1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



03 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 826/5108/17

адміністративне провадження № К/9901/18988/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту міського благоустрою та збереження природнього середовища Виконавчого органу Київської міської ради на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року (суддя Смолій І.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2017 року (колегія судів: Сорочко Є.О. Земляна Г.В., Мельничук В.П) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл" до Комунального підприємства "Київблагоустрій", Департаменту міського благоустрою та збереження природнього середовища Виконавчого органу Київської міської ради про демонтаж самовільно встановлених елементів благоустрою

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Осоіл" звернулося до суду з позовом до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - КП "Київблагоустрій") про визнання протиправними дій щодо видачі доручення від 31.03.2017 №064-3173, визнання протиправним та скасування такого доручення; визнання протиправними дій щодо виконання такого доручення.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі доручення №064-3173 від 31.03.2017. Визнано протиправним та скасовано таке доручення. В іншій частині позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2017 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 змінено: доповнено абзаци 2 та 3 резолютивної частини постанови словами "в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "Осоіл"".

В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 залишено без змін.

Не погоджуючись судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій не надано жодної правової оцінки обставинам справи стосовно наявності або відсутності у Товариства необхідної дозвільної документації на розміщення тимчасових споруд, складання будівельних та інших матеріалів, встановлення огорожі, що, на переконання скаржника, свідчить про ухвалення необґрунтованих судових рішень. До того ж, всупереч вимог Правил №1051/1051 Товариством не було отримано контрольних карток на тимчасове порушення благоустрою.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.07.2017 відкрито касаційне провадження.

Справу передано до Верховного Суду.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.

Судами встановлено, що ТОВ "Осоіл" здійснює свою діяльність шляхом розповсюдження палива на заправних пунктах за наступними адресами в м. Києві: проспект Григоренка, 36-38; вул. Здолбунівська, 16; АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2.

КП "Київблагоустрій" на виконання доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.03.2017 видано доручення № 064-3173 про демонтаж самовільно встановлених елементів благоустрою, а саме - паливо заправних пунктів по зазначеним вище адресам.

Підставою для видання вказаного доручення зазначено їх самовільне розміщення.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що об`єкти благоустрою та їх елементи, стосовно демонтажу яких Департаментом видано спірне доручення, були розміщені (встановлені) Товариством на законних підставах відповідно до чинного станом на момент виникнення спірних правовідносин дозволу на виконання будівельних робіт.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає таке.

Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Статтею 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 цього Закону правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Рішенням Київською міської ради від 25.12.2008 №1051/1051 затверджено Правила благоустрою м. Києва (далі - Правила).

Згідно п. 13.1.1 Правил, розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 р. N198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. N244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 р. за N1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Правами визначено, що тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Пунктом 13.2.3 Правил передбачено, що самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі.


................
Перейти до повного тексту