1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Окрема думка


ОКРЕМА ДУМКА

судді Великої Палати Верховного Суду Кібенко О. Р.

у справі № 9901/845/18 (провадження № 11-235заі20)

11 листопада 2020 року

за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія), третя особа - Державна казначейська служба України, про визнання дій та рішення протиправними, скасування рішення й зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди.

1. У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до ВККС, у якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 5 лютого 2019 року просив:

- визнати протиправними дії ВККС щодо проведення другого етапу кваліфікаційного оцінювання ОСОБА_1 «Дослідження досьє та проведення співбесіди» за результатами іспиту, складеного 17 квітня 2018 року з порушенням вимог чинного законодавства України;

- визнати протиправною бездіяльність ВККС щодо неналежного формування та ведення суддівського досьє ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним і скасувати рішення ВККС від 26 вересня 2018 року № 1718/ко-18;

- зобов`язати ВККС провести другий етап кваліфікаційного оцінювання ОСОБА_1 «Дослідження досьє та проведення співбесіди» за результатами іспиту, складеного 17 квітня 2018 року, відповідно до вимог чинного законодавства України та з урахуванням правової оцінки суду;

- стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 1000000 грн.

2. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 11 вересня 2019 року прийняв відмову ОСОБА_1 від частини позовних вимог щодо визнання протиправним і скасування рішення ВККС від 26 вересня 2018 року № 1718/ко-18 щодо внесення до Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) подання з рекомендацією про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Рівненського окружного адміністративного суду та закрив провадження у справі в цій частині. Ухвалою від 24 червня 2020 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду закрив провадження у справі в частині позовних вимог про визнання дій та рішення протиправними, скасування рішення й зобов`язання вчинити певні дії. Рішенням від 24 червня 2020 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду відмовив у задоволенні позову про стягнення моральної шкоди.

3. ОСОБА_1 не погодився з ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 червня 2020 року і подав апеляційну скаргу, в якій просить її скасувати та направити справу до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду для продовження розгляду. Також ОСОБА_1 не погодився з рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 червня 2020 року і подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов про стягнення моральноїшкоди задовольнити.

4. За наслідками розгляду цієї справи Велика Палата Верховного Суду постановами від 11 листопада 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 червня 2020 року залишила без задоволення, а зазначену ухвалу - без змін; апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24 червня 2020 року задовольнила частково, зазначене рішення скасувала, а провадження у справі закрила.

5. Відповідно до частини третьої статті 34 Кодексу адміністративного судочинства України суддя, не згодний із судовим рішенням за наслідками розгляду адміністративної справи, може письмово викласти свою окрему думку.

6. Велика Палата Верховного Суду, прийнявши за результатами розгляду апеляційних скарг ОСОБА_1 постанови в судовому засіданні 11 листопада 2020 року, залишила поза увагою існування обставин, які перешкоджали справедливому судовому розгляду з огляду на об`єктивну неможливість забезпечення ВККС ефективним засобом юридичного захисту станом на цей час.

7. Правовий статус ВККС визначений Законом України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 1402-VIII), відповідно до статті 92 якого Комісія є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя України.

8. ВККС є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України.

9. 7 листопада 2019 року набрав чинності Закон України від 16 жовтня 2019 року № 193-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування».

10. Пунктами 2 та 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону визначено, що з дня набрання ним чинності повноваження членів ВККС припиняються, а керівник секретаріату ВККС призначається за результатами конкурсу з урахуванням вимог закону.

11. ВККС протягом двох місяців з дня формування її нового складу завершує процедуру добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, оголошеного рішенням Комісії від 3 квітня 2017 року № 28/зп-17. Інші процедури, які були розпочаті ВККС відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» до набрання чинності цим Законом, продовжуються новим складом ВККС, утвореної відповідно до цього Закону.

12. ВРП протягом 90 днів з дня набрання чинності цим Законом, зокрема, формує за результатами конкурсу склад ВККС відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

13. Таким чином, станом на час перегляду Великою Палатою Верховного Суду цієї справи та ухваленн

................
Перейти до повного тексту