ПОСТАНОВА
Іменем України
02 грудня 2020 року
м. Київ
справа №548/1630/16-а, адміністративне провадження №К/9901/20271/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на постанову Хорольського районного суду Полтавської області від 27.01.2017р. (суддя - Старокожко В.П.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2017р. (судді - Старостін В.В., Рєзнікова С.С., Бегунц А.О.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
У жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку пенсії з 01.01.2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23.12.2015 року, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015р. "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", № 947 від 18.11.2015р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року №268";
зобов`язати відповідача провести їй перерахунок та виплату пенсії відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23.12.2015 року, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і № 947 від 18.11.2015 року "Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 09.03.2006 року № 268", починаючи з 01.01.2016 року без обмеження граничного розміру;
стягнути на її користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління пенсійного фонду України в Полтавській області сплачений судовий збір в сумі 551,20 грн.
встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати у двотижневий строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду (ст. 267 КАС України).
Судами встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач є пенсіонером органів внутрішніх справ, з 23.12.2002 року перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області.
01.09.2016р. позивач звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". (а.с. 8-9)
Листом від 15.09.2016р. вих. № 404/Г-03 відповідач повідомив позивача, що відсутні підстави для перерахунку пенсії. Кабінетом Міністрів України не приймалось рішень (постанов), щодо проведення перерахунку пенсій призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Довідок про уточнення грошового забезпечення, з якого позивачу призначено пенсію від уповноваженого органу не надходило. (а.с. 11-12)
Вважаючи протиправними дії відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що призначена йому пенсія підлягає перерахунку у зв`язку із зміною розміру грошового забезпечення, однак відповідач безпідставно відмовив в перерахунку пенсії, чим порушив його право на отримання пенсії у розмірі визначеному законом.
Постановою Хорольського районного суду Полтавської області від 27.01.2017р. позов задоволено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2017р. апеляційну скаргу задоволено частково. Рішення суду першої інстанції скасовано в частині встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати у двотижневий строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду (ст. 267 КАС України) та прийнято рішення, яким відмовлено в задоволенні цієї частини позовних вимог.
В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. N 988.
Суди виходили з того, що порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету міністрів України № 45 від 13.02.2008 року, передбачено, що Пенсійний фонд України отримує інформацію про наявність підстав для здійснення перерахунку пенсій в 5 денний строк від силових органів, однак, якщо органом державної влади вищого рівня прийнято рішення про збільшення відповідних виплат і Головному управлінню Пенсійного фонду України в Полтавській області вже відомо про таке рішення, то воно повинно діяти згідно з Порядком, надіславши відповідний список для отримання відповідної довідки. Пунктом 9 Порядку, передбачено наявність у головних управлінь Пенсійного фонду навіть контрольних повноважень за правильністю складання таких довідок.
Суди дійшли висновку, що відсутність повідомлення державними органами Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 року не є підставою для відмови в перерахунку пенсії.
З ухваленими судовими рішеннями не погодився відповідач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що відповідно до доручення Кабінету Міністрів України від 25.09.2007 за №40972/1/1/07 та листа Міністерства юстиції України від 30.03.2007 №21-46-07 органи Пенсійного фонду України не являються правонаступниками жодного з силових відомств, а прийняли лише функції з призначення та виплати пенсії з 01.01.2007.
Крім того, посилається на те, що Головне управління не має законних підстав для надання до уповноваженого органу списків осіб для оформлення довідок про грошове забезпечення та не може здійснити перерахунок пенсії позивачу без довідки уповноваженого органу про грошове забезпечення, змінене у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015р. №900-VIII статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".
Статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.