1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 2а-12605/10/1370

адміністративне провадження № К/9901/48072/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року у складі Крутько О.В. та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2018 року у складі колегії суддів: Матковської З.М. (головуючої), Затолочного В.С., Шавель Р.М. у справі №2а-12605/10/137 за позовом Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Залізнична об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Львівській області (надалі - позивач, Залізнична ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області) звернулася до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 (надалі - відповідач, ОСОБА_1 ) про стягнення податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.

2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року, яка залишена без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2018 року, в позові відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. За гр. ОСОБА_1 зареєстровано 22.05.2009 р. транспортний засіб марки MAN 8.163 державний номерний знак НОМЕР_1, 1997 року випуску, об`ємом двигуна 4580 куб. см, 22.05.2009 року, транспортний засіб MERCEDES-BENZ 814 державний номерний знак НОМЕР_2, 1995 року випуску, об`ємом двигуна 3972 куб. см, 22.05.2009 року транспортний засіб MAN 10,153 державний номерний знак НОМЕР_3, 1996 року випуску, об`ємом двигуна 4580 куб. см, 29.05.2009 року транспортний засіб MERCEDES-BENZ 814 державний номерний знак НОМЕР_4, 1995 року випуску, об`ємом двигуна 3972 куб. см, 22.05.2009 року транспортний засіб MAN L2000 державний номерний знак НОМЕР_5, 1997 року випуску, об`ємом двигуна 4580 куб. см.

3.2. З розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів при першій реєстрації транспортних засобів марки: MAN 8.163 державний номерний знак НОМЕР_1, 1997 року випуску, MERCEDES-BENZ 814 державний номерний знак НОМЕР_2, 1995 року випуску, MAN 10,153 державний номерний знак НОМЕР_3, 1996 року випуску, MERCEDES-BENZ 814 державний номерний знак НОМЕР_4, 1995 року випуску, MAN L2000 державний номерний знак НОМЕР_5, 1997 року випуску вбачається, що відповідач повинен був сплатити до бюджету 216 840,00 грн.

3.3. Податковим органом скеровано відповідачу повідомлення щодо підтвердження сплати податку з власників транспортних засобів.

3.4. Відповідно до довідки ДПІ у Франківському районі м.Львова №21545/17-115 від 29.09.2010 року кошти по податку з власників транспортних засобів від ОСОБА_1 до місцевого бюджету не надходили.

3.5. Згідно інформації Західного ГРУ КБ "Приватбанк" №2867 від 16.07.2010 року, в базі прийнятих платежів квитанцій про сплату відповідачем податку з власників транспортних засобів при реєстрації - не знайдено.

3.6. Тобто, ОСОБА_1 здійснив першу державну реєстрацію в Україні вказаних транспортних засобів і відповідно до Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" повинен був сплатити податок з власників транспортних засобів на загальну суму 216840,00 грн. Однак, платіжні документи про сплату вказаного податку відсутні, податок до бюджету не надійшов.

4. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції наголосив, що державна реєстрація транспортного засобу здійснюється за попередньої сплати податку з власників транспортних засобів. При цьому, довідка про результати перевірки щодо сплати податку з власників транспортних заходів та інших самохідних машин і механізмів та розрахунок заборгованості з податку не є належним доказом наявності боргу по узгодженому податковому зобов`язанні щодо податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, тому відсутні законні підстави для стягнення з відповідача податку з власників транспортних засобів за умови не доведення податковим органом беззаперечними, належними та допустимими доказами обставин та підстав виникнення у відповідача податкового зобов`язання.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове про задоволення позовних вимог.

6. Касаційна скарга аргументована неправильним застосуванням судами норм матеріального права - ст. ст. 6,7 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів". Вказує, що судами не враховано, що відповідач не підтвердив виконання покладеного на нього обов`язку зі сплати податку з власників транспортних засобів та не надав суду відповідних доказів про його сплату.

7. Відповідач правом подачі відзиву на касаційну скаргу позивача не скористався.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

8. Так, за змістом частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Відповідно до статті 1 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів", платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи (далі - юридичні особи), а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства (далі - фізичні особи), які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об`єктами оподаткування.

10. Згідно з статтею 3 цього Закону, перша реєстрація в Україні - це реєстрація транспортного засобу в Україні, яка здійснюється уповноваженими державними органами України вперше щодо цього транспортного засобу.

11. Відповідно до частини 1 статті 5 вказаного Закону, податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується фізичними особами - перед проведенням першої реєстрації в Україні, реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щорічно або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому провадиться технічний огляд.

12. Частинами 5-8 статті 6 Закону визначено, що сума податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що сплачується фізичними особами, обчислюється за ставками, визначеними у статті 3 цього Закону. У разі виявлення юридичних чи фізичних осіб, які не сплачували податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вони зобов`язані сплатити податок не більш як за три попередні роки. Перерахування неправильно сплаченого податку допускається не більш як за три попередні роки. Органи, що здійснюють державну реєстрацію транспортних засобів, зобов`язані щомісячно повідомляти податкові органи про транспортні засоби, зареєстровані або зняті з реєстрації протягом попереднього місяця, за формою, затвердженою центральним податковим органом України, та їх власників.

13. Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, фізичні особи - платники податку зобов`язані пред`являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату податку за попередній (у разі здійснення сплати) та за поточний роки, а платники, звільнені від сплати цього податку, - відповідний документ, що дає право на користування цими пільгами.

14. Водночас, за змістом частини 6 статті 5 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів", у разі відсутності документів про сплату податку, перша реєстрація в Україні транспортних засобів не проводиться.

15. Тобто, як вірно враховано судами попередніх інстанцій, проведенню державної реєстрації транспортного засобу обов`язково передує попередня сплата за нього податку з власників транспортних засобів.

16. На момент реєстрації транспортних засобів на ім`я відповідача, діяв єдиний на території України "Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року №1388 (далі по тексту - Порядок).


................
Перейти до повного тексту