1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



08 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 210/5417/15-а(2-а/210/132/15)

адміністративне провадження № К/9901/57931/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №210/5417/15-а(2-а/210/132/15)

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Криворізької міської ради, треті особи: 1) Державне підприємство "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" ім. Ю.М. Білоконя, 2) Управління містобудування, архітектури та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, 3) Управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради, 4) Головне управління Держгеокадастру в особі Криворізького районного відділу, про визнання протиправним та скасування рішення Криворізької міської ради від 24 червня 2015 року № 3728, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу від 28 березня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Вікторович Н.Ю) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Малиш Н.І., суддів: Баранник Н.П. Щербак А.А.)



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2015 року ФОП ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Криворізької міської ради, треті особи: 1) Державне підприємство "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Дніпромісто" ім. Ю.М. Білоконя, 2) Управління містобудування, архітектури та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, 3) Управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради, 4) Головне управління Держгеокадастру в особі Криворізького районного відділу, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Криворізької міської ради за №3728 від 24 червня 2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу".

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідачем при розробці оскаржуваного рішення були допущені помилки щодо розміру коефіцієнта економіко-планувальної зони, функціонального призначення земельної ділянки, безпідставно виключено з розрахунку певні землі, що вказує на неправомірність такогорішення та наявність підстав для його скасування.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Дзержинського районного суду м.Кривого Рогу від 28 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

4. Рішення судів мотивовані тим, що спірне рішення прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством, а тому підстави для його скасування відсутні.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, ФОП ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій не звернули увагу на порушення статті 171 КАС України, яка передбачає обов`язок публікації оголошення про оскарження нормативно-правового акта у ЗМІ у разі відкриття провадження в адміністративній справі.

Касатор вказує на те, що суди проігнорували його клопотання про витребування доказів та надання додаткового часу на ознайомлення із відзивом на апеляційну скаргу.

Крім того, заявник зазначає, що суд апеляційної інстанцій протиправно розглянув справу за його відсутності за наявності вмотивованого клопотання позивача про відкладення розгляду справи.

Касатор звертає увагу на те, що при розробці технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу відповідачем були допущені помилки, що свідчить про наявність підстав для визнання неправомірним та скасування оскаржуваного рішення.

7. Верховний Суд у складі Колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача: Гриціва М.І., суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В. ухвалою від 20 вересня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

8. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Гриціва М.І. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 210/5417/15-а(2-а/210/132/15).

9. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Стеценко С.Г., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

10. Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу, в яких просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. ФОП ОСОБА_1 є платником орендної плати за землю відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 20 грудня 2012 року площею 1,6171га для розміщення комплексу будівель (адміністративно-побутової будівлі, будівлі торговельних павільйонів, автомагазину, будівлі кафе, кладової) (том №1, а.с.20-23).

12. 24 червня 2015 року Криворізькою міською радою прийнято рішення №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу".

13. Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача, ФОП ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

15. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

16. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

17. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

18. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

19. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

20. Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Діяльність органів місцевого самоврядування регулюється Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 цього Закону визначений перелік питань, які відносяться до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, зокрема, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до частини третьої статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Частиною першою статті 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцева рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.


................
Перейти до повного тексту