ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 810/5012/18
адміністративне провадження № К/9901/33140/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Желтобрюх І.Л.,
суддів: Білоуса О.В., Блажівської Н.Є.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фосбел Україна" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2019 року (головуючий суддя Амельохін В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Лічевецький І.О., судді - Кобаль М.І., Мельничук В.П.) у справі №810/5012/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фосбел Україна" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування наказу,
установив:
У вересні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Фосбел Україна" (далі - ТОВ "Фосбел Україна") звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві), в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ №13586 від 7 вересня 2018 року "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "Фосбел Україна". На обґрунтування своїх вимог позивач вказував, що запит контролюючого органу про надання інформації складений з порушенням вимог чинного законодавства, а тому у Товариства був відсутній обов`язок надавати відповідь на вказаний запит.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи, що вони прийняті внаслідок неправильного застосування норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ухвалені судами рішення й ухвалити нове, яким позов задовольнити. На обґрунтування вимог касаційної скарги її заявник зазначає, що судами не враховано безпідставність запиту податкового органу про надання інформації та її документального підтвердження, як і не взято до уваги факт неналежного повідомлення позивача про призначення перевірки.
У відзиві на касаційну скаргу податковий орган просить залишити без змін оскаржувані рішення суду апеляційної інстанції, а скаргу Товариства - без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, судові рішення, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Суди встановили, що 27 червня 2018 року Головним управлінням ДФС у м. Києві на адресу ТОВ "Фосбел Україна" направлено запит за №30121/10/26-15-14-04-03-12 "Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень)".
За змістом вказаного запиту за результатами аналізу податкової звітності контролюючим органом виявлено факти, що свідчать про недостовірність визначення ТОВ "Фосбел Україна" податкового кредиту у загальній сумі 400082,00 грн за взаємовідносинами з ТОВ "ВТС", що міститься у податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2017 року.
Про таку недостовірність, згідно із запитом, вказують результати аналізу показників, що містяться у податкових деклараціях з ПДВ, поданих платником податків за відповідні періоди та податкової інформації, отриманої й опрацьованої відповідно до статей 72, 73 і 74 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Враховуючи викладене, позивачеві запропоновано протягом 15 робочих днів надати відповідну інформацію (пояснення), а також належним чином засвідчені копії господарських документів, які безпосередньо стосуються взаємовідносин з ТОВ "ВТС".
26 липня 2018 року ТОВ "Фосбел Україна" направило відповідь на запит, у якій зазначило про невідповідність запиту пункту 73.3 статті 73 ПК України, що є підставою для звільнення від надання відповіді на такий запит.
У зв`язку з ненаданням пояснень та їх документального підтвердження на письмовий запит контролюючого органу від 27 червня 2018 року, 7 вересня 2018 року на підставі підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України Головним управлінням ДФС у м. Києві видано наказ №13586 "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "Фосбел Україна".
Не погоджуючись із вказаним наказом та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову суди попередніх інстанцій, серед іншого, виходили з того, що запит Головного управління ДФС у м. Києві про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) повністю відповідає вимогам, які ставляться до нього ПК України, що спричинило обов`язок позивача виконати такий запит.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених ними фактичних обставин справи, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПУ України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
За приписами підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Згідно з підпунктом 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, у випадку виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.