1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 120/4037/18-а

адміністративне провадження № К/9901/12745/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 120/4037/18-а

за позовом ОСОБА_1 до Вінницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 23 січня 2019 року, прийняте у складі головуючого судді Дончика В.В. та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді: Кузьменко Л.В., суддів: Франовської К.С. Шидловського В.Б.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Вінницької міської ради, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Вінницької міської ради 30 сесії 7 скликання №1208 від 25 травня 2018 року в частині відмови позивачу в наданні дозволу;

- зобов`язати Вінницьку міську раду на черговій сесії розглянути клопотання позивача про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража, комунальної форми власності, орієнтовною площею 0,01 га, в межах міста Вінниця, з метою подальшої передачі безоплатно у власність (приватизація) та прийняти вмотивоване рішення, яким надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража, комунальної форми власності, орієнтовною площею 0,01 га, в межах міста Вінниця, з метою подальшої передачі безоплатно у власність (приватизації).

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 23 січня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Як встановлено, ОСОБА_1 звернувся із клопотанням до чергової сесії Вінницької міської ради про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража, комунальної форми власності, орієнтовною площею 0,01 га, в межах міста Вінниця, з метою подальшої передачі безоплатно у власність (приватизація) або надати мотивовану відмову в наданні вищевказаного дозволу у формі рішення чергової сесії Вінницької міської ради.

Рішенням 26 сесії 7 скликання Вінницької міської ради від 26.01.2018 року за №1044, позивачу відмовлено в наданні дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), комунальної форми власності. Дане рішення позивачем оскаржено до суду.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 23.06.2018 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення 26 сесії 7 скликання Вінницької міської ради за №1044 від 26 січня 2018 року в частині відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража, комунальної форми власності, орієнтовною площею 0,01 га, в межах міста Вінниця, з метою подальшої передачі безоплатно у власність (приватизація). Зобов`язано Вінницьку міську раду розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража, комунальної форми власності, орієнтовною площею 0,01 га, в межах міста Вінниця, з метою подальшої передачі безоплатно у власність (приватизація). В решті позовних вимог відмовлено.

Згідно пункту 7 Рішення Вінницької міської ради 30 сесії 7 скликання від 25.05.2018 року №1208 відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в АДРЕСА_1 площею 100 кв.м у власність для будівництва індивідуальних гаражів, у зв`язку з невідповідністю намірів вимогам генерального плану та плану зонування (зона реабілітації), відсутністю затвердженого у встановленому порядку детального плану території X мікрорайону. Скасовано п.2 рішення Вінницької міської ради від 26 січня 2018 № 1044 у зв`язку з прийняттям п.7 даного рішення.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу. Просить скасувати вказані судові рішення, позов задовольнити.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Відповідач надав до суду касаційної інстанції відзив на касаційну скаргу, просить залишити скаргу без задоволення у зв`язку з її необґрунтованістю.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення без задоволення скарги.

Частиною 2 статті 19 Конституції України та статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовано Земельним кодексом України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту "б" частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Як встановлено, земельна ділянка, щодо якої позивач бажає отримати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення для будівництва індивідуального гаража, знаходиться в межах АДРЕСА_1, та відповідно до наявного Генерального плану міста, затвердженого рішенням міської ради від 01.02.2013 року №1140, відповідає зоні "територія зелених насаджень (проектна)".

Згідно пункту "б" частини 1 статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема, землі житлової та громадської забудови.

Згідно із статтею 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Статтею 39 Земельного кодексу України передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами (стаття 40 Земельного кодексу України).

Статтею 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.


................
Перейти до повного тексту