, надбавка за виконання особливо важливих завдань (48%) - 3326,40 грн, надбавка в умовах режимних обмежень (15%) - 442,50 грн, надбавка за оперативно-розшукову діяльність (28%) - 826 грн, премія (47,3%) - 5451,28 грн, всього - 16976,18 грн, з дати виникнення права на перерахунок. Вказане рішення набрало законної сили.

На виконання рішення Октябрського районного суду міста Полтави від 30 січня 2018 року у справі №554/9458/17 ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області 8 лютого 2018 року складено довідку №4/2061 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року за посадою начальник відділення кримінальної міліції у справах неповнолітніх Ленінського РВ Полтавського МУ УМВС України в Полтавській області, яка становить: посадовий оклад 2950 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням майор міліції - 2000 грн; відсоткова надбавка за вислугу років 40 % - 1980 грн; надбавка за виконання особливо важливих завдань 48 % - 3326,40 грн; надбавка в умовах режимних обмежень 15 % - 442,50 грн; надбавка за оперативно-розшукову діяльність 28 % - 826 грн; премія 47,3 % - 5451,28 грн; всього - 16976,18 грн.

Листом від 8 лютого 2018 року №4-2062 ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області вищевказану довідку направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.

15 березня 2018 року позивач звернувся до ГУПФУ в Полтавській області із заявою, в якій просив прийняти рішення про перерахунок та виплату пенсії у розмірах визначених у довідці від 8 лютого 2018 №4/2061.

Листом від 22 березня 2018 року №558/К-03 ГУПФУ в Полтавській області повідомило ОСОБА_1, що вищезазначена довідка про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 виготовлена ліквідаційною комісією УМВС України в Полтавській області згідно рішення Октябрського районного суду м. Полтави від 30 січня 2018 року. Даним рішенням суду було зобов`язано ліквідаційну комісію УМВС України в Полтавській області скласти та направити довідку про розмір грошового забезпечення до ГУПФУ в Полтавській області. У зв`язку з тим, що зазначене рішення не містить будь-яких зобов`язань Головному управлінню щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно наданої довідки про грошове забезпечення - підстави для перегляду пенсії відсутні.

Позивач, вважаючи, що ГУПФУ в Полтавській області безпідставно не було здійснено перерахунку та виплати пенсії після настання відповідних підстав, звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року відповідає не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково прийнятні з огляду на наступне.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту