1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ


26 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 826/16982/18

касаційне провадження № К/9901/29613/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Шарапи В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.04.2019 (головуючий суддя: Амельохін В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 (головуючий суддя: Федотов І.В., судді: Літвіна Н.М., Сорочко Є.О.) у справі №826/16982/18 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (далі - ГУПФУ в м. Києві), в якому просив:

визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 90 % до 70 % від сум грошового забезпечення та зобов`язати ГУПФУ в м. Києві перерахувати та виплатити пенсію позивачу в розмірі 90 % від сум грошового забезпечення з урахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018, починаючи з 01.01.2018, здійснивши виплату однією сумою;

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неврахування при перерахунку пенсії надбавку за льотний скл. при виконанні польотів у розмірі 35 %, надбавку за кваліфікацію, в/сл. 1 клас у розмірі 8 %, надбавку за роботу з таємними виробами, носіями документами у розмірі 10 %, надбавку за особливо важливі завдання у розмірі 50 %, премію у розмірі 10 %, які він отримував до перерахунку пенсії, та зобов`язати ГУПФУ в м. Києві перерахувати та виплатити пенсію ОСОБА_1, включаючи надбавку за льотний скл. при виконанні польотів у розмірі 35 %, надбавку за кваліфікацію, в/сл. 1 клас у розмірі 8 %, надбавку за роботу з таємними виробами, носіями, документами у розмірі 10 %, надбавку за особливо важливі завдання у розмірі 50 %, премію у розмірі 10 %, починаючи з 01.01.2018 з врахуванням проведених раніше виплат;

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неврахування до пенсії ОСОБА_1 підвищення в розмірі 150 процентів мінімальної пенсії за віком як учаснику бойових дій та зобов`язати ГУПФУ в м. Києві перерахувати та виплачувати надалі позивачу пенсію в розмірі 90 % грошового забезпечення з урахуванням підвищення в розмірі 150 процентів мінімальної пенсії за віком як учаснику бойових дій, починаючи з 01.04.2012, здійснивши виплату однією сумою.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем були обмежені його права на отримання пенсії у належному розмірі, оскільки всупереч наявності правових підстав для перерахунку пенсії з включенням до неї додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, які ОСОБА_1 отримував при проходженні служби, відповідач здійснив перерахунок пенсії виходячи виключно з посадового окладу, окладу за військове звання, а також процентної надбавки за вислугу років. Також позивач стверджує, що відповідачем при перерахунку його пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова Уряду №103) безпідставно знижено основний розмір його пенсії з 90% до 70 %, а також безпідставно поетапно проводиться виплата підвищення до його пенсії. Крім іншого, позивач наполягає, що набув право на отримання підвищення як учаснику бойових дій в розмірі 150 % мінімальної пенсії за віком відповідно до статті 12 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-XII), в редакції Закону України від 05.10.2005 № 2939-IV.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.04.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019, позов задоволено частково:

визнано протиправними дії ГУПФУ в м. Києві щодо зменшення ОСОБА_1 відсоткового значення розміру пенсії з 90% на 70% сум грошового забезпечення;

зобов`язано відповідача здійснити з 01.01.2018 перерахунок пенсії ОСОБА_1 відповідно до статті 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ) у порядку і розмірах визначених постановою Кабінету Міністрів України №103 виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 90% сум грошового забезпечення, та здійснити виплату з урахуванням виплачених сум.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при перерахунку пенсії позивача з 01.01.2018 відповідно до статті 63 Закону №2262-ХІІ на підставі постанови №103 відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії із застосуванням норм частини другої статті 13 Закону №2262-ХІІ, яка застосовується саме при призначенні пенсії. При цьому, при перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні відповідно до наявної у позивача вислуги років, є незмінним.

Стосовно позовних вимог в частині поетапності виплати підвищення пенсії позивачу з 01.01.2018, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач на час виникнення спірних правовідносин керувався ще чинним пунктом 2 постанови № 103 та виплачував позивачу лише 50 % від суми підвищення, тому визнали їх необґрунтованими. Одночасно суди зазначили, що з моменту визнання у судовому порядку нечинним пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 103 (05.03.2019), пенсія позивачу підлягає виплаті у розмірі 100 відсотків суми підвищення пенсії. З цих же підстав суди дійшли висновків про відсутність правових підстав для здійснення перерахунку позивачу пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення.

Щодо нарахування позивачу підвищення як учаснику бойових дій в розмірі 150 % мінімальної пенсії за віком, то суд першої інстанції вказав на те, що з 01.07.2006 частину четверту статті 12 Закону №3551-XII викладено в новій редакції, яка передбачає, що учасникам бойових дій пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Внесені Законом України від 05.10.2005 №2939-IV зміни в порядку встановленому законом неконституційними не визнавались, відповідно підлягають застосуванню. Відтак підстави для підвищення позивачу пенсії з розрахунку 150 % мінімальної пенсії за віком - відсутні.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині позовних вимог в задоволенні яких відмовлено, позивач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судами норм матеріального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначені судові рішення в оскаржуваній частині та в цій частині ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій не повно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору. Скаржник наполягає, що норми Закону № 2262-ХІІ (частина третя статті 52, частина друга статті 55, частина четверта статті 63) мають вищу юридичну силу, ніж норми постанови № 103, тому пенсія має виплачуватися із врахуванням раніше призначених доплат та надбавок без встановлення поетапних обмежень щодо її розміру. Також, з посиланням на те, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинного законодавства не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, скаржник стверджує, що має право на отримання підвищення до пенсії у розмірі 150 % мінімальної пенсії за віком. Крім іншого, скаржник посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, що виразилось у ненаданні правової оцінки доводам позивача про необґрунтованість рішення суду першої інстанції в частині позовної вимоги щодо проведення позивачу підвищення до пенсії з розрахунку 150 % мінімальної пенсії за віком.

Ухвалою Верховного Суду від 06.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

В порядку статті 31 КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 25.11.2020 визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 25.11.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.

Відповідач правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 1993 року перебуває на обліку в ГУПФУ в м. Києві та отримує пенсію на підставі Закону № 2262-XII.

01.03.2018 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова Уряду №704), якою затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1. Згідно з пунктом 2 цієї постанови грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103, пунктами 1, 2 якої встановив перерахувати з 01.01.2018 пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови №704.

Цією ж постановою також встановлено поетапну виплату підвищення до пенсії.

На підставі постанови Уряду № 103 відповідачем проведено з 01.01.2018 перерахунок пенсії, в результаті чого її розмір зменшився з 90% до 70%.

Також, при перерахунку пенсії позивачу було виплачено лише 50 % суми підвищення пенсії, замість 100% та не було враховано додаткові види грошового забезпечення.

На звернення позивача ГУПФУ в м. Києві листом від 30.08.2018 №68515/02 повідомило, що розмір його пенсії з 01.01.2018 проведено відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України № 103.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі є Закон №2262-ХІІ.

Відповідно до приписів статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45), згідно з пунктами 1, 2 та 3 якого передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Пунктом 5 згаданого Порядку визначено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Постановою №704 встановлено, зокрема, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (пункт 2 постанови). Також цією постановою установлені тарифна сітка розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схема тарифних розрядів за основними типовими посадами, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями.

У подальшому Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 103, пунктом 1 якої постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови № 704.


................
Перейти до повного тексту