ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 820/4089/17
адміністративне провадження № К/9901/49595/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу №820/4089/17
за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Головного управління Державної казначейської служби у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, відшкодування матеріальної та моральної шкоди, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29.11.2017, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді Бідонька А.В., суддів: Заічко О.В., Шляхової О.М.
та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2018, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Калиновського В.А., суддів: Калитки О.М., Бондара В.О.
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 11.09.2017 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Кабінету Міністрів України, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Головного управління Державної казначейської служби у Харківській області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив:
- визнати протиправною бездіяльність Кабінету Міністрів України щодо невиконання вимог пункту 2 Перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення" від 15.07.2015 №614-VIII (далі - Закон №614-VIII) у частині неприведення до 01.01.2016 своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом, який набув чинності з 01.01.2016 і вніс доповнення до статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ);
- визнати протиправною бездіяльність Кабінету Міністрів України у частині неприйняття відповідного рішення щодо грошового забезпечення військовослужбовців відповідно до вимог Закону №2262-ХІІ та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45);
- зобов`язати Кабінет Міністрів України привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом №614-VIII та забезпечити перегляд і скасування міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать Закону №614-VIII;
- зобов`язати Кабінет Міністрів України прийняти рішення відповідно до Порядку №45 щодо зміни розміру певного виду грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ або введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, що забезпечить перерахунок раніше призначеної пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області вжити заходи для перерахунку, виплати йому недоплаченої суми пенсії, індексування йому пенсії з моменту настання такого права без обмеження строком, відповідно статей 51, 63 Закону №2262-ХІІ та іншого чинного законодавства;
- зобов`язати Кабінет Міністрів України або відповідний орган Державного казначейства України відшкодувати йому моральну (немайнову) шкоду у розмірі 200 000,00 грн, що відповідає недоотриманій сумі пенсій внаслідок відсутності перерахунків за вказаний період.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на протиправну бездіяльність суб`єктів власних повноважень щодо приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог Закону №614-VIII, чим порушено його право на пенсійне забезпечення як колишнього військовослужбовця.
3. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 29.11.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2018, відмовлено у задоволенні позовних вимог.
4. 02.05.2018 позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29.11.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2018 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
5. Протоколом розподілу справи від 02.05.2018 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Гриців М.І. - головуючий суддя, судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В.
6. Ухвалою Верховного Суду від 20.06.2018 відкрито касаційне провадження у даній справі та витребувано матеріали справи із суду першої інстанції.
7. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15.07.2019 №981/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливило його участь у розгляді даної справи.
8. Протоколом розподілу справи від 16.07.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою судді Верховного Суду від 18.07.2019 прийнято зазначену касаційну скаргу до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач 15.08.2008 був звільнений з військової служби у запас Збройних Сил України з посади старшого офіцера групи аналізу ризику інформаційно-аналітичного відділу штабу Сумського прикордонного загону.
15.06.2017 позивач звернувся із заявою до Кабінету Міністрів України, в якій просив дати відповідь про причини невиконання Кабінетом Міністрів України вимог Закону №614-VIII та виконати вимоги вказаного Закону у частині приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у відповідність із даним Законом та забезпечити перегляд і скасування міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно - правових актів, що суперечать вимогами цього Закону.
На вказану заяву Комітетом з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Верховної ради України надано відповідь від 23.08.2017 №04-34/16-194244, в якій повідомлено, що відповідно до статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. При цьому, складові грошового забезпечення для обчислення пенсій колишнім військовослужбовцям визначаються виключно Законом 2262-ХІІ, зокрема частиною, частиною третьою статті 43 Закону 2262-ХІІ.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону 2262-ХІІ, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45. Цим Порядком встановлено, що проведення перерахунку раніше призначених пенсій провадиться у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або у зв`язку із введенням нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Щодо змін внесених Законом №614-ІІІ до статті 51 Закону №2262-ХІІ, які набрали чинності з 01.01.2016, зазначено, що до набрання чинності Законом №614-ІІІ редакцією статті 51 Закону 2262-ХІІ було передбачено, що якщо пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Внесеними змінами надана можливість проведення перерахунку пенсії з дати виникнення права на нього без обмеження 12-ти місячним терміном у випадках, якщо перерахунок пенсій не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії. Іншого чинним законодавством не передбачено.
Також, позивач звертався із заявами з питань перерахунку пенсії до органів Пенсійного фонду України.
Головним Управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області надано відповідь від 12.06.2017 №1085/р.14, в якій повідомлено позивачу, що Законом №614 - III, про який йдеться у листі, статтю 51 Закону 2262-ХІІ доповнено частиною третьо, відповідно до якої: перерахунок пенсій не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком. Оскільки цей Закон набув чинності 01.01.2016, право на перерахунок пенсій виникло саме з цієї дати, тобто з 01.01.2016. Отже, норми цього Закону можуть бути застосовані в разі непроведення перерахунку пенсій на підставі рішень Кабінету Міністрів України, прийнятих після 01.01.2016. Після 01.01.2008 рішень Кабінету Міністрів України стосовно змін грошового забезпечення військовослужбовців та повідомлень відповідних силових міністерств та відомств про підстави проведення перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом, до органів Пенсійного фонду України не надходило.
В листі Адміністрації Державної прикордонної служби України від 21.04.2017 №11/К-3472, 3473, який долучено до звернення, чітко зазначено, що "на цей час у Адміністрації Державної прикордонної служби України немає законних підстав для інформування Пенсійного фонду України про зміни у грошовому забезпеченні військовослужбовців-прикордонників та для підготовки і надсилання до головного управління Пенсійного фонду України нових довідок для перерахунку їм пенсій". З огляду на викладене, підвищення, на підставі відомчих наказів, складових грошового забезпечення військовослужбовців, які проходять військову службу, не є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій. Враховуючи вищезазначене, для проведення перерахунку пенсії позивача на підставі наказів Адміністрації Державної прикордонної служби України немає законних підстав. Перевіркою пенсійної справи встановлено, що пенсійне забезпечення здійснюється відповідно до норм та вимог чинного законодавства. Пенсія виплачується своєчасно, в повному обсязі, заборгованості по виплаті пенсії немає.
Вважаючи, що бездіяльність відповідачів щодо неприведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог законодавства унеможливлює виконання вимог закону щодо перерахунку розміру пенсії та спричиняє порушення прав позивача на належне пенсійне забезпечення, останній звернувся з цим позовом до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції виходили з помилкового тлумачення позивачем положень Закону №614-ІІІ у частині внесення змін до статті 51 Закону №2262-ХІІ, яка стосується строків перерахунку пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, а не автоматичного перерахунку пенсії. Так, суди зазначили, що в даному випадку, мова йде про те, що перерахунок пенсій, які пов`язані зі зміною грошового забезпечення на підставі постанов Кабінету Міністрів України після 01.01.2016 (після набрання чинності Закону №614-ІІІ), у разі їх не проведення з вини органів Пенсійного фонду України або державних органів, які видають довідки для перерахування пенсії, буде проводитись з дати виникнення права на перерахунок, без обмеження строку у дванадцять місяців.
Перерахунок раніше призначених пенсій регламентується статтею 63 Закону №2262 -ХІІ, відповідно до якої усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення" від 15.06.2015 зобов`язано Кабінет Міністрів України до 01.01.2016 привести свої нормативно-правові акти у відповідність із вказаним Законом.
На виконання вказаної норми Постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 №847 було внесено зміни до пункту 4 Порядку №45.
Крім того, зміна розміру грошового забезпечення не відбувалась, що унеможливлює перерахунок пенсії позивача у відповідності до статті 63 Закону №2262 -ХІІ.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення, осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 23.04.2012 №355 проведено поетапне підвищення пенсій всім військовослужбовцям. З урахуванням довідки від 08.06.2012 №11/6076, наданої Державною прикордонною службою України проведено підвищення пенсії позивача. Так, відповідно до довідки Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 29.08.2016 позивачу здійснено перерахунок (підвищення) пенсії з 01.05.2016 відповідно до довідок Державної прикордонної служби України щодо розміру грошового забезпечення. Разом з тим, підстави для здійснення перерахунку пенсії позивача на підставі статей 51, 63 Закону №2262-ХІІ відсутні, зважаючи на відсутність зміни (підвищення) грошового забезпечення військовослужбовців.