ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2020 року
м. Київ
справа №160/2705/19
адміністративне провадження №К/9901/27467/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
за участю секретаря судового засідання Носенко Л.О.,
представника відповідача - Зайцевої А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Холдинг-Дніпро-2005" на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року (головуючий суддя Шальєва В.А., судді - Білак С.В., Малиш Н.І.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Холдинг-Дніпро-2005" до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (правонаступником якого є Головне управління ДПС у Дніпропетровській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
ТОВ "Холдинг-Дніпро-2005" (далі - Товариство) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19 лютого 2019 року №0004821404 про збільшення суми грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб в загальному розмірі 6 000 573,03 грн, в тому числі за основним платежем - 4 800 458,42 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 1 200 114,61 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що обставини, викладені в Акті перевірки є такими, що не відповідають дійсності та зроблені на підставі припущень без належного об`єктивного вивчення усіх обставин та доказів, перевірку проведено без достатніх підстав та з явними порушеннями прав позивача, тому оскаржуване повідомленням-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року позов задоволено, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 19 лютого 2019 року №0004821404.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано, а в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, Товариство подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
У судовому засіданні колегія суддів постановила ухвалу про заміну відповідача у цій справі з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, враховуючи наступне.
Так, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби України за переліком згідно з додатком 1, а також реорганізовано територіальні органи Державної фіскальної служби України шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби України за переліком згідно з додатком 2. Згідно з додатками 1 та 2 вказаної постанови Кабінету Міністрів України утворено Головне управління ДПС у Дніпропетровській області до якого приєдналось Головне управління ДФС у Дніпропетровській області.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 682-р "Питання Державної податкової служби" визначено можливість забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну фіскальну службу України" функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Державну податкову службу.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року №1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" Державна податкова служба України є правонаступником прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби України у відповідних сферах діяльності. Основні завдання та повноваження Державної податкової служби України визначені у Положенні про ДПС, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227.
Головного управління ДПС у Дніпропетровській області зареєстровано як юридична особа і включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань згідно Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" за кодом 43145015.
За змістом статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у період з 10 по 16 січня 2019 року ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, пп. 78.1.1, пп. 78.1.4 п. 78.1 ст.78, п. 82.2 ст. 82 ПК України, на підставі повідомлення про перевірку від 21 грудня 2018 року №2946 та на підставі наказу про призначення перевірки від 21 грудня 2018 року №7456-п проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Холдинг-Дніпро-2005" з питань повноти нарахування орендної плати за земельну ділянку, що перебуває в користуванні Товариства на підставі укладених з Дніпровською міською радою договору оренди землі від 23 вересня 2009 року та додатковою угодою до договору оренди землі від 14 жовтня 2014 року.
За результатами перевірки складено Акт від 16 січня 2019 року №1169/04-36-14-04/33668847.
Перевіркою встановлені порушення п. 286.2 ст. 286, п. 288.1 ст. 288, п. п. 287.1, 287.7 ст. 287, п. 289.1 ст. 289 ПК України, в результаті чого за період з 01.01.2016 по 31.10.2018 встановлено заниження орендної плати у сумі 4 800 458,42 грн.
На підставі вказаного акту від 16 січня 2019 року контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 19 лютого 2019 року №0004821404, яким збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 4 800 458,42 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1 200 114,61 грн.
Вважаючи винесене податкове повідомлення-рішення протиправним, Товариство звернулося із вказаним позовом до суду.
Задовольнивши позов, суд першої інстанції виходив з того, що суб`єкт владних повноважень, який не є учасником договору оренди землі, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносити сторін договору, а тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене, на думку суду першої інстанції, не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати, а відтак і відповідного донарахування контролюючим органом суми податкового зобов`язання з орендної плати за період з 01.01.2016 по 31.10.2018 за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
За вказаних обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що Товариством правильно нараховано плату за землю за земельну ділянку, що перебуває у його користуванні, а тому винесене відповідачем податкове повідомлення-рішення від 19 лютого 2019 року №0004821404 є протиправним та підлягає скасуванню.
Скасувавши рішення суду першої інстанції та відмовивши в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що умовами договору оренди та додатковою угодою до цього договору прямо встановлено, що визначення розміру орендної плати залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а зміна нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки є підставою для перегляду орендної плати.
Верховний Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції і вважає його такими, що зроблений на підставі правильно застосованих норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права, з огляду на наступне.
Щодо процедури проведення документальної позапланової перевірки, то судами встановлено, що наказом від 19 грудня 2018 року №7379-п ГУ ДФС у Дніпропетровській області призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Холдинг-Дніпро-2005" з 19 грудня 2018 року тривалістю 5 робочих днів з підстав, визначених пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, з питання повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває у користуванні Товариства на підставі укладеного договору оренди землі, площею 2,0372 (кадастровий номер 1210100000:09:265:0187), за період з 01.01.2016 по 31.10.2018.
Призначенню податкової перевірки передувало направлення контролюючим органом платнику податків запиту про надання пояснень та документального підтвердження з питання достовірності нарахування та сплати орендної плати за землю (запит від 30 серпня 2018 року №14504/10/04-36-12-31).
Поштове відправлення, як встановлено судами попередніх інстанцій, повернуто відділенням поштового зв`язку з відміткою про відсутність адресата.
За наслідками виходу за юридичною адресою позивача контролюючим органом 19 грудня 2018 року складено акт про неможливість проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Холдинг-Дніпро-2005" у зв`язку з відсутністю підприємства та його посадових осіб за податковою адресою.
Наказом від 21 грудня 2018 року №7456-п ГУ ДФС у Дніпропетровській області призначено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Холдинг-Дніпро-2005" з 10 січня 2019 року тривалістю 5 робочих днів з підстав, визначених пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, з питання повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває у користуванні Товариства на підставі укладеного договору оренди землі, площею 2,0372 (кадастровий номер 12101000000:09:265:0187), за період з 01.01.2016 по 31.10.2018.
Позивач зазначає, що отримав вказаний наказ про призначення перевірки та повідомлення тільки 18 січня 2019 року.
Підпунктом 75.1.2. пункту 75.1 статті 75 ПК України встановлено, що документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні органу державної податкової служби.
Відповідно до приписів пункту 79.2 статті 79 ПК України, документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Отже, приписи ПК України виключають можливість проведення документальної позапланової невиїзної перевірки без надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
У справі, що розглядається, контролюючим органом виконано обов`язок, покладений на нього пунктом 79.2 статті 79 ПК України та направлено 25 грудня 2018 року Товариству за податковою адресою рекомендованим листом з повідомленням копію наказу про призначення перевірки та повідомлення про дату початку перевірки.
З огляду на вказане, суд касаційної інстанції погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що отримання позивачем рекомендованого листа тільки 18 січня 2019 року не свідчить про недотримання контролюючим органом процедури повідомлення платника податків про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки, оскільки контролюючим органом виконано обов`язок щодо направлення платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Щодо наявності підстав для призначення документальної перевірки, то в наказі від 21 грудня 2018 року №7456-п підставою для призначення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства зазначено пп. 78.1.1 та пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, відповідно до яких документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності такої підстави:
отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
у разі виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України).