П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2020 року
м. Київ
Справа № 9901/33/20
Провадження № 11-213заі20
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М.
розглянула в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду від 24 березня 2020 року (суддя Гончарова І. А.) у справі № 9901/33/20 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія) про визнання протиправним і скасування рішення в частині та
ВСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. У лютому 2020 року ОСОБА_1 звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до ВККС про визнання протиправним і скасування рішення відповідача від 27 червня 2019 року № 558/ко-19 про визнання судді Рівненського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 такою, що відповідає займаній посаді, в частині абзацу 3 резолютивної частини щодо визначення порядку набрання чинності цим рішенням. Також позивачка просила поновити пропущений строк звернення до суду.
2. Позов мотивовано тим, що за результатами кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді ВККС прийняла рішеннявід 27 червня 2019 року № 558/ко-19, відповідно до якого суддя Рівненського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 набрала 714,25 бала та визнана такою, що відповідає займанні посаді. При цьому в абзаці 3 резолютивної частини рішення зазначено, що воно набирає чинності в порядку, визначеному підпунктом 4.10.8 пункту 4.10 розділу IV Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 зі змінами. Однак рішення ВККС в оскаржуваній частині не містить обґрунтувань та мотивів, якими вона керувалася, незважаючи на те, що це обумовлює настання юридично значимих наслідків для позивачки у вигляді необхідності підтримки рішення Комісії її пленарним складом.
3. На обґрунтування поновлення пропущеного строку звернення до суду ОСОБА_1 зазначила, що після закінчення співбесіди оскаржуване рішення не було їй вручено. Копія оскаржуваного рішення надійшла 29 січня 2020 року за місцем роботи позивачки - до Рівненського окружного адміністративного суду, про що свідчить відтиск штампу реєстрації вхідної кореспонденції суду.
Короткий зміст судових рішень суду першої інстанції
4. Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 10 лютого 2020 року визнав неповажними підстави пропуску строку звернення ОСОБА_1 до суду з адміністративним позовом до ВККС про визнання протиправним і скасування рішення в частині. Суд залишив без руху позов ОСОБА_1 та встановив строк у десять днів з дня вручення копії вказаної ухвали для усунення недоліків позовної заяви, а саме зазначення інших підстав для поновлення пропущеного строку для звернення до суду з позовом та надання відповідних доказів, що підтверджують такі обставини, а також надання документа про сплату судового збору.
5. Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 04 березня 2020 року продовжив позивачці строк на усунення недоліків позовної заяви, а саме шляхом надання до суду офіційної інформації з джерел Публічного акціонерного товариства "Укрпошта" (далі - ПАТ "Укрпошта") щодо отримання ВККС адвокатського запиту від 20 липня 2019 року № 63.
6. Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 24 березня 2020 року позовну заяву ОСОБА_1 до Комісії про визнання протиправним і скасування рішення в частині повернув позивачці.
7. Судове рішення мотивовано тим, що ОСОБА_1 була присутня на засіданні Комісії 27 червня 2019 року, де відповідачем проголошено вступну та резолютивну частини оскаржуваного рішення, а відтак неспростовним є той факт, що позивачка усвідомлювала про можливе порушення її прав, свобод та охоронюваних інтересів. При цьому копія оскаржуваного рішення надійшла позивачці за місцем її роботи на адресу Рівненського окружного адміністративного суду лише 29 січня 2020 року, тобто позивачка майже через сім місяців після прийняття оскаржуваного рішення звернулася до ВККС із запитом про видачу їй копії рішення від 27 червня 2019 року № 558/ко-19.
8. Суд наголосив на тому, що реалізувати своє право на захист у порядку адміністративного судочинства, зокрема в спорах, які виникають у зв`язку з проходженням публічної служби, потрібно вчасно, а поновити пропущений строк суд може, якщо для цього є поважні й об`єктивні причини.
9. З огляду на копію адвокатського запиту від 20 липня 2019 року № 63, який був направлений адвокатом Харчуком В. І. на адресу ВККС, та копію повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення № 0420525888478, у якому адресатом зазначено ВККС, що містяться в матеріалах позовної заяви, а також надану позивачкою довідку відділення поштового зв`язку № 205 ПАТ "Укрпошта" від 13 березня 2020 року № 18 про отримання рекомендованого поштового відправлення № 0420525888478, у якій зазначено, що таке поштове відправлення було направлено на адресу Вищої ради правосуддя (далі - ВРП), суд дійшов висновку, що вказані підстави пропуску строку на звернення до суду з адміністративним позовом не можуть бути визнані поважними, оскільки позивачкою не надано належних доказів на підтвердження наявності поважних причин пропуску строку звернення до суду, зокрема доказів, які б підтверджували звернення представника позивачки з адвокатським запитом від 20 липня 2019 року № 63 до ВККС з метою отримання копії рішення відповідача від 27 червня 2019 року № 558/ко-19.
Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційній скарзі вимог
10. Не погодившись із такою ухвалою суду першої інстанції, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу,на обґрунтування якої зазначила, що суд першої інстанції допустив неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, та дійшов висновків, що не відповідають обставинам справи.
11. Скаржниця зазначила, що на усунення недоліків позовної заяви до суду першої інстанції дійсно була надана довідка ПАТ "Укрпошта", у якій указано, що адвокатські запити були надіслані на адресу ВРП, а не ВККС. Це пояснюється тим, що адвокат допустив помилку під час адресування конверта, а тому лист був доставлений ВРП замість ВККС. Разом із цим скан-копії адвокатського запиту були одночасно надіслані на офіційну електронну адресу Комісії, що зазначена правильно. Ця обставина може бути підтверджена скриншотом електронної пошти. Крім цього, в заяві про усунення недоліків, поданій до суду першої інстанції, позивачка зазначила, що ВККС самостійно надсилала рішення про підтвердження здатності здійснювати правосуддя щодо окремих суддів за місцем їх роботи - до Рівненського окружного адміністративного суду. Так, з листа Рівненського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року № 01-33/7174/20 убачається, що Комісія з власної ініціативи надіслала на адресу суду рішення стосовно суддів ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 . Відтак позивачка мала очевидні й передбачувані очікування того, що рішення ВККС щодо неї також надійде за місцем її роботи. Однак з урахуванням спливу часу та того, що рішення щодо неї не надійшло, позивачка звернулася до відповідача з окремими запитами від імені суду про надіслання оскаржуваного рішення.
12. На підставі викладеного ОСОБА_1 просить скасувати оскаржувану ухвалу, а справу направити до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції для продовження розгляду.
Рух апеляційної скарги
13. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 22 вересня 2020 року задовольнила клопотання ОСОБА_1 про поновлення строку на апеляційне оскарженняухвали Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду від 24 березня 2020 року та поновила цей строк, відкрила апеляційне провадження за її апеляційною скаргою на ухвалу Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду від 24 березня 2020 рокута призначила справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження без виклику учасників справи на підставі пункту 1 частини першої та частини третьої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки відсутні клопотання від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, а також ураховуючи характер спірних правовідносин, який не вимагає участі сторін.
Позиція учасників справи щодо апеляційної скарги
14. На час розгляду справи ВККС відзиву на апеляційну скаргу не надіслала.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
15. Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
16. Згідно із частиною четвертою статті 22 КАС України Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, ВРП, ВККС.
17. Особливості провадження у справах щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, ВРП, ВККС визначено у статті 266 КАС України.
18. На підставі частин першої - третьої та п`ятої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.
19. За визначенням, наведеним у пункті 17 частини першої статті 4 КАС України, публічна служба - це діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.
20. Відповідно до частин першої та другої статті 123 цього Кодексу у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду із заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.