ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2020 року
м. Київ
Справа № 908/1771/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Губенко Н.М. - головуючий, Кролевець О.А., Студенець В.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи матеріали касаційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Антонік С. Г., Березкіна О. В., Дармін М. О.
від 17.06.2020
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"
до Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь"
про стягнення суми,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" про стягнення 896 562,56 грн, з яких 228 281,00 грн - плата за користування вагонами та 668 281,56 грн - збір за зберігання вантажів у двократному розмірі.
Позовні вимоги обґрунтовані затримкою вагонів з вантажем у зв`язку з неприйняттям їх вантажовласником, перевезення яких передбачені договором про надання послуг № 10429/ЦТЛ-2018/20/2018/365 від 19.02.2018.
2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
19.02.2018 між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (надалі - Перевізник) та Публічним акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" (надалі - Замовник) було укладено договір про надання послуг № 10429/ЦТЛ-2018/20/2018/365 від 19.02.2018 (надалі - Договір), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або у вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.
Пунктом 1.1 Договору визначено що перевезення - послуга, в процесі надання якої Перевізник зобов`язується доставити довірений Замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а Замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до Договору, Статуту залізниць України, Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов`язані з ними послуги, Правил перевезення вантажів, Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення, Конвенції про міжнародні залізничні перевезення.
Згідно з пунктом 1.3 Договору надання послуг за цим договором може підтверджуватися залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами. Сторони за договором погодили що Замовник зобов`язаний сприяти виконанню узгодженого технологічного часу перебування вагонів на під`їзних коліях згідно з договором про експлуатацію під`їзної колії, договором про подачу та забирання вагонів та не використовувати вагони як місця для зберігання вантажів.
Пунктом 2.1.7 Договору встановлений обов`язок Замовника відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів, що виникли на станціях залізниць України, через: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірку вантажів перевізником (маси вантажу), митними та іншими державними органами контролю; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини,, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.
Додатками № № 1, 2, 3, 4 до Договору сторони погодили: ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами; ставки плати за використання вагонів перевізника (Спл) та плати за користування вагонами перевізника за межами України; коефіцієнти порожнього пробігу до навантаженого (Кпп); протокол погодження Договірної ціни (вартість плати та додаткових зборів) при перевезенні вантажів на транспортерах перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад.
30 вересня 2016 року між Регіональною філією "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" та Публічним акціонерним товариством ""Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії, яка примикає до станції "Запоріжжя - Ліве" № ПР/М-16-3/1708-НЮдч 20/2016/2889 (надалі - Договір про експлуатацію) з терміном дії з 01.12.2016 по 30.11.2021 включно.
До Договору про експлуатацію сторонами були підписані наступні додаткові угоди: № 1 від 01.09.2017, № 2 від 16.03.2018, № 3 від 20.08.2018, № 4 від 14.12.2018.
Пунктом 1 Договору про експлуатацію визначено що згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах договору № ПР-М-16-3/1- 708 НЮдч експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Запоріжжя - Ліве стрілкою № 12 до парку "А" і стрілкою № 172 до парку "Б" і яка обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є сигнальні знаки "Межа під`їзної колії", які встановлені проти вхідного світлофора "ЧВ" парку "А" станції Запоріжжя - Ліве на відстані 71, 7 метрів від вістря пера стрілки примикання № 12 та вхідного світлофора "НБ" парку "Б" станції Східна власника колії на відстані 341, 5 метрів від вістря пера стрілки примикання № 172.
Пунктами 6-8 Договору про експлуатацію визначено що вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці: - на приймально - відправні колії №№ 2-11 парку "А" станції "Запоріжжя - Ліве"; - на сортувально - відправні колії №№ 32-36 парку "Б" станції Запоріжжя - Ліве. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії становить: - по парку "А"- завантажені маршрути, крім маршрутів із хоперів, здаються у тій кількості, у якій прибули на станцію Запоріжжя - Ліве, але не більше 56 напіввагонів; - завантажені маршрути із вагонів - хоперів у тій кількості, у якій вони прибули на станцію Запоріжжя - Ліве; по парку "Б": збірні поїзди готові до здачі, але не більше 43 вагонів. З під`їзної колії вагони повертаються через інтервал часу - 40 хвилин. З під`їзної колії вагони повертаються: - порожні вагони - хопери з-під вивантаження, які прибувають в маршрутах здаються двома групами, перша не менше 40 вагонів, друга по узгодженню сторін; - інші - групами в кількості не менше 40 та не більше 60 вагонів.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника відповідно до Правил перевезень вантажів.
Сторонами до Договору про експлуатацію погоджено протоколи узгодження розбіжностей від 03.11.2016, від 21.11.2016,від 16.12.2016 та додаткові угоди: № 1 від 01.09.2017, пункт 14 останній абзац - " Збори і плати вносяться на підставі ст.62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ"; додаткова угода № 2 від 16.03.2018 - внесення змін в пункти 6, 9 договору; додаткова угода № 3 від 20.08.2018 - внесення змін до пункту 10; додаткова угода № 4 від 14.12.2018 - внесення змін в преамбулу та пункт 12 договору.
У лютому 2019 року за перевізними накладними №№ 46118592, 46118600, 46118584, 46118618, 46108007 Перевізником було прийнято до перевезення вагони на адресу Замовника, на станцію призначення "Запоріжжя - Ліве" Придніпровської залізниці.
На шляху прямування вагони були затримані: на підставі наказу № 24 від 17.02.2019 вагони з вантажем поїзд № 1766 (індекс поїзда 4766-992-4600), на станції Кушугум Придніпровської залізниці (причина - неприйняття їх вантажовласником Публічним акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на станції призначення "Запоріжжя - Ліве").
За вказаним фактом станцією затримки вагонів Кушугум Придніпровської залізниці відповідно до пунктів 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами був складений акт про затримку вагонів за формою ГУ-23а № 7 від 17.02.2019.
Відповідно до повідомлення про затримку вагонів, що перевозяться в поїзді №1766, індекс поїзда 4766-992-4600, станцією призначення повідомлено Замовника про затримку вагонів 17.02.2019 о 18год.00 хв.
Згідно з актом про затримку вагонів форми ГУ-23а № 7 від 17.02.2019 затримані вагони, що прибули поїздом № 1766, о 16:34 з 18.02.2019 та відправлені поїздом № 1766 25.02.2019 згідно із наказом на відновлення руху №36 від 25.02.2019 об 11:32 25.02.2019.
Перевізником 19.02.2019 о 10 год. 45 хв. було видано наказ № 1856 про застосування ставки збору за зберігання вантажів до двократного розміру, у порядку передбаченому підпунктом 2.2 розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язаних з ними послуг.
Наказ про затримку спірних вагонів на підходах до станції призначення було надано через наявність на коліях станції "Запоріжжя - Ліве" неприйнятих вагонів, що надійшли на адресу Замовника.
За весь час затримки вагонів на підходах до станції призначення з вини вантажовласника перевізником була нарахована плата за користування спірними вагонами за відомостями ф. ГУ-46 №№: 26029093, 26029094, 26029095, 27029100, 28029103, 01039109 у розмірі 228 281,00 грн, збір за зберігання вантажу та збір за зберігання вантажу у двократному розмірі по накопичувальній картки ф. ФДУ-92 № 27029034 в сумі 668 281,56 грн, всього - 896 562,56 грн, з урахуванням ПДВ.
3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 17.12.2019 у справі №908/1771/19 позовні вимоги задоволено повністю; стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами 228 281,00 грн, збір за зберігання вантажу та збір за зберігання вантажів у двократному розмірі 668 281,56 грн та 13 448,44 грн судового збору.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що факт затримки вагонів на коліях станції Запоріжжя - Ліве засвідчуються актами загальної форми ГУ -23 №№ 1816, 1820, 1821, 1879, 1880, 1885, 1886, 1887, 1888, а також тим, що повноваження посадових осіб Полягай М.А., Гуні К.А., які підписали акти, пам`ятки та накази встановлені довіреністю від 29.10.2018 № 2129 та довіреністю від 29.10.2018 №2122, посвідчених приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Кретовою Н.Б.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.06.2020 апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" задоволено частково. Змінено рішення Господарського суду Запорізької області від 17.12.2019 у справі № 908/1771/19 та викладено у наступній редакції: "Позов задовольнити частково. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами в сумі 228 281,00 грн, збір за зберігання вантажу в сумі 360 636,42 грн, витрати зі сплати судового збору в сумі 1 911,75 грн.".
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що затримання вивантаження вантажу повинні виникнути саме на станції, з якої підлягає вивантаженню та вивезенню вантажу, а не на станції затримки на шляху прямування, а отже, збір за зберігання за період затримання вантажу повинен нараховуватися в однократному розмірі.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 17.06.2020 в частині часткового задоволення позовних вимог у даній справі, та залишити в силі рішення суду першої інстанції.