1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



30 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 826/20050/16

адміністративне провадження № К/9901/62888/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Желєзного І.В.,



розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "ЄВРОБАНК"

на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.01.2018 (суддя Кармазін О.А.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2018 (колегія у складі суддів Горяйнова А.М., Кузьмишиної О.М. та Пилипенко О.Є.)

у справі №826/20050/16

за позовом ОСОБА_1

до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "ЄВРОБАНК", Фонду гарантування вкладів фізичних осіб

про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії.



І. РУХ СПРАВИ



1. У грудні 2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправними дії Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" Кононця В.В. (далі - Уповноважена особа) щодо визнання нікчемним правочину за операцією з розміщення 15.06.2016 ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) коштів в сумі 200000 грн 00 коп. на картковому/поточному рахунку № НОМЕР_2 з призначенням платежу "Поповнення картрахунку № НОМЕР_2 ПІБ ОСОБА_1 ІНН НОМЕР_1 ";

- зобов`язати Уповноважену особу подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ), як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;

- зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб включити ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами у ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.01.2018 у задоволенні вказаного адміністративного позову було відмовлено.

3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2018 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково та вирішено:

- рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.01.2018 скасувати;

- адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково;

- визнати протиправним дії Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "ЄВРОБАНК" щодо формування повного переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у частині не включення ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 );

- зобов`язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "ЄВРОБАНК" включити інформацію про ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) до переліку рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню згідно з договором про відкриття карткового рахунку з встановленим лімітом кредитної лінії (у вигляді овердрафту) та обслуговування банківської платіжної картки № ZP-005615 від 11.02.2016;

- у задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

4. 02.10.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Відповідача 1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.01.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2018. У касаційній скарзі скаржник просив скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

5. Ухвалою Верховного Суду від 22.11.2018 було відкрито провадження у справі. Відповідач заявляв клопотання про зупинення виконання оскаржуваних рішень, однак своєю ухвалою від 22.11.2018 Верховний Суд відмовив в його задоволенні.

6. Скаржник та Позивач заявляли клопотання про розгляд справи за його участі, однак cвоєю ухвалою Верховний Суд відмовив в його задоволенні.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



7. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 11.02.2016 між ОСОБА_1 та ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" був укладений договір про відкриття карткового рахунку з встановленим лімітом кредитної лінії (у вигляді овердрафту) та обслуговування банківської платіжної картки № ZP-005615 (далі - договір № ZP-005615 від 11.02.2016). Згідно з умовами вказаного договору банк відкриває позивачу картковий рахунок у гривні № НОМЕР_2, випускає та надає банківську платіжну картку.

8. На зазначений рахунок позивача 15.06.2016 надійшли кошти у сумі 200000 грн 00 коп.

9. Цього ж дня Рішенням правління НБУ №70-рш/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Євробанк" до категорії проблемних" ПАТ КБ "Євробанк" віднесений до категорії проблемних та встановлені обмеження в його діяльності.

10. На підставі рішення Правління НБУ від 17.06.2016 №73-рш "Про віднесення Публічного акціонерного товариства Комерційний банку "ЄВРОБАНК" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 17.06.2016 №1041 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".

11. Відповідно до рішення Правління НБУ від 16.08.2016 №215-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "ЄВРОБАНК" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд гарантування) прийнято рішення від 16.08.2016 №1523 "Про початок процедури ліквідації ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" та делегування повноважень ліквідатора банку".

12. Згідно з зазначеним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" з 17.08.2016 до 16.08.2018 включно, призначено уповноважену особу Фонду гарантування та делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ КБ "ЄВРОБАНК", визначені зокрема ст..37, 38, 47-52, 52-1, 53 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", в тому числі з підписання всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному законом, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку, провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Кононцю Вадиму Валерійовичу з 17.08.2016 до 16.08.2018 включно.

13. 19.08.2016 розпочато процедуру виплати вкладникам гарантованих сум відшкодування банком-агентом АТ "Таскомбанк".

14. Під час запровадження тимчасової адміністрації на підставі ст.37 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" та у відповідності до Методичних рекомендацій в ПАТ КБ "ЄВРОБАНК" було створено комісію щодо перевірки договорів банківського вкладу (депозиту) та договорів банківського рахунку з метою визначення підстав можливого обмеження Уповноваженою особою Фонду здійснення банком на час тимчасової адміністрації банківських операцій щодо виплати коштів вкладникам.

15. 12.07.2016 Уповноваженою особою Фонду на здійснення тимчасової адміністрації в ПАТ КБ "Євробанк" прийнято рішення на тимчасове обмеження здійснення ПАТ КБ "Євробанк" банківських операцій щодо виплати коштів по рахунках, зокрема позивачу.



III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



16. Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, суд першої інстанції виходив з того, що кошти на картковий рахунок № ZP-005615 від 11.02.2016 надійшли внаслідок нікчемної операції, а тому такі кошти не підлягають відшкодуванню згідно із Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". Також суд першої інстанції зазначив, що відповідач не надав доказів на підтвердження нікчемності вказаного правочину.

17. Суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками та зазначив, що підстави з яких Уповноважена особа не включила інформацію щодо ОСОБА_1 до Переліку рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - є необґрунтованими.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



18. У касаційній скарзі Відповідач 1 наголошує, що висновки суду апеляційної інстанції є передчасними, зробленими без повного та всебічного з`ясування обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального і процесуального права.

19. Зазначає, що правочин щодо внесення позивачем коштів на рахунок позивача, надає кредитору переваги перед іншими кредиторами, а отже такі операції є нікчемними. Якщо б позивач не вчинив правочин щодо перерахуванню коштів, то відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 52 ЗУ "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" позивач мав би право відшкодування вкладу лише у четверту чергу.

20. Звертається увагу, що відносно визнання нікчемною транзакції, складено акт перевірки, а також прийнято наказ "Щодо заходів пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями" Уповноваженої особи Фонду, які не були скасовані. Звертається увага на постанову правління НБУ від 15.06.2016 № 70-рш/БТ про віднесення Банку до категорії проблемних та заборону на проведення операцій, які призводили до збільшення суми відшкодування за рахунок Фонду. Відтак, на думку відповідача, така операція призводила до безпідставного збільшення зобов`язань Фонду щодо виплати гарантованого відшкодування. Відповідач у поясненнях від 10.07.2017 зазначає, що вказана постанова Правління НБУ від 15.06.2016 № 70-рш/БТ про віднесення Банку до категорії проблемних, доведена до відома правління Банку 15.06.2016, що встановлено у постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 29.06.2017 у справі № 826/184/17.

21. В контексті наведеного надано витяг з акту перевірки № 21 від 16.11.2016 в якому зазначається, крім іншого, що протягом 15.06.2016 по 16.06.2016 мало місце значне збільшення залишків коштів на рахунках фізичних осіб, відкритих в ПАТ КБ "ЄВРОБАНК". У зв`язку з погіршенням фінансового стану Банку було прийнято постанову Правління НБУ про віднесення Банку до категорії проблемних. Комісія виявила операції із зняття з рахунків юридичних осіб готівки через касу Банку на загальну суму 4 094 470 грн. з подальшим внесенням через касу Банку фізичними особами, що є клієнтами Банку за зарплатно-картковими проектами та/або робітниками зазначених юридичних осіб. В результаті проведеного аналізу фінансових операцій, встановлено, що операції проведені без фактичного внесення/зняття готівки. Зазначені операції призвели до зміни черговості задоволення вимог кредиторів. Надано можливість отримати кошти кредиторам за рахунок Фонду через третіх осіб, якими є фізичні особи - клієнти Банку. Відомості щодо позивача та вищезазначену спірну операцію (готівкове поповнення карткового рахунку) містяться у додатку № 1 до акту № 21 від 16.11.2016. Відповідачем також надано наказ № 233-ОД від 24.11.2016 "щодо заходів, пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями", відповідно до якого, з посиланням на вищенаведений акт, вирішено визнати нікчемними операції, у т.ч. операцію позивача (додаток № 2 до наказу № 233-ОД від 24.11.2016).

22. 14.06.2018 надійшов відзив від Позивача, в яких останній покликається на правомірність рішення суду апеляційної інстанції та просить залишити касаційну скаргу без задоволення.



V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ



23. Суд дослідив доводи касаційної скарги, перевірив правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

24. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Враховуючи правову позицію, викладену у цій постанові, колегія суддів Верховного Суду виходить із такого.

26. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлюються Законом України від 23.02.2012 № 4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон № 4452-VI). Цим Законом також регулюються відносини між Фондом, банками, НБУ, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків. Цей Закон є спеціальним у регулюванні спірних правовідносин.

28. Відповідно до пункту 17 частини першої статті 2 зазначеного Закону уповноважена особа Фонду - працівник Фонду, який від імені Фонду та в межах повноважень, передбачених цим Законом та/або делегованих Фондом, виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку під час здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку та/або ліквідації банку.

29. За змістом статті 3 Закону № 4452-VI Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об`єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні.

30. Згідно із частиною першою статті 4 вказаного Закону основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

31. Згідно із частиною другою статті 26 Закону № 4452-VI під час тимчасової адміністрації вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами за договорами, строк дії яких закінчився станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, та за договорами банківського рахунку з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою цієї статті.

a. У разі прийняття НБУ рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за вкладами, включаючи відсотки, на день початку процедури ліквідації банку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Відшкодування коштів за вкладом в іноземній валюті здійснюється в національній валюті України після перерахування суми вкладу за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим НБУ на день початку ліквідації банку, з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (частина шоста статті 26 Закону № 4452-VI).

32. На підставі частин першої та другої статті 27 Закону № 4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік рахунків вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

a. Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.

33. Пунктом 5 розділу ІІ Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду від 09 серпня 2012 року № 14 (у редакції рішення виконавчої дирекції Фонду від 26 травня 2016 року № 823; далі - Положення), передбачено, що уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує та надає до Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку такі переліки: 1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, згідно з додатком 2 до цього Положення; 2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 Закону № 4452-VI, згідно з додатком 3 до цього Положення; 3) переліки: рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність", або мають інші фінансові привілеї від банку; осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане; рахунків вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; рахунків вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 Закону № 4452-VI.

Інформація про вкладника в переліках має забезпечувати можливість його ідентифікації відповідно до законодавства.

Перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду (далі - Перелік), формується за структурою, визначеною додатком 4 до цього Положення, та не включає інформацію про вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 Закону № 4452-VI.

Протягом дії тимчасової адміністрації та ліквідації банку уповноважена особа Фонду може надавати зміни та доповнення до переліків.

34. Пунктами 2-4 розділу ІІІ Положення визначено, що Фонд складає на підставі Переліку реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат за формою, наведеною в додатку 5 до цього Положення (далі - Загальний реєстр), що затверджується виконавчою дирекцією Фонду.

Загальний реєстр складається на паперових носіях та в електронному вигляді.

Фонд складає зміни та доповнення до Загального реєстру, що затверджуються виконавчою дирекцією Фонду на підставі змін та доповнень до Переліку, прийнятих Фондом.

На підставі рішення виконавчої дирекції Фонду останній розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500 тис. рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.


................
Перейти до повного тексту