1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 листопада 2020 року

м. Київ



Справа № 903/225/19


Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Дроботової Т. Б. - головуючого, Пількова К. М., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Романчук Д. В.,

за участю представників:

прокуратури - Скрипка М. В.,

позивача - не з`явилися,

відповідачів - не з`явилися,

третьої особи - не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 (судді: Василишин А. Р. - головуючий, Олексюк Г. Є., Бучинська Г. Б.) і рішення Господарського суду Волинської області від 24.07.2019 (суддя Войціховський В. А.) у справі

за позовом заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України

до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, Фермерського господарства "Стельмащук", Рожищенської районної державної адміністрації та Копачівської сільської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Рожищеагроліс",

про визнання незаконними та скасування розпорядження, наказів, рішення; визнання недійсними договорів оренди землі та скасування записів про проведену державну реєстрацію права власності,

В С Т А Н О В И В:

1. Короткий зміст позовних вимог і заперечень

1.1. У березні 2019 року заступник прокурора Волинської області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Волинської області з позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Волинській області), Фермерського господарства "Стельмащук" (далі - ФГ "Стельмащук"), Рожищенської районної державної адміністрації (далі - Рожищенська райдержадміністрація) та Копачівської сільської ради Рожищенського району Волинської області (далі - Копачівська сільрада) про: 1) визнання незаконним та скасування розпорядження голови Рожищенської райдержадміністрації від 10.12.2013 № 334 (далі - розпорядження від 10.12.2013) у частині затвердження технічних документацій із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Городинівської та Уляниківської сільських рад Рожищенського району Волинської області (далі - Городинівська і Уляниківська сільради) площею 39,8903 га та 37,4903 га; 2) визнання незаконними та скасування пунктів 1.3, 1.4, 2.1.3, 2.1.4 наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 29.07.2015 № 21 "Про затвердження документації із землеустрою" (далі - наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 29.07.2015); 3) визнання недійсним договору оренди землі від 20.11.2015 (далі - договір оренди землі від 20.11.2015), укладеного між ГУ Держгеокадастру у Волинській області та ФГ "Стельмащук" щодо земельної ділянки площею 39,8903 га, кадастровий номер 0724581400:01:003:1032, розташованої на території Городинівської сільради; 4) визнання недійсним договору оренди землі від 20.11.2015 (далі - договір оренди землі від 20.11.2015), укладеного між ГУ Держгеокадастру у Волинській області та ФГ "Стельмащук" щодо земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, розташованої на території Копачівської сільради; 5) скасування запису про проведену державну реєстрацію права власності ГУ Держгеокадастру у Волинській області на земельну ділянку площею 39,8903 га, кадастровий номер 0724581400:01:003:1032, розташовану на території Городинівської сільради; 6) скасування запису про проведену державну реєстрацію права власності Копачівської сільради на земельну ділянку площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, розташовану на території Копачівської сільради; 7) визнання незаконним і скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 21.12.2018 № 3-1355/15-18-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" (далі - наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 21.12.2018) у частині передачі земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, розташованої на території Копачівської сільради, у власність Копачівської сільради; 8) визнання незаконним і скасування рішення Копачівської сільради від 29.01.2019 № 43/6 "Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність Копачівської сільради об`єднаної територіальної громади" (далі - рішення Копачівської сільради від 29.01.2019) в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, що зазначена у додатку до цього рішення під номером 48.

Позов обґрунтовано незаконністю спірних ненормативних актів та оспорюваних договорів, невідповідністю їх вимогам земельного та лісового законодавства, оскільки частина спірних земельних ділянок належить до земель лісового фонду та накладається на землі лісогосподарського призначення, що розташовані у окремих кварталах Стирненського лісництва Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Рожищеагроліс" (далі - ДП "Рожищеагроліс"). Прокурор наголосив, що Рожищенська райдержадміністрація без вилучення спірних земельних ділянок із державного лісового фонду змінила їх цільове призначення на сільськогосподарські угіддя, що у подальшому призвело до їх незаконної передачі ГУ Держгеокадастру у Волинській області у користування ФГ "Стальмащук" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та свідчить про перевищення Рожищенською райдержадміністрацією та ГУ Держгеокадастру у Волинській області наданих їм законом повноважень; вилучення земель лісового фонду з порушенням вимог земельного законодавства, зміна їх цільового призначення та передача у користування суб`єкту господарювання без належних на те законодавчих підстав порушує права та інтереси держави в особі Кабінету Міністрів України, який є органом державної влади, уповноваженим державною на розпорядження землями лісогосподарського призначення; крім того, незаконна зміна цільового призначення та вибуття земель лісового фонду з державної власності становить суспільний інтерес.

1.2. У відзиві на позов ГУ Держгеокадастру у Волинській області просило залишити позов без розгляду та відмовити у задоволенні позову, посилаючись, зокрема, на відсутність законних підстав представництва прокурором інтересів держави в суді в особі Кабінету Міністрів України; недоведення того, що спірні земельні ділянки належать до земель лісогосподарського призначення. ГУ Держгеокадастру у Волинській області також зазначило про вибірковість дослідження доказів судовим експертом згідно з висновком від 04.02.2019 № 42/5 судової земельно-технічної експертизи у цивільній справі № 167/130/19 (далі - висновок експертизи від 04.02.2019) та наявність у цьому висновку заключення, яке дозволяє довільно трактувати місце розташування спірних земельних ділянок.

1.3. Рожищенська райдержадміністрація у відзиві на позов заперечила проти його задоволення, просила відмовити у позові, наголосила, що спірні земельні ділянки сформовані за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, ненаданих у власність або постійне користування та розташовані за межами населених пунктів; обмежень (обтяжень) на використання земельних ділянок та земельні сервітутів щодо них немає.

1.4. ДП "Рожищеагроліс" підтримало позовні вимоги, просило їх задовольнити, наголосивши, зокрема, на незаконності спірних актів і оспорюваних договорів та доведеності факту приналежності спірних земельних ділянок до земель лісового фонду, що підтверджується, у тому числі, планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування, висновком експертизи від 04.02.2019, інформацією Виробничого об`єднання "Укрдержліспроект" (далі - ВО "Укрдержліспроект") від 15.11.2018.

1.5. Копачівська сільрада також підтримала позов, просила його залишити без розгляду та відмовити у задоволенні позову, наголосила на відсутності матеріалів лісовпорядкування, які би давали можливість ідентифікувати спірні земельні ділянки та підтвердити, що саме вони перебувають у користуванні ДП "Рожищеагроліс", а також документів, які би доводили, що до розроблення матеріалів лісовпорядкування та перспективного плану організації і ведення лісового господарства 2010 року земельні ділянки були надані ДП "Рожищеагроліс".

1.6. ФГ "Стельмащук" у відзиві на позов та поясненнях у справі просило застосувати позовну давність та відмовити у позові з огляду на необґрунтованість та безпідставність позовних вимог; наголосило, зокрема, на недоведенні прокурором порушення ГУ Держгеокадастру у Волинській області та ФГ "Стельмащук" вимог законодавства при укладенні оспорюваних договорів, а також належності спірних земельних ділянок до категорії земель лісогосподарського призначення.

1.7. У додаткових запереченнях на позов ГУ Держгеокадастру у Волинській області просило застосувати позовну давність до заявлених вимог та відмовити у позові.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Волинської області від 24.07.2019 позов задоволено. Визнано незаконним і скасовано розпорядження від 10.12.2013 в частині затвердження технічних документацій із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Городинівської та Уляниківської сільрад площами 39,8903 га та 37,4903 га. Визнано незаконними і скасовано пункти 1.3, 1.4, 2.1.3 і 2.1.4 наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 29.07.2015. Визнано недійсним договір оренди землі від 20.11.2015, укладений між ГУ Держгеокадастру у Волинській області та ФГ "Стельмащук" щодо земельної ділянки площею 39,8903 га, кадастровий номер 0724581400:01:003:1032, розташованої на території Городинівської сільради. Визнано недійсним договір оренди землі від 20.11.2015, укладений між ГУ Держгеокадастру у Волинській області та ФГ "Стельмащук" щодо земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, розташованої на території Копачівської сільради. Скасовано запис про проведену державну реєстрацію права власності ГУ Держгеокадастру у Волинській області на земельну ділянку площею 39,8903 га, кадастровий номер 0724581400:01:003:1032, розташовану на території Городинівської сільради. Визнано незаконним і скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 21.12.2018 у частині передачі земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, розташованої на території Копачівської сільради у власність Копачівської сільради. Визнано незаконним і скасовано рішення Копачівської сільради від 29.01.2019 у частині прийняття у комунальну власність земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, що зазначена у додатку до цього рішення під номером 48. Скасовано запис про проведену державну реєстрацію права власності Копачівської сільради на земельну ділянку площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724587100:01:003:0353, розташовану на території Копачівської сільради. Стягнуто з ГУ Держгеокадастру у Волинській області на користь прокуратури Волинської області 7 684,00 грн витрат зі сплати судового збору. Стягнуто з ФГ "Стельмащук" на користь прокуратури Волинської області 1 921,00 грн витрат зі сплати судового збору. Стягнуто з Рожищенської райдержадміністрації на користь прокуратури Волинської області 1 921,00 грн витрат зі сплати судового збору. Стягнуто з Копачівської сільради на користь прокуратури Волинської області 3 842,00 грн витрат зі сплати судового збору.

Аргументуючи судове рішення, суд першої інстанції визнав доведеними підстави представництва прокурором інтересів держави у цій справі та, задовольняючи позов, виходив із того, що частина спірних земельних ділянок накладається на землі лісового фонду ДП "Рожищеагроліс"; жодних погоджень та рішень щодо їх вилучення уповноважений орган держави в порядку статей 142, 149 Земельного кодексу України не надавав та не приймав; Рожищенська райдержадміністрація без вилучення спірних земельних ділянок із державного лісового фонду змінила їх цільове призначення на сільськогосподарські угіддя, що у подальшому призвело до їх незаконної передачі ГУ Держгеокадастру у Волинській області у користування ФГ "Стальмащук" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та свідчить про перевищення Рожищенською райдержадміністрацією та ГУ Держгеокадастру у Волинській області наданих їм законом повноважень. Водночас суд дійшов висновку, що позовна давність при зверненні з цим позовом не пропущена, оскільки Кабінету Міністрів України як органу уповноваженому державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах стало відомо про порушення прав держави лише із запиту прокуратури від 21.02.2019, а прокуророві - 04.02.2019 після проведення судової земельно-технічної експертизи у цивільній справі № 167/130/19; обставин, що позивач міг дізнатися про порушення прав держави у спірних правовідносинах раніше зазначеної дати відповідачі не довели.

2.2. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 рішення Господарського суду Волинської області від 24.07.2019 залишено без змін із тих самих підстав.

3. Короткий зміст касаційної скарги і заперечення на неї

3.1. ГУ Держгеокадастру у Волинській області, не погоджуючись з рішенням та постановою у справі, подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 і рішення Господарського суду Волинської області від 24.07.2019 та закрити провадження у справі, ухвалити нове рішення про відмову у позові повністю, застосувати позовну давність до вимог заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України; здійснити перерахунок судових витрат у цій справі; стягнути з прокуратури Волинської області на користь ГУ Держгеокадастру у Волинській області витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної та касаційної скарг.

Підставами для скасування оскаржених рішення та постанови у справі ГУ Держгеокадастру у Волинській області вважає порушення судами норм матеріального та процесуального права, неповноту судового дослідження. Скаржник наголошує на відсутності у цьому випадку законних підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, неврахуванні судами положень статті 53 Закону України "Про прокуратуру"; акцентує на відсутності доказів щодо приналежності спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення; чинності розробленої технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Державного підприємства КСЛП "Ківерціліс" КП "Волинське обласне спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Волиньоблагроліс", яку вважає належним доказом у справі; зазначає, що у наведеному випадку ГУ Держгеокадастру у Волинській області розпорядилося земельними ділянками саме сільськогосподарського призначення, що підтверджується, у тому числі, інформацією Державної статистичної звітності форми 6-зем Городинівської та Уляниківської сільрад. Водночас скаржник звертає увагу на те, що суди не надали оцінки листу Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства від 28.02.2017 № 314, зміст якого свідчить, зокрема, що природна поросль дерев та кущів на спірних земельних ділянках не належить до лісових насаджень (земель лісового призначення). ГУ Держгеокадастру у Волинській області не погоджується з заключенням судового експерта, викладеного у висновку експертизи від 04.02.2019 щодо приналежності спірних земельних ділянок до земель лісового фонду; посилається на порушення принципів господарського судочинства, а саме змагальності сторін та рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, оскільки у судовому засіданні у суді апеляційної інстанції представник ГУ Держгеокадастру у Волинській області підтримав клопотання ФГ "Стельмащук" про призначення земельно-технічної експертизи у цій справі, натомість у постанові суду апеляційної інстанції зазначено, що представники сторін стосовно задоволення такого клопотання заперечили. Крім того, скаржник посилається на помилковість обраного позивачем способу захисту та при цьому зазначає, що прийняте ГУ Держгеокадастру у Волинській області рішення про передачу земельної ділянки є ненормативним актом, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання; скасування цього рішення не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право власності чи право володіння земельною ділянкою, яке ґрунтується на правовстановлюючих документах. Скаржник також стверджує про пропуск позовної давності при зверненні з цим позовом; вважає, що прокурор та позивач не довели коли позивач міг би дізнатися про порушення прав держави у спірних правовідносинах. Окрім цього, ГУ Держгеокадастру у Волинській області зазначає, що на нього було покладено судові витрати у справі, зокрема, за розгляд судом вимоги про скасування запису про проведену державну реєстрацію права власності ГУ Держгеокадастру у Волинській області на спірну земельну, проте ГУ Держгеокадастру у Волинській області не наділене повноваженнями щодо державної реєстрації (скасування державної реєстрації) права власності на нерухоме майно, зокрема на спірні земельні ділянки, тому вважає помилковим здійснений судом першої інстанції розподіл судових витрат.

3.2. Від прокуратури Волинської області та ДП "Рожищеагроліс" надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких прокуратура та державне підприємство просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін; наголошують, що наведені у касаційній скарзі доводи не спростовують обґрунтованих висновків судів першої та апеляційної інстанцій, які, з урахуванням наданих сторонами доказів, встановили усі фактичні обставини справи, що мають значення для правильного вирішення спору, та ухвалили судові рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

3.3. Від Кабінету Міністрів України також надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить відмовити у її задоволенні, а оскаржені судові рішення у справі залишити без змін, як такі, що є законними та обґрунтованими.

4. Розгляд касаційної скарги та позиція Верховного Суду

4.1. Згідно з ухвалою Верховного Суду від 16.01.2020 (судді: Кушнір І. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Мачульський Г. М.) відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру у Волинській області на рішення Господарського суду Волинської області від 24.07.2019 і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 у справі № 903/225/19 та водночас зупинено провадження за касаційною скаргою ГУ Держгеокадастру у Волинській області на зазначені судові рішення у справі № 903/225/19 до перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у подібних правовідносинах у іншій справі № 912/2385/18.

4.2. Від Офісу Генерального прокурора надійшли клопотання про поновлення касаційного провадження у справі.

4.3. Після усунення обставин, що викликали зупинення провадження у цій справі, провадження у справі було поновлено за ухвалою Верховного Суду від 22.07.2020.

4.4. За змістом витягу із протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 23.09.2020 визначено такий склад колегії суддів: Дроботова Т. Б. - головуючий, Чумак Ю. Я., Пільков К. М.

4.5. Згідно з ухвалою Верховного Суду від 05.10.2020 (колегія суддів у складі: Дроботова Т. Б. - головуючий, Чумак Ю. Я., Пільков К. М.) прийнято до провадження касаційну скаргу ГУ Держгеокадастру у Волинській області на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 і рішення Господарського суду Волинської області від 24.07.2019 у справі № 903/225/19 із здійсненням розгляду справи у судовому засіданні у режимі відеоконференції 10.11.2020. У судовому засіданні 10.11.2020 оголошувалася перерва до 17.11.2020.

4.6. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників учасників справи, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи і заперечення на неї, переглянувши за правилами Господарського процесуального кодексу України в редакції, чинній до 08.02.2020, яка діяла на час подання касаційної скарги, оскаржувані у справі рішення і постанову, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково з таких підстав.

4.7. Як свідчать матеріали справи та установили суди, згідно з розпорядженням Рожищенської райдержадміністрації від 10.12.2013 було затверджено технічні документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Рожищенського району. Зокрема, відповідно до цього розпорядження затверджено технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності за межами населених пунктів на території Городинівської сільради площею 39,8903 га та на території Уляниківської сільради площею 37,4903 га.

На підставі цих землевпорядних документацій згідно з наказом Головного управління Держземагенства у Волинській області від 21.01.2015 № 6-а "Про здійснення добору земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" зазначені земельні ділянки включено до переліку земельних ділянок для підготовки лотів до проведення земельних торгів.

Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 29.07.2015 затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), право оренди на які пропонується для продажу на земельних торгах щодо земельної ділянки площею 39,8903 га, кадастровий номер 0724581400:01:003:1032, розташованої за межами населених пунктів Городинівської сільради та щодо земельної ділянки площею 37,4903 га, кадастровий номер 0724581400:01:003:1032, розташованої за межами населених пунктів Уляниківської сільради (пункти 1.3-1.4 наказу), а також зазначено про забезпечення державної реєстрації права державної власності в особі ГУ Держгеокадастру/Держземагенства у Волинській області, зокрема, на земельні ділянки площею 39,8903 га на території Городинівської сільради та площею 37,4903 га на території Уляниківської сільради (підпункти 2.1.3-2.1.4 наказу).


................
Перейти до повного тексту