ПОСТАНОВА
Іменем України
01 грудня 2020 року
Київ
справа №820/4964/16
адміністративне провадження №К/9901/38053/18
К/9901/38057/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в судовому засіданні без повідомлення сторін як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Слобожанський миловар" до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Харкові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби, Слобожанської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення суми, провадження у якій відкрито за касаційними скаргами 1. Слобожанської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2017 та 2. Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби - правонаступник Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління Державної фіскальної служби) на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 (суддя - Спірідонов М.О.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2017 (головуючий суддя - Бенедик А.П., судді: Донець Л.О., Мельнікова Л.В.) у справі №820/4964/16.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Слобожанський миловар" (далі - ТОВ "Слобожанський миловар") звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС України (далі - СДПІ по роботі з ВВП у м. Харкові) та Слобожанської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС України (далі - Слобожанська ОДПІ) щодо ненадання висновку до органу Державного казначейства України щодо здійснення бюджетного відшкодування в розмірі 554374,00 грн., зменшеного податковим повідомленням-рішенням № 0000074700 від 30.05.2014 за лютий 2014 року, яке було скасоване судовим рішенням, що набрало законної сили;
стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Слобожанський миловар" бюджетне відшкодування податку на додану вартість за лютий 2014 року в розмірі 554374,00 грн. шляхом перерахування вказаної суми на рахунок № НОМЕР_1 в ПАТ "КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК", МФО 300614.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність СДПІ по роботі з ВВП у м. Харкові щодо ненадання висновку до Державного казначейства України щодо здійснення бюджетного відшкодування в розмірі 554374,00 грн., зменшеного податковим повідомленням-рішенням № 0000074700 від 30.05.2014 за лютий 2014 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що судовим рішенням, яке набрало законної сили встановлено неправомірність зменшення податковим органом сум бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на користь, а тому в силу приписів пунктів 207, 208 статті 200 Податкового кодексу України, після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету, проте СДПІ по роботі з ВВП у м. Харкові не виконано зазначений законодавчий припис. Відмовляючи в задоволенні решти позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки ТОВ "Слобожанський миловар" перебуває на обліку в Слобожанській ОДПІ з квітня 2016 року, то на момент виникнення спірних правовідносин контролюючим органом не було порушено прав позивача. Також, суд дійшов висновку, що відшкодування з Державного бюджету України ПДВ є виключними повноваженнями податкових органів та органів державного казначейства, а відтак суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання про стягнення такої заборгованості, а належним способом захисту прав платника податків є зобов`язання ДПІ підготувати та надати органу казначейства висновок про повернення бюджетного відшкодування.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2017 постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 скасовано в частині відмови в задоволенні адміністративного позову ТОВ "Слобожанський миловар" та прийнято в цій частині нову постанову, якою адміністративний позов ТОВ "Слобожанський миловар" задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Слобожанської ОДПІ щодо ненадання у встановлений строк органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про бюджетне відшкодування ТОВ "Слобожанський миловар" суми податку на додану вартість у розмірі 554374,00 грн., зменшеного податковим повідомленням-рішенням №0000074700 від 30.05.2014 за лютий 2014 року.
Зобов`язано СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування ТОВ "Слобожанський миловар" суми податку на додану вартість за лютий 2014 року у розмірі 554374,00 грн., у тому числі щодо узгодження суми зменшеної податковим повідомленням-рішенням №0000074700 від 30.05.2014.
В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 по справі №820/4964/16 залишено без змін.
При прийнятті цієї постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що у період 2015-2016 роки підприємство перебувало на податковому обліку в Слобожанській ОДПІ (правонаступник Дергачівської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області), а тому саме за даним податковим органом був закріплений встановлений діючими на той час нормами Податкового кодексу України обов`язок вчинити дії, направлені на відшкодування платнику податків суми бюджетного відшкодування, зокрема, надати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновку із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету. Також суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача буде зобов`язання СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові, як контролюючого органу на обліку в якому на час розгляду справи судом апеляційної інстанції перебуває платник податків, внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування ТОВ "Слобожанський миловар" суми податку на додану вартість за лютий 2014 року у розмірі 554374,00 грн., у тому числі щодо узгодження суми зменшеної податковим повідомленням-рішенням №0000074700 від 30.05.2014.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Харківське управління Офісу великих платників податків ДФС оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2017, постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2017 та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування своїх доводів Харківське управління Офісу великих платників податків ДФС зазначає, що позивачем пропущено строк звернення до адміністративного суду, оскільки враховуючи приписи статей 99, 254 Кодексу адміністративного судочинства України та абзацу 2 пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України ТОВ "Слобожанський миловар" повинно було звернутись з позовом не пізніше лютого 2015 року, тоді як звернулось лише у вересні 2016 року.
Слобожанська ОДПІ також звернулась з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2017 в частині задоволення позову та залишити в силі постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2017.
Доводи касаційної скарги Слобожанської ОДПІ мотивовані тим, що позивач з 01.01.2017 перебуває на обліку в СДПІ у м. Харкові, що було встановлено в суді апеляційної інстанції, а тому дії цього податкового органу не порушують права позивача як платника податків на перерахування бюджетного відшкодування з податку на додану вартість.
В письмових запереченнях на касаційні скарги ТОВ "Слобожанський миловар" зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційних скарг є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційні скарги відповідачів без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга СДПІ по роботі з ВПП у м. Харкові задоволенню не підлягає, а касаційну скаргу Слобожанської ОДПІ слід задовольнити з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ТОВ "Слобожанський миловар" подано до СДПІ з ОВП у м. Харкові (в якій на той час знаходився на обліку, як великий платник податків), податкову декларацію з ПДВ за лютий 2014 року (вх. № 9014979782 від 20.03.2014), в рядку 23.1 якої було відображено суму бюджетного відшкодування на рахунок платника податку в розмірі 554374,00 грн., яку сформовано з урахуванням залишку від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та податкового кредиту, нарахованої за попередній (податковий) період, а саме за січень 2014 року у сумі 554374,00 грн.
СДПІ з ОВП у м. Харкові проведено документальну позапланову виїзну перевірку декларування ТОВ "Слобожанський миловар" від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту за лютий 2014 року та достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість за лютий 2014 року на рахунок платника у банку, про що складено акт від 19.05.2014 № 163/28-09-47.
За наслідками проведеної перевірки контролюючим органом, зокрема, виявлено порушення позивачем вимоги пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України, що призвело до завищення бюджетного відшкодування ПДВ по декларації за лютий 2014 року на 554374,00 грн.
На підставі вищезазначеного акту перевірки, 30.05.2014 СДПІ з ОВП у м. Харкові прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000074700, згідно з яким зменшено суму бюджетного відшкодування на суму 554374,00 грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 277187,50 грн.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 03.07.2014 по справі № 820/10736/14, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11.08.2014 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07.04.2016, скасовано податкове повідомлення рішення від 30.05.2014 № 0000074700.
Згідно з частиною третьою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Відповідно до пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України, у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.
Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
За правилами пункту 200.13 статті 200 Податкового кодексу України на підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.
На вимогу суду апеляційної інстанції СДПІ по роботі з ВПП у м.Харкові повідомлено, що рішення суду, яке набрало законної сили, щодо оскарження правомірності податкового повідомлення-рішення № 0000074700 (ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 11.08.2014 року по справі №820/10736/14) отримано 27.08.2014.
Тобто, саме з вищезазначеної дати у податкового органу виник встановлений законом обов`язок щодо виконання дій, направлених на відшкодування платнику податків суми бюджетного відшкодування, зокрема, надання органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.