1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



01 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 815/4388/15

адміністративне провадження № К/9901/10089/18



Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РИТЬМ-4ТБ" до Одеської митниці Державної фіскальної служби, третя особа - Служба безпеки України, про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Одеської митниці Державної фіскальної служби на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2015 (суддя - Андрухів В.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2016 (головуючий суддя - Градовський Ю.М., судді: Кравченко К.В., Лук`янчук О.В.) у справі № 815/4388/15.



встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "РИТЬМ-4ТБ" (далі - ТОВ "РИТЬМ-4ТБ") звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати бездіяльність Одеської митниці ДФС з 05.06.2015 по 10.06.2015 незаконною; визнати бездіяльність Одеської митниці Державної фіскальної служби з 10.06.2015 по 23.07.2015 незаконною; визнати дії Одеської митниці Державної фіскальної служби, що оформлено листом за вихідним № 1733/10/15-70-68 від 10.06.2015 із вимогою надати додаткові документи незаконними; зобов`язати Одеську митницю Державної фіскальної служби виконати дії, передбачені статтею 255 Митного кодексу України, а саме: завершити митні процедури.



Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 05.06.2015 усі необхідні документи, передбачені статтею 6 Закону України "Про транзит вантажів" та статтями 255, 256 Митного кодексу України, а саме: оригінали накладних, доручення № Riv198/15 та інструкцію вантажовласника, для виконання митного оформлення було надано до митного посту "Ізмаїл" Одеської митниці ДФС. Однак в порушення статті 255 Митного кодексу України без наявності відповідних підстав митне оформлення не було завершено протягом чотирьох робочих годин з моменту пред`явлення органу доходів і зборів товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню, подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її змінює, та всіх необхідних документів та відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу. 10.06.2015 року відповідач повідомив експедитора ТОВ "Рів. А. Холдінг" про надходження до Одеської митниці ДФС листа Управління СБУ в Одеській області від 27.05.2015 № 65/4-3302, відповідно до вимог якого відповідач 10.06.2015 запросив надати копії документів щодо походження вугілля товарної групи " 2701" за УКТЗЕД, експедитором якого є ТОВ "Рів. А. Холдінг" та відправником якого виступає ОАО "Ростовский порт" (Російська Федерація). Позивач вважає, що єдиною підставою для невиконання передбачених законодавством України дій відповідачем стала наявність вказаного листа Управління СБУ в Одеській області. 11.06.2015 ТОВ "Рів. А. Холдінг" звернулося до начальника Одеської митниці ДФС з листом щодо завершення формальностей з випуску транзитного вантажу до країни призначення. 15.06.2015 ТОВ "Рів. А. Холдінг" повідомило Одеську митницю ДФС про те, що до митного поста Ізмаїл 05.06.2015 був наданий пакет документів для оформлення доручення на відвантаження транзитного вугілля. 24.06.2015 ТОВ "Рів. А. Холдінг" подало пакет копій документів, які було додатково запитано по митному оформленню транзиту вугілля 1610,600 т. на 127 аркушах до Одеської митниці ДФС. Позивач зазначає, що вантаж (вугілля), починаючи з 05.06.2015 безпідставно затримано більше ніж на 35 днів, що є порушенням норм діючого законодавства.



Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2015 адміністративний позов ТОВ "РИТЬМ-4ТБ" до Одеської митниці ДФС в частині вимоги про зобов`язання Одеської митниці ДФС виконати дії, передбачені статтею 255 Митного кодексу України, а саме: завершити митні процедури, - залишено без розгляду за заявою позивача.



Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2015, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2016, позов задоволено. Визнано незаконною бездіяльність Одеської митниці ДФС з 05.06.2015 по 23.07.2015 щодо митного оформлення товару ТОВ "РИТЬМ-4ТБ". Визнано незаконними дії Одеської митниці ДФС, які полягають у вимозі надати додаткові документи, що оформлено листом за вих. № 1733/10/15-70-68 від 10.06.2015.



При прийнятті зазначених судових рішень суди попередніх інстанцій виходили з того, що товаросупровідні документи та доручення на навантаження товару були подані до митного поста "Ізмаїл" Одеської митниці ДФС експедитором вантажу ТОВ "Рів. А. Холдінг" ще 05.06.2015. Факт завершення митних процедур відповідачем щодо транзитного вантажу, належного позивачу, та випуск цього товару з митної території України після скасування ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 28.10.2015 року по справі № 522/21942/15к арешту майна, власником якого є ТОВ "РИТБМ-4-ТБ" (енергетичне вугілля: сорт АК у розмірі 1610,6 т), накладеного ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 24.07.2015, свідчить про те, що усі необхідні для завершення митних процедур документи на товар перебували у розпорядженні відповідача. Суди дійшли висновку, що фактичною підставою для затримки випуску товару позивача була виключно наявність кримінального провадження. Однак, кримінальне провадження № 22015160000000185 зареєстроване лише 02.07.2015, а арешт на товар позивача накладений судом 24.07.2015.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Одеська митниця ДФС оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач, просить скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13.11.2015, ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2016 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.



В обґрунтування своїх доводів Одеська митниця ДФС посилається на неповне з`ясування судами обставин щодо надання необхідних документів для здійснення навантаження товарів на судно закордонного плавання та подальше переміщення через митний кордон України. Поясненням відповідача не надано належної оцінки, зокрема, суди не звернули увагу на те, що відповідні дії митниці були зумовлені з огляду на лист Управління СБУ в Одеській області з метою проведення огляду (переогляду) вугілля марки "антрацит", відправником якого є ОАО "Ростовський порт" (Російська Федерація).



Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.



Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 17.09.2014 між ТОВ "РИТЬМ-4ТБ" (Покупець) та ТОВ "Кингкоул" (Продавець) укладено контракт № KC-RT 30/14, згідно п.1.1 якого продавець зобов`язується передати у власність, а покупець прийняти та оплатити вугілля (товар).

Відповідно до п.4.7 контракту датою поставки товару є дата здавання товару продавцем першому перевізнику, яка відповідає даті календарного штемпеля станції відправлення на залізничній накладній.

Згідно додатку №1 від 18.09.2014 до контракту № KC-RT 30/14 від 17.09.2014 сторонами погоджені умови виконання контракту.

На підтвердження виконання умов контракту № KC-RT 30/14 від 17.09.2014 та придбання у власність товару ТОВ "РИТЬМ-4ТБ" надало до суду відповідні квитанції про прийняття вантажу та транспортні залізничні накладні.

Зазначений вантаж відправлено до Ізмаїльського морського торгівельного порту залізничним транспортом. Отримувачем вантажу зазначено ТОВ "РИТЬМ-4-ТБ", експедитором вантажу в порту Ізмаїл - ТОВ "Рів.А.Холдінг для подальшого транспортування до Болгарії, що підтверджується наступними документами: накладна №АС974849; накладна №АС974846; накладна №АС97484 накладна №АС974844; накладна №АС974843; накладна №АС974842; накладна №АС974841; накладна №АС974840; накладна №АС974839; накладна №АС9748; накладна №АС974837; накладна №АС974836; накладна №АС974835; накладна МАС974834; накладна №АС974833; накладна №АС974828; накладна №АС9748; накладна №АС974826; накладна №АС974825; накладна №АС974824; накладна №АС974823; накладна №АС974822; накладна №АС974821; накладна №АС974820, а також відображено в дорученні № Riv 198/15.

05.06.2015 до митного посту Ізмаїл був наданий пакет документів для оформлення доручення на відвантаження транзитного вугілля, а саме: перелік номерів УМВ, оформлених вхідною митницею, оригінали товарно-транспортних накладних з відмітками про прибуття вантажу та здійснення екологічного контролю, доручення №Riv 198/15, інструкція вантажовласника.

10.06.2015 Одеська митниця ДФС повідомила ТОВ "Рів.А.Холдінг" листом за вих. № 1733/10/15-70-68 про надходження до Одеської митниці ДФС листа Управління СБУ в Одеській області від 27.05.2015 №65/4-3302, на підставі якого Управління СБУ в Одеській області запросило надати копії документів щодо походження вугілля товарної групи 2701 за УКТЗЕД, експедитором якого є ТОВ "Рів.А.Холдінг" та відправником якого виступає ОАО Ростовский порт (Російська Федерація).

В листі УСБУ в Одеській області від 27.05.2015 вказувалось про необхідність проведення спільного огляду товару, отримання документів щодо походження товару (вугілля), здійснення у встановленому порядку відбору зразків вугілля, що знаходиться в порту та у разі необхідності забезпечити явку до служби на опитування співробітників митниці, які здійснюють митний контроль та митне оформлення вугілля.

15.06.2015 ТОВ "Рів.А.Холдінг" повідомило Одеську митницю ДФС листом від 11.06.2015 № 357 про те, що 05.06.2015 року до митного посту Ізмаїл був наданий пакет документів для оформлення доручення на відвантаження транзитного вугілля, а саме: перелік номерів УМВ, оформлених вхідною митницею, оригінали товарно-транспортних накладних з відмітками про прибуття вантажу та здійснення екологічного контролю, доручення № Riv 198/15, інструкція вантажовласника.

Згідно листа ТОВ "Рів.А.Холдінг" від 24.06.2015 року вих. № 370, на лист відповідача від 10.06.2015 № 1733/10/15-70-68 надано пакет копій документів, що були додатково запитані по митному оформленню транзиту вугілля 1610,600 т, власником якого є позивач.

Відповідно до ухвали Приморського районного суду від 17.07.2015 по справі №522/14780/15-к (кримінальне провадження № 22015160000000185 від 02.07.2015) старшому слідчому СВ УСБУ в Одеській області Вєлєву В.Д. або за його дорученням іншому співробітнику СБ України надано тимчасовий доступ та можливість вилучення з пункту пропуску "Ізмаїльський морський торгівельний порт" Одеської митниці ДФС вантажних партій вугілля, зокрема 1610,6 т, відправник (мовою оригіналу) ООО "Ростовский порт" (Російська Федерація).

24.07.2015 ухвалою слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси на вантажну партію вугілля, що належить позивачу, накладено арешт.

Ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 28.10.2015 по справі № 522/21942/15к по цьому ж кримінальному провадженню скасовано арешт майна, власником якого є ТОВ "РИТЬМ-4-ТБ", а саме: енергетичного вугілля: сорт АК у розмірі 1610,6 т, який було накладено ухвалою суду від 24.07.2015.

Після скасування арешту транзитний вантаж випущено за межі митної території України.

Відповідно до статті 96 Митного кодексу України, перевантаження товарів, що переміщуються у митному режимі транзиту, з одного транспортного засобу на інший допускається з дозволу органу доходів і зборів, в зоні діяльності якого проводиться перевантаження. Для отримання дозволу органу доходів і зборів особою, відповідальною за дотримання вимог митного режиму, органу доходів і зборів подається тільки товарно-транспортний документ на перевезення товару. У разі відмови у наданні дозволу орган доходів і зборів зобов`язаний невідкладно письмово або в електронній формі повідомити особі, яка звернулася з проханням надати дозвіл, про причини і підстави такої відмови.


................
Перейти до повного тексту