1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 грудня 2020 року



м. Київ



Справа № 908/534/15-г



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кролевець О.А. - головуючий, Багай Н.О., Колос І.Б.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 06.07.2020

(головуючий - Коваль Л.А., судді Кузнецов В.О., Мороз В.Ф.)

та ухвалу Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020

(суддя Смірнов О.Г.)

у справі №908/534/15-г

за скаргою Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"

на дії та бездіяльність державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка В.А.

за позовом Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

до Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго"

про стягнення 188 395 078,08 грн,



ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст вимог скарги на дії виконавчої служби

1. Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" (далі - ОКП "Донецьктеплокомуненерго") звернулось до Господарського суду Запорізької області із скаргою на бездіяльність державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка Владислава Андрійовича (далі - державний виконавець Яковенко В.А., ДВС), в якій просило:

- визнати неправомірною бездіяльність державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка В.А. щодо не зупинення вчинення виконавчих дій за виконавчим провадженням № 48117933;

- зобов`язати державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка В.А. усунути порушення (поновити порушене право боржника) - винести постанову про зупинення вчинення виконавчих дій за виконавчим провадженням № 48117933.

2. Скарга мотивована тим, що державний виконавець, в порушення положень п. 10 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження ", не зупинив виконавче провадження.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020, залишеною без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 06.07.2020, відмовлено у задоволенні скарги ОКП "Донецьктеплокомуненерго" про визнання неправомірною бездіяльності державного виконавця Яковенка В.А. щодо не зупинення вчинення виконавчих дій за виконавчим провадженням №48117933 та зобов`язання державного виконавця Яковенка В.А. усунути порушення (поновити порушене право боржника) винести постанову про зупинення вчинення виконавчих дій за виконавчим провадженням № 48117933.

4. Аргументуючи судові рішення суди посилались на те, що рішенням Господарського суду Запорізької області від 18.03.2015 стягнуто з ОКП "Донецьктеплокомуненерго" на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 139 356 560,96 грн основного боргу, пені 5 161 092,00 грн, 9 759,00 грн 7 % штрафу, 30 557 056,29 грн інфляційних втрат та 8 139761,58 грн 3 % річних, судові витрати, в іншій частині позову відмовлено. Ухвалою Господарського суду Запорізької від 05.10.2015 відстрочено виконання судового рішення на два місяці до 05.12.2015. З урахуванням положень частини 4 статті 34 Закону України "Про виконавче провадження ", яка містить виключення для зупинення виконавчого провадження, з підстав визначених у пункті 10 частини першої цієї статті, у державного виконавця були відсутні підстави для зупинення виконавчого провадження № 48117933, оскільки боржнику надавалась відстрочка виконання судового рішення. Отже, боржником не доведено обставин бездіяльності державного виконавця Яковенка В.А. в рамках виконавчого провадження № 48117933.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

5. Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, ОКП "Донецьктеплокомуненерго" звернулось з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції скасувати ухвалу суду першої інстанції та постанову апеляційного суду та прийняти нове рішення про задоволення скарги на бездіяльність державного виконавця щодо виконавчого провадження № 48117933.

6. Підставами для скасування судових рішень скаржник вважає порушення судами попередніх інстанцій п. 10 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження", а також неправильне застосування судами частини 4 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження".

7. Скаржник вважає, що суди попередніх інстанцій зазначаючи про те, що боржнику надавалась відстрочка виконання судового рішення, що з урахуванням положень частини 4 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження" виключає можливість зупинення виконавчого провадження, на підставі п. 10 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження", невірно тлумачать частину 4 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження". Так, на думку скаржника, законодавець, зазначаючи у частині 4 ст. 34 Закону України "Про виконавче провадження" виключення " крім заборгованості, раніше реструктуризованої (розстроченої та/або відстроченої), у тому числі згідно з рішенням суду" не мав на меті обмежити права боржника, це виключення було запроваджено законодавцем лише з метою розділити саме підстави для зупинення вчинення виконавчих дій, відносно заборгованості за енергоносії, яка внесена до Реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії (далі - Реєстр), відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті енергоносії", та заборгованості, стосовно якої судом приймалася відстрочка виконання рішення.

8. Скаржник зауважує, що у даній справі договору про реструктуризацію заборгованості, на підставі ст. 5 Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті енергоносії", не укладалось, а відстрочення виконання рішення суду було здійснено за відповідною ухвалою суду, з посиланням на інші обставини.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

9. Стягувач у відзиві на касаційну скаргу боржника, посилаючись на безпідставність доводів та вимог, викладених у касаційній скарзі, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Стягувач зазначає про обґрунтованість судових рішень у справі та правильність висновків судів про відсутність підстав для зупинення виконавчого провадження № 48117933, та безпідставність скарги боржника на бездіяльність державного виконавця щодо не зупинення виконавчого провадження № 48117933.

10. ДВС у відзиві на касаційну скаргу боржника, посилаючись на безпідставність доводів та вимог, викладених у касаційній скарзі, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

11. Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Господарського суду Запорізької області від 18.03.2015, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 26.05.2015, позовні вимоги ПАТ "НАК "Нафтогаз України" до ОКП "Донецьктеплокомуненерго" задоволено частково, стягнуто з ОКП "Донецьктеплокомуненерго" на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 139 356 560,96 грн основного боргу, 5 161 092,00 грн пені, 9 759,00 грн 7 % штрафу, 30 557 056,29 грн інфляційних втрат, 3% річних у розмірі 8 139761,58 грн та судового збору 73 080,00 грн, в іншій частині позову відмовлено.

12. Постановою Вищого господарського суду України від 23.07.2015 постанову Харківського апеляційного господарського суду від 26.05.2015 залишено без змін.

13. На виконання вказаного рішення 17.06.2015 господарським судом було видано відповідний наказ.

14. В подальшому стягувач звернувся до ДВС із заявою за вих. № 14/2-1283 від 01.07.2015 про відкриття виконавчого провадження, в якій просив прийняти наказ Господарського суду Запорізької області від 17.06.2015 у справі № 908/534/15-г до виконання.

15. 15.07.2015 старшим державним виконавцем Кушнір Л.В. винесена постанова про відкриття виконавчого провадження № 48117933 щодо примусового виконання наказу від 17.06.2015 у справі № 908/534/15-г.

16. Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 05.10.2015 частково задоволено заяву ОКП "Донецьктеплокомуненерго" про відстрочку виконання судового рішення від 18.03.2015 у справі, відстрочено виконання рішення від 18.03.2015 на два місяці до 05.12.2015.

17. 31.10.2019 постановою головного державного виконавця Сидоренко Р.Г. приєднано виконавче провадження № 48117933 до зведеного виконавчого провадження № 44839390.

18. ОКП "Донецьктеплокомуненерго" направило на адресу ДВС заяву за вих. № 507/26 від 18.02.2020, в якій просило зупинити вчинення будь-яких виконавчих дій з примусового виконання наказу № 908/534/15-г від 17.06.2015 в рамках виконавчого провадження № 48117933 до моменту виключення підприємства з реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, зняти всі арешти, накладені на майно ОКП "Донецьктеплокомуненерго", у тому числі на кошти на рахунках у банках та інших фінансових установах.

19. Державним виконавцем виконавче провадження № 48117933 зупинено не було, що стало підставою для звернення боржника із скаргою на бездіяльність ДВС.

Позиція Верховного Суду

20. Перевіривши повноту встановлення судами попередніх інстанцій обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, та заперечення на касаційну скаргу, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

21. Питання, пов`язані з примусовим виконанням судових рішень і рішень інших органів, врегульовано Законом України "Про виконавче провадження".

22. Відповідно до пункту 7 Розділу ХІІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про виконавче провадження" № 1404-VІІІ, який набрав чинності 05.10.2016 (далі - Закон № 1404-VIII), виконавчі дії, здійснення яких розпочато до набрання чинності цим Законом, завершуються у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом. Після набрання чинності цим Законом виконавчі дії здійснюються відповідно до цього Закону.

23. Відповідно до ст. 1 Закону № 1404-VIII, виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

24. Частина 1 ст. 5 Закону № 1404-VIII регламентує, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

25. Згідно частини 1 ст. 18 Закону № 1404-VIII - виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

26. Відповідно до частини 2 ст. 18 Закону № 1404-VIII - виконавець зобов`язаний:

1) здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом;

2) надавати сторонам виконавчого провадження, їхнім представникам та прокурору як учаснику виконавчого провадження можливість ознайомитися з матеріалами виконавчого провадження;

3) розглядати в установлені законом строки заяви сторін, інших учасників виконавчого провадження та їхні клопотання;

4) заявляти в установленому порядку про самовідвід за наявності обставин, передбачених цим Законом;

5) роз`яснювати сторонам та іншим учасникам виконавчого провадження їхні права та обов`язки.

27. Підстави зупинення вчинення виконавчих дій передбачено у ст. 34 Закону № 1404-VIII.

28. 30.11.2016 набув чинності Закон України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (далі - Закон №1730-VIII), у ч. 1 ст. 1 якого вказано, що:

- кредиторська заборгованість перед постачальником природного газу теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, є заборгованістю, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону;

- процедура врегулювання заборгованості - це заходи, спрямовані на зменшення, списання та/або реструктуризацію заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію шляхом проведення взаєморозрахунків, реструктуризації та списання заборгованості.

29. Законом №1730-VIII передбачено, зокрема:

- можливість проведення взаєморозрахунків щодо врегулювання заборгованості з різниці в тарифах для погашення кредиторської заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової енергії для населення, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води населенню (без урахування розміру зобов`язань із сплати неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), не погашеної на початок місяця, в якому укладається договір про організацію взаєморозрахунків, а в разі її відсутності - кредиторської заборгованості перед постачальником природного газу теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води іншим категоріям споживачів (ч. 1 ст. 4);

- що реструктуризації підлягає кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, використаний станом на 01.07.2016 для виробництва теплової та електричної енергії, послуг з опалення та постачання гарячої води (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), не погашена станом на 31.12.2016. Реструктуризація заборгованості за спожитий природний газ, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону, здійснюється шляхом розстрочення на 60 календарних місяців рівними частинами з першого числа місяця укладення договору без відстрочення погашення заборгованості та з можливістю дострокового погашення. На реструктуризовану заборгованість не нараховуються неустойка (штрафи, пені), проценти річних, інфляційні нарахування, крім випадків повного або часткового нездійснення платежів за договором про реструктуризацію заборгованості, укладеним відповідно до цього Закону (ч. 1-3 ст. 5);

- що Типовий договір про реструктуризацію заборгованості та порядок списання неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожиту електричну енергію, затверджується Кабінетом Міністрів України. Кожна із сторін зобов`язана укласти договір про реструктуризацію заборгованості у строк, що не перевищує 10 календарних днів з дня його отримання, якщо сума за таким договором підтверджена актами звіряння між учасниками процедури врегулювання заборгованості. Дія цієї статті поширюється на всі підприємства централізованого водопостачання, водовідведення незалежно від форми власності. Протягом дії договору реструктуризації суб`єктам господарювання, що здійснюють постачання електричної енергії, не нараховуються та/або не підлягають стягненню заборгованість за куплену електричну енергію, штрафні, фінансові санкції, інфляційні нарахування, проценти річних у розмірі непогашеної кредиторської заборгованості, реструктуризованої ними відповідно до цього Закону підприємствам централізованого водопостачання, водовідведення (ч. 7-10 ст. 6);

- що на реструктуризовану заборгованість за спожитий природний газ станом на 01.07.2016 неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються, а нараховані підлягають списанню та не можуть бути предметом подальшого продажу, за умови повного виконання теплогенеруючими та теплопостачальними організаціями договору про реструктуризацію заборгованості. На заборгованість за природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, погашену до набрання чинності цим Законом, неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються, а нараховані підлягають списанню з дня набрання чинності цим Законом (ч. 1, 3 ст. 7).

30. Системний аналіз зазначених статей Закону №1730-VIII дозволяє зробити висновок про те, що цим Законом передбачено право підприємств централізованого водопостачання і водовідведення на врегулювання заборгованості за спожитий природний газ, яка виникла до 01.07.2016 та не погашена на момент набрання чинності законом шляхом проведення взаєморозрахунків за бюджетними фінансуваннями, укладення договору про реструктуризацію основного боргу в судовому чи позасудовому порядку, списання (розстрочення) заборгованості із сплати інфляційних відсотків, процентів річних та неустойки.

31. Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №1730-VIII було внесено зміни до Закону України "Про виконавче провадження", а саме:

- доповнено ч. 1 ст. 34 пунктом 10, відповідно до якого виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій у разі включення підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є НАК "Нафтогаз України", її Дочірня компанія "Газ України", ПАТ "Укртрансгаз", постачальники електричної енергії, а боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем);


................
Перейти до повного тексту