ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2020 року
м. Київ
справа №826/1516/17
адміністративне провадження №К/9901/18727/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №826/1516/17
за позовом ОСОБА_1 до Київської міської державної адміністрації третя особа Управління праці та соціального захисту населення Оболонської районної у м. Києві державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Київської міської державної адміністрації на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 червня 2017 року (суд у складі головуючого судді - Огурцова О.П.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Файдюка В. В., суддів: Мєзєнцева Є. І., Чаку Є. В.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Київської міської державної адміністрації, третя особа: Управління праці та соціального захисту населення Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації, в якому просила:
1.1. визнати протиправним та скасувати рішення Комісії для розгляду питань, пов`язаних із встановленням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 20.12.2016 року про відмову у встановленні статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії А;
1.2. зобов`язання прийняти рішення про встановлення статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії А на підставі експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС від 21.11.2016 року № 805.
2. Позовна заява мотивована тим, що у відповідача були відсутні правові підстави для відмови позивачці у встановленні статусу особи, яка постраждала в наслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, оскільки в період з 30.07.1975 року по 30.06.1986 року позивачка проживала в місті Городище, де середня зона опромінення щитовидної залози становить для дітей віком від 3 до 8 років 16,9 сГр. Це підтверджується довідкою та експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників в наслідок аварії на Чорнобильській АЕС від 21.11.2016 року № 805.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 червня 2017 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано неправомірним та скасовано рішення Комісії для розгляду питань, пов`язаних із встановленням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом від 20.12.2016 р. № 11 в частині відмови ОСОБА_1 у встановленні статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії А.
В решті позовних вимог відмовлено.
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що матеріалами справи підтверджено право позивачки на встановлення статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії А, а тому оскаржуване рішення Комісії для розгляду питань, пов`язаних із встановленням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом від 20.12.2016 року № 11 є протиправним та підлягає скасуванню.
Разом з тим, суд першої інстанції вказав, що позовні вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про встановлення позивачці статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи та видати відповідне посвідчення спрямовані на майбутній захист прав, свобод та інтересів заявниці, які на час розгляду справи не були порушені. Відтак, вказані вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 червня 2017 року та ухвалено нову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії для розгляду питань, пов`язаних із встановленням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом від 20 грудня 2016 року про відмову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) у встановленні статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії А.
Зобов`язано Київську міську державну адміністрацію прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії А на підставі експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС від 21 листопада 2016 року № 805 та довідки Городищенської районної державної адміністрації від 22 серпня 2016 року № 7.
6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що статус потерпілої від Чорнобильської катастрофи та причинний зв`язок інвалідності було підтверджено наявними в матеріалах справи доказами (довідками Городищенської РДА та МСЕК), а тому оскаржуване рішення відповідача від 20 грудня 2016 року є неправомірним та підлягає скасуванню. ї
При цьому, апеляційний суд вказав, що у відповідача за наслідками скасування рішення Комісії для розгляду питань, пов`язаних із встановленням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є лише один можливий варіант вчинення дій - прийняти рішення про встановлення позивачці статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 на підставі експертного висновку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Київська міська державна адміністрація звернулася до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позову.
8. Касаційна скарга мотивована тим, що зобов`язання відповідача прийняти рішення про встановлення позивачці статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 на підставі експертного висновку є втручанням у здійснення ним своїх дискреційних повноважень.
Касатор також вказує, що право на отримання посвідчення потерпілого мають особи, яким причинний зв`язок інвалідності з насідками Чорнобильської катастрофи було встановлено до досягнення повноліття, однак, позивачу такий зв`язок було встановлено після 18 років.
9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26 жовтня 2017 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.
10. 08 лютого 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.
11. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.02.2018 року для розгляду даної справи визначено склад колегії суддів: Анцупова Т.О. - головуючий суддя, судді: Коваленко Н.В., Кравчук В.М.
12. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т.О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №826/1516/17.
13. Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 червня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.
14. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надавав.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
15. Відповідно до довідки від 22.08.2016 року № 7 (Додаток № 10) виданої Городищенською районною державною адміністрацією позивачка у період з 30.07.1975 року по 30.06.1986 року постійно проживала в м. Городище, де в період з 26.04.1986 року по 30.06.1986 року середня доза опромінення щитовидної залози для дітей віком від 3 до 18 років становила 16,9 сГр. (а. с. 11).
16. Згідно постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 року № 106 с. Городище віднесено до зони гарантованого добровільного відселення.
17. Відповідно до експертного висновку від 21.11.2016 року № 805, складеного Центральною міжвідомчою експертною комісією МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, позивачці встановлено основний діагноз - "Карцинома (рак) щитоподібної залози папілярної, ст. І, кл., група 2. Стан після комбінованого лікування. Післяопераційний гіпотиреоз, тяжка форма в ст. декомпенсації", який є захворюванням, пов`язаним із впливом аварії на Чорнобильській АЕС (а. с. 12).
18. На підставі вказаного висновку позивачці було встановлено третю групу інвалідності довічно у зв`язку із захворюванням, пов`язаним із впливом аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується копією довідки МСЕК серії АВ № 1651048 від 08.12.2016 року (а. с. 13).
19. Позивачка звернулася до УПСЗН Оболонської районної в м. Києві державної адміністрації із заявою про встановлення статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії.
20. Листом від 28.12.2016 року № 01-35-2443 управління повідомило, що відповідно до рішення, оформленого протоколом від 20.12.2016 року № 11, їй було відмовлено у встановленні статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи у зв`язку з тим, що інвалідність, пов`язану із впливом аварії на Чорнобильській АЕС, встановлено після досягнення нею повноліття.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
22. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
23. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
24. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
25. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
26. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
27. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-XII (далі - Закон № 796-XII) визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.