ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2020 року
м. Київ
справа № 460/4578/19
адміністративне провадження № К/9901/13993/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів: Мороз Л.Л., Кравчука В.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Рівненської міської ради на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 03.02.2020 у складі судді Комшелюк Т.О. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.04.2020 у складі колегії суддів: Старунського Д.М. (суддя-доповідач), Гінди О.М., Качмара В.Я. у справі №460/4578/19 за позовом Рівненської міської ради до Комунального підприємства "Реєстраційна служба" Маломощаницької сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, приватного нотаріуса Рівненського міського нотаріального округу Плетньова Володимира Олександровича, треті особи - ОСОБА_1, ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Рівненська міська рада (надалі - Рівненська міськрада, позивач) звернулась до суду з позовом до Комунального підприємства "Реєстраційна служба" Маломощаницької сільської ради Здолбунівського району Рівненської області (надалі - КП "Реєстраційна служба", відповідач 1), Приватного нотаріуса Рівненського міського нотаріального округу Плетньова Володимира Олександровича (надалі - Нотаріус Плетньов В.О., відповідач 2), треті особи на стороні відповідача ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (надалі - ОСОБА_2 ), в якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 1 про державну реєстрацію права власності від 09.07.2019 індексний номер 47680960;
1.2. визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 2 про державну реєстрацію права власності від 16.07.2019 індексний номер 47799037;
1.3. визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 2 про державну реєстрацію права власності від 16.07.2019 індексний номер 47798032.
2. Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 03.02.2020, яку залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.04.2020, відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі та роз`яснено Рівненській міськраді, що розгляд справи віднесено до юрисдикції місцевого загального суду.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:
3.1. Оспорюваним рішенням КП "Реєстраційна служба" від 09.07.2019 індексний номер 47680960, за ОСОБА_3 (надалі - ОСОБА_3 ) зареєстроване право власності на об`єкт незавершеного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1867589956101) на підставі технічного паспорта №04-07- 1/19 від 04.07.2019, виданого фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 .
3.2. Оспорюваним рішенням Нотаріуса Плетньова В.О. про державну реєстрацію права власності від 16.07.2019 індексний номер 47799037 за ОСОБА_2 зареєстроване право власності на 1/2 частки об`єкта незавершеного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1867589956101) на підставі договору купівлі-продажу від 16.07.2019 №742, посвідченого Нотаріусом Плетньовим В.О.
3.3. Оспорюваним рішенням Нотаріуса Плетньова В.О. про державну реєстрацію права власності 16.07.2019 індексний номер 47798032 за ОСОБА_1 зареєстроване право власності на 1/2 частки об`єкта незавершеного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1867589956101) на підставі договору купівлі-продажу від 16.07.2019 №737, посвідченого Нотаріусом Плетньовим В.О.
4. Відмовляючи у відкритті провадження в адміністративній справі суди попередніх інстанції виходили з того, що враховуючи характер спірних правовідносин та зміст заявлених позовних вимог, даний спір не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів Рівненської міськради у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади. Оскільки вказаний позов спрямований на захист приватноправового інтересу позивача, суди дійшли висновку про те, що переданий на вирішення суду спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та має вирішуватися судами за правилами цивільного судочинства.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Позивач - Рівненська міськрада, подала касаційну скаргу на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 03.02.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.04.2020, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Скаржник зазначає, що підставою заявленого позову стала відсутність дозвільних документів на будівництво спірного об`єкту незавершеного будівництва, що на його думку, повинно було слугувати підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації права власності на такий об`єкт. Наголошує, що заявлені позовні вимоги не є похідними від спору щодо майнових прав, оскільки Рівненська міськрада порушує виключно питання дотримання відповідачами, як державними реєстраторами, процедури здійснення державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва.
5.2. Відповідачі та треті особи відзивів та/або письмових пояснень на касаційну скаргу не подали.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
6. За правилами пунктів 1-2 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
7. Відповідно до вимог пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
8. Ужитий у цій нормі термін "суб`єкт владних повноважень" означає орган державної влади або орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини 1 статті 4 КАС України).
9. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
10. Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий, проте, сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Натомість, необхідною ознакою публічно-правового спору за участю суб`єкта владних повноважень є здійснення ним владних управлінських функцій саме в тих правовідносинах, щодо яких виник спір.