1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



30 листопада 2020 року


м. Київ

справа № 826/15449/16

адміністративне провадження № К/9901/60558/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Желєзного І.В.,



розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації в Публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Євробанк"

на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.11.2017 (суддя Шрамко Ю.Т.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15.08.2018 (колегія у складі суддів Чаку Є.В., Файдюка В.В., Коротких А.Ю.)

у справі №826/15449/16

за позовом ОСОБА_1

до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Євробанк" Кононця Вадима Валерійовича, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.



І. РУХ СПРАВИ



1. 04.10.2016 ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Комерційний банк "Євробанк" Кононця Вадима Валерійовича (далі - відповідач 1), Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - відповідач 2) про визнання протиправними дій відповідача 1 щодо прийняття рішення про нікчемність правочину за операцією з розміщення 15.06.2016 позивачем коштів в сумі 200000 грн на картковому/поточному рахунку № НОМЕР_1 з призначенням платежу "Дохід підприємця за червень 2016 року, без ПДВ"; зобов`язання відповідача 1 подати до відповідача 2 додаткову інформацію щодо позивача, як вкладника банку, який має право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Комерційний банк "Євробанк" за рахунок Фонду; зобов`язання відповідача 2 здійснити виплату позивачу гарантованої суми відшкодування коштів за рахунок коштів Фонду у розмірі 200000 грн.

2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.11.2017, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.08.2018, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії відповідача 1 щодо прийняття рішення про нікчемність правочину за операцією з розміщення 15.06.2016 позивачем коштів в сумі 200000,00 грн на картковому/поточному рахунку НОМЕР_1 з призначенням платежу "Дохід підприємця за червень 2016 року., без ПДВ". Зобов`язано відповідача 1 подати відповідачу 2 додаткову інформацію щодо позивача, як вкладника банку, який має право на відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві Комерційний банк "Євробанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. В іншій частині позову відмовлено.

3. 30.08.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Відповідача 1 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.11.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15.08.2018. У касаційній скарзі скаржник просив скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 27.09.2018 було відкрито провадження у справі. Відповідач заявляв клопотання про зупинення виконання оскаржуваних рішень, однак своєю ухвалою від 27.09.2018 Верховний Суд відмовив в його задоволенні.

5. Скаржник та Позивач заявляли клопотання про розгляд справи за його участі, однак cвоєю ухвалою Верховний Суд відмовив в його задоволенні.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 15.06.2016 між позивачем та ПАТ КБ "Євробанк" укладено договір №2620.1.35452.0001/ЄВРО КБ про відкриття банківського рахунку та його розрахункове обслуговування. У п. 1.2 даного договору було зазначено, що Банк відкрив Клієнту картковий рахунок у гривні № НОМЕР_1 .

7. Матеріали справи містять виписку по рахунку клієнта за період з 01.06.2016 по 16.09.2016 з якої убачається, що на рахунок позивача по договору №2620.1.35452.0001/ЄВРО КБ 15.06.2016 ФОП ОСОБА_1 було перераховано дохід підприємця за червень 2016 року без ПДВ, що підтверджується відповідними банківськими виписками.

8. Рішенням Правління Національного банку України № 73-рш від 17.06.2016 "Про віднесення ПАТ "КБ "Євробанк" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення № 1041 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "КБ "Євробанк" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".

9. Рішенням виконавчої дирекції Фонду № 1183 від 07.07.2016 продовжено строки тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "Євробанк" з 17.07.2016 по 16.08.2016 включно і повноваження уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "Євробанк".

10. У зв`язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду рішення № 1523 від 16.08.2016 "Про початок процедури ліквідації ПАТ КБ "Євробанк" повноваження ліквідатора банку було делеговано Кононцю Вадиму Валерійовичу на період з 17.08.2016 по 16.08.2018 включно.

11. З 19.08.2016 по 30.09.2016 року процедуру виплати вкладникам гарантованих сум відшкодувань банком - агентом АТ "Таскомбанк".

12. Позивач звернувся до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" із заявою від 29.08.2016, в якій просив повернути йому грошові кошти з його рахунку в ПАТ КБ "Євробанк" у розмірі 200000,00 грн.

13. Відповідач 1 своїм листом № 01-14.4/7408 від 22.12.2016 повідомив позивача про те, що правочин за операцією з розміщення 15.06.2016 позивачем грошових коштів у розмірі 200000,00 грн на картковому/поточному рахунку НОМЕР_1 з призначенням платежу "Дохід підприємця за червень 2016 року без ПДВ" містить ознаки нікчемності правочинів, визначені пунктами 7, 9 частини третьої статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" від 23.02.2012 №4452-VI, оскільки укладення зазначеного правочину було здійснено з порушенням чинного законодавства України, вимог Національного банку України та внутрішніх процедур банку.

14. Не погоджуючись з такими діями відповідача 1, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.



III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



15. Приймаючи рішення, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що підстави з яких Уповноважена особа не включила інформацію щодо Позивача до Переліку рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - є необґрунтованими.

16. З урахуванням вказаного, враховуючи відсутність підстав для не включення позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, суди вказали про необхідність зобов`язання уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства Комерційний банк "Євробанк" Кононця Вадима Валерійовича подати до Фонду додаткову інформацію щодо позивача, як вкладника банку, який має право на відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві Комерційний банк "Євробанк" за рахунок Фонду.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



17. У касаційній скарзі Відповідач 1 наголошує, що висновки судів першої та апеляційної інстанції є передчасними, зробленими без повного та всебічного з`ясування обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального і процесуального права.

18. Зазначає, що правочин щодо внесення позивачем коштів на рахунок позивача, надає кредитору переваги перед іншими кредиторами, а отже такі операції є нікчемними. Якщо б позивач не вчинив правочин щодо перерахуванню коштів, то відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 52 ЗУ "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" позивач мав би право відшкодування вкладу лише у четверту чергу.

19. Звертається увагу, що відносно визнання нікчемною транзакції, складено акт перевірки, а також прийнято наказ "Щодо заходів пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів, операцій) за вкладними операціями" Уповноваженої особи Фонду, які не були скасовані. Звертається увага на постанову правління НБУ від 15.06.2016 № 70-рш/БТ про віднесення Банку до категорії проблемних та заборону на проведення операцій, які призводили до збільшення суми відшкодування за рахунок Фонду. Відтак, на думку відповідача, така операція призводила до безпідставного збільшення зобов`язань Фонду щодо виплати гарантованого відшкодування. Відповідач у поясненнях від 10.07.2017 зазначає, що вказана постанова Правління НБУ від 15.06.2016 № 70-рш/БТ про віднесення Банку до категорії проблемних, доведена до відома правління Банку 15.06.2016, що встановлено у постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 29.06.2017 у справі № 826/184/17.

20. В контексті наведеного надано витяг з акту перевірки № 21 від 16.11.2016 в якому зазначається, крім іншого, що протягом 15.06.2016 по 16.06.2016 мало місце значне збільшення залишків коштів на рахунках фізичних осіб, відкритих в ПАТ КБ "ЄВРОБАНК". У зв`язку з погіршенням фінансового стану Банку було прийнято постанову Правління НБУ про віднесення Банку до категорії проблемних. Комісія виявила операції із зняття з рахунків юридичних осіб готівки через касу Банку на загальну суму 4094470 грн з подальшим внесенням через касу Банку фізичними особами, що є клієнтами Банку за зарплатно-картковими проектами та/або робітниками зазначених юридичних осіб. В результаті проведеного аналізу фінансових операцій, встановлено, що операції проведені без фактичного внесення/зняття готівки. Зазначені операції призвели до зміни черговості задоволення вимог кредиторів. Надано можливість отримати кошти кредиторам за рахунок Фонду через третіх осіб, якими є фізичні особи - клієнти Банку.

21. 05.10.2018 надійшов відзив від Позивача, в яких останній покликається на правомірність рішення судів першої та апеляційної інстанції та просить залишити касаційну скаргу без задоволення.



V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ



22. Суд дослідив доводи касаційної скарги, перевірив правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

23. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Враховуючи правову позицію, викладену у цій постанові, колегія суддів Верховного Суду виходить із такого.

25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлюються Законом України від 23.02.2012 № 4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон № 4452-VI). Цим Законом також регулюються відносини між Фондом, банками, НБУ, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків. Цей Закон є спеціальним у регулюванні спірних правовідносин.

27. Відповідно до пункту 17 частини першої статті 2 зазначеного Закону уповноважена особа Фонду - працівник Фонду, який від імені Фонду та в межах повноважень, передбачених цим Законом та/або делегованих Фондом, виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку під час здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку та/або ліквідації банку.

28. За змістом статті 3 Закону № 4452-VI Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об`єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні.

29. Згідно із частиною першою статті 4 вказаного Закону основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

30. Згідно із частиною другою статті 26 Закону № 4452-VI під час тимчасової адміністрації вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами за договорами, строк дії яких закінчився станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, та за договорами банківського рахунку з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою цієї статті.

У разі прийняття НБУ рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за вкладами, включаючи відсотки, на день початку процедури ліквідації банку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Відшкодування коштів за вкладом в іноземній валюті здійснюється в національній валюті України після перерахування суми вкладу за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим НБУ на день початку ліквідації банку, з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (частина шоста статті 26 Закону № 4452-VI).

31. На підставі частин першої та другої статті 27 Закону № 4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік рахунків вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.

32. Пунктом 5 розділу ІІ Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду від 09 серпня 2012 року № 14 (у редакції рішення виконавчої дирекції Фонду від 26 травня 2016 року № 823; далі - Положення), передбачено, що уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує та надає до Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку такі переліки: 1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, згідно з додатком 2 до цього Положення; 2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 Закону № 4452-VI, згідно з додатком 3 до цього Положення; 3) переліки: рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність", або мають інші фінансові привілеї від банку; осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане; рахунків вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; рахунків вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 Закону № 4452-VI.

33. Інформація про вкладника в переліках має забезпечувати можливість його ідентифікації відповідно до законодавства.

34. Перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду (далі - Перелік), формується за структурою, визначеною додатком 4 до цього Положення, та не включає інформацію про вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до ч. 4 ст. 26 Закону № 4452-VI.

35. Протягом дії тимчасової адміністрації та ліквідації банку уповноважена особа Фонду може надавати зміни та доповнення до переліків.

36. Пунктами 2-4 розділу ІІІ Положення визначено, що Фонд складає на підставі Переліку реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат за формою, наведеною в додатку 5 до цього Положення (далі - Загальний реєстр), що затверджується виконавчою дирекцією Фонду.

37. Загальний реєстр складається на паперових носіях та в електронному вигляді.

38. Фонд складає зміни та доповнення до Загального реєстру, що затверджуються виконавчою дирекцією Фонду на підставі змін та доповнень до Переліку, прийнятих Фондом.

39. На підставі рішення виконавчої дирекції Фонду останній розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500 тис. рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

40. Отже, процедура визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, передбачає такі послідовні етапи: складення уповноваженою особою Фонду Переліку та визначення розрахункових сум відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду; передача уповноваженою особою Фонду сформованого Переліку до Фонду; складення Фондом на підставі отриманого Переліку Загального реєстру; затвердження виконавчою дирекцією Фонду Загального реєстру.

41. При цьому уповноважена особа наділена повноваженнями на формування Переліку в межах гарантованої суми відшкодування.

42. Згідно з пунктом 4 частини першої статті 2 Закону № 4452-VI вкладником є фізична особа (у тому числі фізична особа - підприємець), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.


................
Перейти до повного тексту