ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 802/1185/17-а
адміністративне провадження № К/9901/46192/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,
суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №802/1185/17
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства інфраструктури України, за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - голови Всеукраїнського об`єднання організацій роботодавців транспорту "Федерація роботодавців транспорту України" Климпуша Ореста Дмитровича, голови Громадського об`єднання "Український транспортний союз" Костюченка Леоніда Михайловича, голови Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства Вакуленка Володимира Миколайовича, голови Громадської організації "Асоціація пасажирських перевізників Вінниччини" Шпильової Ірини Василівни, представника Асоціації автотранспортних підприємств "Херсонська обласна організація автомобільних перевізників" Баліна Володимира Анатолійовича, представника Громадської організації "Регіональна асоціація пасажирських перевезень" Дармороса В`ячеслава Едуардовича про визнання протиправним і скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства інфраструктури України на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Крапівницької Н. Л., суддів: Мультян М. Б., Чернюк А. Ю., та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, ухвалену у складі головуючого судді: Мельник-Томенко Ж. М., суддів: Ватаманюка Р. В., Сторчака В. Ю.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Міністерства інфраструктури України (далі - відповідач), за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - голови Всеукраїнського об`єднання організацій роботодавців транспорту "Федерація роботодавців транспорту України" Климпуша Ореста Дмитровича (далі - третя особа-1), голови Громадського об`єднання "Український транспортний союз" Костюченка Леоніда Михайловича (далі - третя особа-2), голови Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства Вакуленка Володимира Миколайовича (далі - третя особа-3), голови Громадської організації "Асоціація пасажирських перевізників Вінниччини" Шпильової Ірини Василівни (далі - третя особа-4), представника Асоціації автотранспортних підприємств "Херсонська обласна організація автомобільних перевізників" Баліна Володимира Анатолійовича (далі - третя особа-5), представника Громадської організації "Регіональна асоціація пасажирських перевезень" Дармороса В`ячеслава Едуардовича (далі - третя особа-6) - з вимогами:
1.1. визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства інфраструктури України від 30 червня 2017 року №234 "Про створення ініціативної групи для формування Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України";
1.2. зобов`язати Міністерство інфраструктури України затвердити склад Громадської ради, обраний на установчих зборах, відповідно до протоколу Установчих зборів складу Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України від 15 червня 2017 року.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 15 червня 2017 року відбулися установчі збори з формування Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України (далі - Установчі збори), на яких було обрано 35 членів Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
3. Водночас Міністерство інфраструктури України результати вказаних Установчих зборів затверджувати відмовилося і повторно ініціювало процедуру проведення установчих зборів для обрання членів Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. Наказом Міністерства інфраструктури України від 29 березня 2017 року №117 було утворено Ініціативну групу з підготовки Установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
5. 28 квітня 2017 року на офіційному вебсайті Міністерства інфраструктури України розміщено повідомлення Ініціативної групи з підготовки Установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України стосовно формування нового складу Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
6. У вказаному повідомленні було також викладено порядок проведення Установчих зборів, відповідно до якого склад Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України формується шляхом рейтингового Інтернет-голосування.
7. 15 червня 2017 року у приміщенні Міністерства інфраструктури України відбулися установчі збори, якими обрано голову зборів, секретаря, лічильну комісію та прийнято рішення про затвердження кількісного складу Громадської ради - 35 осіб.
8. Також установчими зборами було змінено порядок голосування за склад Громадської ради, ухваливши, що воно буде проводитися шляхом відкритого рейтингового голосування, оскільки Інтернет-голосування не знайшло підтримку у більшості учасників установчих зборів.
9. За наслідками відкритого рейтингового голосування Установчими зборами було обрано 35 членів до складу Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
10. Водночас наказом від 30 червня 2017 року №324 утворено нову Ініціативну групу з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
11. Підставою для прийняття вказаного наказу був висновок Міністерстві інфраструктури України про порушення Установчими зборами порядку їхнього проведення у частині способу голосування.
12. Уважаючи такий наказ протиправним, позивач звернувся до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
13. Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року, залишеною без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, адміністративний позов задоволено:
13.1. визнано протиправним і скасовано наказ Міністерства інфраструктури України від 30 червня 2017 року №234 "Про утворення ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України";
13.2. зобов`язано Міністерство інфраструктури України затвердити склад Громадської ради, обраний на Установчих зборах відповідно до протоколу Установчих зборів від 15 червня 2017 року.
14. Задовольняючи адміністративний позов, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що Установчі збори не зв`язані способом голосування, установленим у порядку проведення Установчих зборів, що викладений у затвердженому Ініціативною групою повідомленні.
15. Суди попередніх інстанцій уважали, що Установчі збори, зважаючи на мету їхнього утворення, уповноважені самостійно вирішувати питання щодо організації голосування в межах, що встановлені Типовим положенням про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та м. Севастополі державній адміністрації, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року №996.
16. Проаналізувавши пункт 7 зазначеного положення, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що обраний Установчими зборами порядок голосування відповідав вимогам до організації та проведення Установчих зборів і порядку формування Громадської ради.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
17. У касаційній скарзі відповідач, стверджуючи про порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
18. На обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач зазначив, що склад Громадської ради Установчими зборами був обраний та затверджений з грубими порушеннями порядку проведення Установчих зборів.
19. Відповідач зауважує, що рішенням Ініціативної групи від 11 квітня 2017 року, оформленим протоколом від 11 квітня 2017 року №1, було затверджено текст повідомлення Ініціативної групи про проведення Установчих зборів, яким було визначено порядок проведення Установчих зборів.
20. Водночас затверджений порядок проведення Установчих зборів передбачав, що конкурс з формування складу Громадської ради проводиться шляхом рейтингового Інтернет-голосування.
21. Відповідач доводить, що вказаний порядок, у тому числі в частині способу обрання членів Громадської ради, є обов`язковим для Установчих зборів та не може бути ними змінений.
22. Від позивача та третьої особи-1, третьої особи-2, третьої особи-4, третьої особи-5 надійшли відзиви на касаційну скаргу, у яких указані учасники справи зазначають, що судами попередніх інстанцій повно та всебічно встановлено обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосовано норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішень немає.
23. Інші учасники справи правом подати відзив на касаційну скаргу не скористалися.
24. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Шарапи В. М., суддів Бевзенка В. М., Желтобрюх І. Л.
25. Ухвалою Верховного Суду від 19 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
26. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 30 вересня 2020 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.
27. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 вересня 2020 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О. Р., суддям Кашпур О. В., Уханенку С. А.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
28. За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
29. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.
30. Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.