1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 листопада 2020 року

м. Київ



cправа № 910/1759/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Колос І.Б.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Ергон-електрік" (далі - ТОВ "Ергон-електрік", скаржник, позивач) - Коломієць В.А. (адвокат), Цирулєвська М.В. (адвокат), Шкурапет С.В. (самопредставництво),

відповідача - Антимонопольного комітету України (далі - АМК, відповідач) - Атаманюк Г.В. (самопредставництво),



розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ТОВ "Ергон-електрік"

на рішення Господарського суду міста Києва від 12.12.2019 (головуючий - суддя Мандриченко О.В) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 05.08.2020 (головуючий - суддя Тарасенко К.В., судді: Михальська Ю.Б., Шаптала Є.Ю.)



у справі №910/1759/19

за позовом ТОВ "Ергон-електрік"

до АМК

про визнання недійсним та скасування рішення.



ІСТОРІЯ СПРАВИ



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. ТОВ "Ергон-електрік" звернулось з позовом до Господарського суду міста Києва про визнання недійсним та скасування рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 13.12.2018 №30-р/тк у справі №92/32-р-02-02-18 (далі - Рішення АМК №30-р/тк).



1.2. Позовні вимоги мотивовано тим, що позивачем у своїй діяльності не використовувалась інформація, яка є комерційною таємницею та/або конфіденційною інформацією Товариства з обмеженою відповідальністю "ТВК Вектор-ВС" (далі - ТОВ "ТВК Вектор-ВС"), а також не вчинялось порушень антимонопольного законодавства, а тому оскаржуване Рішення АМК №30-р/тк є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.



2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.12.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 05.08.2020, у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги



3.1. ТОВ "Ергон-електрік", посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 12.12.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 05.08.2020 у справі № 910/1759/19, ухвалити нове рішення суду, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу:



4.1. судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права, а саме: статті 19 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", статей 3, 96, частини першої статті 505 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 6, частини першої статті 36 Господарського кодексу України (далі - ГК України) та порушенням норм процесуального права, а саме: статей 2, 73, 74, 80, 87, 88, 101, пункту 2, 3, 4 частини четвертої статті 238 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України);



4.2. на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, але наявна практика Вищого господарського суду України щодо застосування статті 19 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", яка викладена у постанові від 12.02.2008 у справі №12/197 (05-5-12/10264А) та яку суди попередніх інстанцій не врахували при ухваленні оскаржуваних судових рішень.



5. Позиція інших учасників справи



5.1. У відзиві на касаційну скаргу АМК заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.



6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



6.1. Рішенням АМК № 30-р/тк визнано, що ТОВ "Ергон-електрік" вчинило порушення, передбачене статтею 19 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", у вигляді неправомірного використання ТОВ "Ергон-електрік" комерційної таємниці ТОВ "ТВК Вектор-ВС". За вказане порушення накладено на ТОВ "Ергон-електрік" штраф у розмірі 360 000 гривень. Зобов`язано ТОВ "Ергон-електрік" у двомісячний строк з дня одержання цього рішення припинити порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, зазначене в пункті 1 резолютивної частини цього рішення, шляхом припинення використання відомостей, що становлять комерційну таємницю ТОВ "ТВК Вектор-ВС", про що повідомити АМК у п`ятиденний строк з дати виконання.



6.2. Відповідно до наказу директора ТОВ "ТВК Вектор-ВС" від 24.12.2014 № ВК-144 ОСОБА_1 на підставі його заяви від 11.12.2014 звільнено з посади фінансового директора. А на підставі заяви від 16.12.2014 згідно з наказом директора ТОВ "ТВК Вектор-ВС" від 29.12.2014 № ВК-146 звільнено з посади головного інженера ОСОБА_2 .



6.3. Під час перебування у трудових відносинах із ТОВ "ТВК Вектор-ВС" ОСОБА_1 та ОСОБА_3 стала відома комерційна інформація вказаного суб`єкта господарювання, що підтверджується відповідними посадовими інструкціями, та з метою захисту інтересів ТОВ "ТВК Вектор-ВС" від неправомірного використання таких відомостей, вказані особи підписали документ під назвою "Угода Зобов`язання про збереження комерційної таємниці та конфіденційної інформації ТОВ "ТВК Вектор-ВС"" (далі - Зобов`язання).



6.4. Підписуючи зобов`язання, ОСОБА_1 та ОСОБА_3 прямо зобов`язувалися на період трудових відносин та протягом 3 років після їх закінчення, не розголошувати відомості, що становлять комерційну таємницю ТОВ "ТВК Вектор-ВС" та стануть їм відомими під час виконання трудових обов`язків, не передавати третім особам відомості, що становлять комерційну таємницю, без письмової згоди директора ТОВ "ТВК Вектор-ВС" або уповноваженої ним особи, не використовувати інформацію, що становить комерційну таємницю, для зайняття будь-якою діяльністю, що може завдати шкоди ТОВ "ТВК Вектор-ВС" в якості конкурентної діяльності; у разі звільнення передати протягом 3 днів з моменту прийняття рішення про звільнення всі носії комерційної таємниці та конфіденційної інформації ТОВ "ТВК Вектор-ВС", які перебували у їх розпорядженні у зв`язку з виконанням посадових обов`язків або з інших причин.



6.5. При цьому ТОВ "ТВК Вектор-ВС" визначило перелік відомостей, що становлять його комерційну таємницю, у Пам`ятках для працівників ТОВ "ТВК Вектор-ВС", які є додатками до зобов`язань та які підписувалися вказаними працівниками, що в силу своїх посадових обов`язків мають доступ до таких відомостей. До комерційної таємниці, стосовно якої працівники підписували зобов`язання, було, зокрема, віднесено, такі відомості, як: собівартість продукції; розмір торгівельної націнки; відомості про постачальників, продавців та покупців продукції; відомості про способи придбання і реалізації продукції; відомості про рівень доходів ТОВ "ТВК Вектор-ВС"; зміст та характер договорів та контрактів, однією із сторін в яких виступає ТОВ "ТВК Вектор-ВС"; інші відомості, пов`язані з виробничою, економічною, фінансовою, управлінською та іншою діяльністю підприємства, розголошення яких може призвести до матеріальних збитків та шкоди діловій репутації ТОВ "ТВК Вектор-ВС".



6.6. На комп`ютері ТОВ "Ергон-електрік", який було вилучено під час обшуку офісних приміщень позивача, було виявлено електронні документи та графічні файли щодо ведення господарської діяльності ТОВ "ТВК Вектор-ВС", зокрема укладених договорів (контрактів), а також документів із зазначенням постачальників та активних покупців продукції заявника (висновок експерта Київського науково-дослідного Інституту судових експертиз від 19.04.2016 № 4528/16-35 про проведення судової експертизи комп`ютерної техніки та програмних продуктів, вилучених у ТОВ "Ергон-електрік", у досудовому розслідуванні в кримінальному провадженні №12015110130002211, розпочатому Київською місцевою прокуратурою № 8 за заявою директора ТОВ "ТВК Вектор-ВС" ОСОБА_4 за ознаками вчинення ОСОБА_1 та ОСОБА_3 кримінального правопорушення, передбаченого статтею 231 Кримінального кодексу України).



6.7. За результатами аналізу звітів до висновків експертів від 19.04.2016 №4528/16-35 та від 06.09.2016 № 157/ікт, в яких було відображено електронні документи та графічні зображення, знайдені на комп`ютерах ТОВ "Ергон-електрік", за результатами пошуку інформації, яка була предметом зазначених експертиз, АМК було виявлено електронні документи та графічні зображення, які містили інформацію щодо закупівельних та відпускних цін ТОВ "ТВК Вектор-ВС" на електротехнічну продукцію, обсягів закупівлі та постачання такої продукції, розміру знижок та іншу інформацію щодо ведення господарської діяльності ТОВ "ТВК Вектор-ВС" (каталоги, прайс-листи, технічну документацію на продукцію тощо).



6.8. Крім того, файли, які містили інформацію щодо контрагентів заявника, було виявлено на вилучених у ТОВ "Ергон-електрік" жорсткому диску та флеш-накопичувачі (висновок додаткової комп`ютерно-технічної експертизи від 19.02.2018 № 103/17, проведеної ТОВ "Експертно-правова консалтингова компанія "ЮРЕКС" на виконання постанови старшого слідчого СВ Святошинського УП ГУНП у м. Києві від 22.12.2017 про призначення комп`ютерно-технічної експертизи в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні №120151101300022115. Як встановлено у висновку, ці файли були записані (скопійовані) на зазначений флеш-накопичувач позивача 23-24 грудня 2014 року.



6.9. Листом від 25.07.2018 б/н представник ТОВ "ТВК Вектор-ВС" повідомив, що в період з травня 2015 року (коли розпочалася діяльність ТОВ "Ергон-електрік") по 30.09.2016 (дата проведення актуалізації незалежної оцінки ТОВ "Гарант-Експертиза") ТОВ "Ергон-електрік" здійснило реалізацію електротехнічної продукції 39 зі 138 (28,3%) суб`єктам господарювання, з якими заявник перебував у договірних відносинах на момент припинення трудових відносин із ОСОБА_1 та ОСОБА_3, що у свою чергу становило 67,9% загального обсягу реалізованої ТОВ "Ергон-електрік" електротехнічної продукції у вказаний період.



6.10. Наведена інформація підтверджується, зокрема, вищезазначеними звітами про актуалізацію незалежної оцінки ТОВ "Гарант-Експертиза" від 09.12.2016, а також реєстрами податкових накладних ТОВ "Ергон-Електрік" щодо реалізації електротехнічної продукції, які були надані ДНІ у Печерському районі ГУ ДФС у місті Києві на запит Київської місцевої прокуратури № 8.



6.11. Згідно зі звітами щодо проведення ТОВ "Гарант-Експертиза" незалежної оцінки розміру збитків (у тому числі втраченої вигоди) ТОВ "ТВК Вектор-ВС" за виявленими 26.06.2015 фактами порушень ОСОБА_1 та ОСОБА_3 зобов`язань про збереження комерційної таємниці та конфіденційної інформації ТОВ "ТВК Вектор-ВС", загальний розмір збитків (у тому числі втраченої вигоди), понесених ТОВ "ТВК Вектор-ВС" внаслідок вказаних у заяві дій ТОВ "Ергон-Електрік", становить 16 921 121,69 грн.



6.12. Відповідно до висновку судової економічної експертизи від 15.08.2017 № 4, проведеної судовим експертом на виконання постанови старшого слідчого СВ Святошинського УП ГУНП у місті Києві від 25.07.2017 про призначення судової економічної експертизи в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12015110130002211, розмір збитків (у тому числі втраченої вигоди), понесених ТОВ "ТВК Вектор-ВС" внаслідок використання засновниками ТОВ "Ергон-електрік" ОСОБА_1 та ОСОБА_3 комерційної таємниці та конфіденційної інформації ТОВ "ТВК Вектор-ВС", отриманої вказаними особами внаслідок трудових відносин із ТОВ "ТВК Вектор-ВС", встановлених за звітами про актуалізацію незалежної оцінки ТОВ "Гарант-Експертиза" від 09.12.2016, розмір збитків (у тому числі втраченої вигоди), понесених ТОВ "ТВК Вектор-ВС" внаслідок дій ТОВ "Ергон-електрік", становить "інформація з обмеженим доступом".



7. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

7.1. Закон України "Про Антимонопольний комітет України":

стаття 1:

- Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель. При цьому, особливості спеціального статусу Антимонопольного комітету України обумовлюються його завданнями та повноваженнями, в тому числі роллю у формуванні конкурентної політики, та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливому порядку призначення та звільнення Голови Антимонопольного комітету України, його заступників, державних уповноважених Антимонопольного комітету України, голів територіальних відділень Антимонопольного комітету України, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Антимонопольного комітету України, наданні соціальних гарантій, охороні особистих і майнових прав працівників Антимонопольного комітету України на рівні з працівниками правоохоронних органів, в умовах оплати праці;



стаття 3:

- основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах, зокрема, пріоритету прав споживачів;



стаття 5:

- Антимонопольний комітет України здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України "Про захист економічної конкуренції", "Про захист від недобросовісної конкуренції", "Про державну допомогу суб`єктам господарювання", цього Закону, інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих законів;



стаття 7:

- у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має такі повноваження, зокрема: розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами; приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції; розглядати справи про адміністративні правопорушення, приймати постанови та перевіряти їх законність та обґрунтованість; перевіряти суб`єкти господарювання, об`єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції; при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом; проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб`єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).

7.2. Закон України "Про захист економічної конкуренції":

стаття 1:

- економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку;



частина перша статті 3:

- законодавство про захист економічної конкуренції ґрунтується на нормах, установлених Конституцією України, і складається із цього Закону, законів України "Про Антимонопольний комітет України", "Про захист від недобросовісної конкуренції", інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих законів;



частина перша статті 48:

- за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про: визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; визнання суб`єкта господарювання таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку; накладення штрафу; усунення наслідків порушення законодавства про захист економічної конкуренції;

частина перша статті 59:

- підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; заборона концентрації відповідно до Закону України "Про санкції"; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.



7.3. Закон України "Про захист від недобросовісної конкуренції":

частина перша статті 1:

- недобросовісною конкуренцією є будь-які дії у конкуренції, що суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності;



статті 3:

- відносини, пов`язані з захистом від недобросовісної конкуренції, регулюються цим Законом, Законом України "Про захист економічної конкуренції", Законом України "Про Антимонопольний комітет України", "Паризькою конвенцією про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року", міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, іншими актами законодавства, виданими на підставі законів чи постанов Верховної Ради України;



стаття 19:

- неправомірним використанням комерційної таємниці є впровадження у виробництво або врахування під час планування чи здійснення господарської діяльності без дозволу уповноваженої на те особи відомостей, що становлять відповідно до законодавства України комерційну таємницю;



стаття 20:

- вчинення дій, визначених цим Законом як недобросовісна конкуренція, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Законом;



стаття 27:

- процесуальні засади діяльності органів Антимонопольного комітету України щодо захисту від недобросовісної конкуренції, зокрема розгляд справ про недобросовісну конкуренцію, порядок виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень, їх перевірка, перегляд, оскарження та гарантії учасників процесу, інші питання щодо захисту від недобросовісної конкуренції регулюються законодавством про захист економічної конкуренції з урахуванням особливостей, визначених цим Законом;



частина перша статті 30:

- органи Антимонопольного комітету України у справах про недобросовісну конкуренцію приймають обов`язкові для виконання рішення про: визнання факту недобросовісної конкуренції; припинення недобросовісної конкуренції; офіційне спростування за рахунок порушника поширених ним неправдивих, неточних або неповних відомостей; накладання штрафів; закриття провадження у справі.



7.4. Закон України "Про інформацію":

стаття 20:

- за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом;

- будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.



7.5. ЦК України:

стаття 505:

-комерційною таємницею є інформація, яка є секретною в тому розумінні, що вона в цілому чи в певній формі та сукупності її складових є невідомою та не є легкодоступною для осіб, які звичайно мають справу з видом інформації, до якого вона належить, у зв`язку з цим має комерційну цінність та була предметом адекватних існуючим обставинам заходів щодо збереження її секретності, вжитих особою, яка законно контролює цю інформацію;

- комерційною таємницею можуть бути відомості технічного, організаційного, комерційного, виробничого та іншого характеру, за винятком тих, які відповідно до закону не можуть бути віднесені до комерційної таємниці;



7.6. ГК України:

частини перша-третя, п`ята, шоста статті 36:

- відомості, пов`язані з виробництвом, технологією, управлінням, фінансовою та іншою діяльністю суб`єкта господарювання, що не є державною таємницею, розголошення яких може завдати шкоди інтересам суб`єкта господарювання, можуть бути визнані його комерційною таємницею. Склад і обсяг відомостей, що становлять комерційну таємницю, спосіб їх захисту визначаються суб`єктом господарювання відповідно до закону;

- неправомірним збиранням відомостей, що становлять комерційну таємницю, вважається добування протиправним способом зазначених відомостей, якщо це завдало чи могло завдати шкоди суб`єкту господарювання;

- розголошенням комерційної таємниці є ознайомлення іншої особи без згоди особи, уповноваженої на те, з відомостями, що відповідно до закону становлять комерційну таємницю, особою, якій ці відомості були довірені у встановленому порядку або стали відомі у зв`язку з виконанням службових обов`язків, якщо це завдало чи могло завдати шкоди суб`єкту господарювання;

- неправомірним використанням комерційної таємниці є впровадження у виробництво або врахування під час планування чи здійснення підприємницької діяльності без дозволу уповноваженої на те особи неправомірно здобутих відомостей, що становлять відповідно до закону комерційну таємницю;

- за неправомірне збирання, розголошення або використання відомостей, що є комерційною таємницею, винні особи несуть відповідальність, встановлену законом.



7.7. ГПК України:

частина перша статті 13:

- судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності;



частина перша статті 14:

- суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом;



частина перша статті 74:

- кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх, зокрема, вимог;



частина перша статті 76:

- належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування;



частина перша статті 77:

- обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування;



стаття 86:

- суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів;

- жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності;

- суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).



8. Межі розгляду справи судом касаційної інстанції


................
Перейти до повного тексту