1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



25 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 140/337/19

адміністративне провадження № К/9901/27603/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мартинюк Н.М.,

суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №140/337/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛембергМіт"

до Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області

про визнання протиправним і скасування висновку, зобов`язання вчинити дії,



за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛембергМіт"

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року (прийняте у складі: головуючого судді Лозовського О.А.)

і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2019 року (прийняту у складі: головуючого судді Мікули О.І., суддів Качмара В.Я., Курильця А.Р.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



У лютому 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛембергМіт" звернулося до суду з позовом, в якому просило:



- визнати протиправним і скасувати висновок від 25 січня 2018 року №31/3-204 в частині скасування реєстрації транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ;



- зобов`язати Територіальний сервісний центр 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області поновити реєстрацію транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 .



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 23 березня 2016 року ТОВ "ЛембергМіт" у ТОВ "Кондор-Авто" придбало транспортний засіб марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, відповідно до Договору №256/2016 купівлі-продажу транспортного засобу.



25 березня 2016 року Територіальним сервісним центром 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області було здійснено державну реєстрацію вказаного транспортного засобу на підставі сертифікату відповідності UAI.178.0015705-16, виданого ОС ТзОВ ДП "Житомирстандарт", про що видано Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 від 25 березня 2016 року.



Висновком Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області від 25 січня 2018 року №31/3-204 було скасовано реєстрацію вказаного транспортного засобу за ТОВ "ЛембергМіт" на підставі пункту 40 Постанови Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року №1388 "Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", через подання заявником під час реєстрації автомобіля сертифікату відповідності UA1.178.0015705-16, який виданий ОС ТзОВ ДП "Житомирстандарт", згідно якого рівень екологічної норми ЄВРО 5.



Однак, на думку позивача, скасовуючи реєстрацію транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, відповідач помилково дійшов висновку про фіктивність чи підробку сертифікату відповідності UA1.178.0015705-16, який виданий ОС ТзОВ ДП "Житомирстандарт". Докази того, що вказаний сертифікат є фіктивним чи підробленим у відповідача відсутні, а відтак скасування реєстрації вказаного транспортного засобу є протиправним.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову ТОВ "ЛембергМіт" відмовлено.



Суди попередніх інстанцій, приймаючи оскаржувані рішення, виходили з того, що для реєстрації транспортного засобу надано сертифікат відповідності UA1.178.0015705-16, який виданий ТОВ "Житомирстандарт", яке входить до державної системи сертифікації УкрСЕПРО. Проте, зазначений орган сертифікації з 1 січня 2016 року не входить до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року №521 (надалі - "Порядок №521").



Тому суди дійшли висновку про те, що при здійсненні реєстрації вказаного транспортного засобу позивача було порушено пункт 10 Порядку №521, у зв`язку з чим, на підставі пункту 40 Порядку №521, оскаржуваним висновком правомірно було скасовано державну реєстрацію цього транспортного засобу, оскільки реєстрація транспортного засобу проводилась на підставі сертифікату відповідності не встановленого зразка, який не може бути використано для цілей митного оформлення.



Крім того, суди першої й апеляційної інстанцій посилались на лист офіційного дилера виробника автомобіля Mersedes-Benz Sprinter ТОВ "Волинь-Авто" від 18 травня 2017 року №166, відповідно до якого транспортний засіб Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI кузов НОМЕР_3, згідно коду MS9 з карт даних авто відповідає нормі ЄВРО-4, на лист прокуратури Волинської області за вих. №17/7-834 від 24 листопада 2017 року про здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні за №4201703000000338 від 31 липня 2017 року, яким встановлено, що службові особи ТСЦ МВС у Волинській області з метою отримання неправомірної вигоди провели реєстрації транспортних засобів з порушенням вимог чинного законодавства.



Отже, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що, встановивши факт підробки сертифікату відповідності, на підставі якого була здійснена реєстрація транспортного засобу і встановивши невідповідність рівню токсичності Євро, що підтверджується листами уповноважених органів, відповідач правомірно прийняв оскаржуваний висновок про скасування реєстрації транспортного засобу, який належить позивачу, а тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі ТОВ "ЛембергМіт" просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2019 року, і ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.



Зокрема, скаржник зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій є необґрунтованими, прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин справи. Позивач посилається на те, що на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру Міністерства внутрішніх справ не було беззаперечних документальних доказів того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами. Тому, на думку позивача, відповідачем не доведено, що він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, які визначені Конституцією та законами України. Оскаржуване рішення прийнято необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття оскаржуваного рішення, а відтак, є протиправним і його належить скасувати.



Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ у Волинській області (надалі також - "РСЦ МВС у Волинській області") подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.



В обґрунтування свого відзиву зазначає, що відділ прокуратури Волинської області повідомив відповідача про факт досудового розслідування у кримінальному провадженні №4201703000000338 від 31 липня 2017 року за ознаками кримінального провадження, передбаченого частиною третьою статті 368 Кримінального кодексу України, в ході якого встановлено, що транспортний засіб марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, було зареєстровано на території України всупереч Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрацію транспортних засобів" і постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання". Звертає увагу, що реєстрація транспортних засобів нових і таких, що були у користуванні, здійснюється за умови відповідності екологічним нормам з 1 січня 2016 року - не нижче Євро 5, однак, згідно з інформацією викладеною в листі офіційного представника Mercedes-Benz у Волинській області ПАТ "Волинь-Авто" від 18 травня 2017 року №166, транспортний засіб Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI кузов НОМЕР_3, згідно з кодом MS9 з карт даних авто відповідає нормі ЄВРО-4, а тому сертифікат відповідності №UA1.178.0015705-16, згідно з яким встановлено рівень екологічної норми - ЄВРО-5, не може бути використаний для державної реєстрації транспортного засобу у сервісному центрі МВС. Отже, на думку РСЦ МВС у Волинській області, доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів першої й апеляційної інстанцій, які ухвалили законні та обґрунтовані рішення.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що відповідно до договору купівлі-продажу №256/2016р від 23 березня 2016 року ТОВ "ЛембергМіт" придбало у ТОВ "Кондор-Авто" транспортний засіб - автомобіль марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску номер кузова НОМЕР_3 .



Відповідно до акту приймання-передачі транспортних засобів №256/16 від 23 березня 2016 року ТОВ "Кондор-Авто" вказаний транспортний засіб був переданий ТОВ "ЛембергМіт".



25 березня 2016 року Територіальним сервісним центром 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області (далі - "Територіальний сервісний центр 0741") було здійснено державну реєстрацію транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску номер кузова НОМЕР_3 на підставі зазначеного договору купівлі-продажу і сертифікату відповідності UAI.178.0015705-16, виданого ОС ТзОВ ДП "Житомирстандарт", про що видано Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 від 25 березня 2016 року.



Разом з тим, листом Територіального сервісного центру 0741 від 9 листопада 2018 року ТОВ "ЛембергМіт" повідомлено, що на підставі висновку РСЦ МВС у Волинській області №31/3-2014 від 25 січня 2018 року свідоцтво НОМЕР_2 від 25 березня 2016 року про реєстрацію транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, скасовано 30 січня 2018 року.



У висновку РСЦ МВС у Волинській області №31/3-204 від 25 січня 2018 року за результатами перевірки законності державної реєстрації транспортних засобів, зазначених у листі прокуратури Волинської області від 24 листопада 2017 року №17-7-834, вказано про те, що 27 листопада 2017 року до РСЦ МВС у Волинській області надійшов лист прокурора у Волинській області Квятковського М. за вих. №17-7-834 від 24 листопада 2017 року про те, що прокуратурою області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за №4201703000000338 від 31 липня 2016 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 368 Кримінального кодексу України.



Згідно з інформацією, викладеною в листі прокурора Волинської області, в ході досудового розслідування встановлено, що здійснено ввезення, розмитнення і державну реєстрацію у сервісних центрах МВС ряду транспортних засобів, які не відповідають стандарту рівня екологічності Євро 5, а фактично відповідають стандарту Євро 1, Євро 3 та Євро 4. Також, досудовим розслідуванням встановлено, що службовими особами територіальних сервісних центрів МВС у Волинській області упродовж 2016 року проведено реєстрацію транспортних засобів, зокрема, транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, номер кузова НОМЕР_3 державний реєстраційний номер НОМЕР_1 .



Водночас відповідно до листа офіційного дилера ПАТ "Волинь-АВТО" №166 від 18 травня 2017 року встановлено, що транспортний засіб марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 з номером кузова НОМЕР_3 відповідно до коду MS9 з карт даних авто відповідає стандарту Євро-4.



Крім того, у листі прокурора зазначено, що реєстрація, зокрема, цього транспортного засобу проводилась на підставі сертифікату відповідності не встановленого зразка, який не може бути використаний для реєстрації транспортного засобу у сервісних центрах МВС, що є порушенням Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності".



Висновком РСЦ МВС у Волинській області від 25 січня 2018 року за результатами перевірки фактів реєстрації транспортних засобів, зазначених у листі прокуратури Волинської області від 24 листопада 2017 року №17/1-834, зазначено, що в ході досудового розслідування встановлено, що службовими особами територіальних сервісних центрів МВС у Волинській області проведено реєстрацію транспортних засобів з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема 25 березня 2016 року зареєстровано транспортний засіб марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, номер кузова НОМЕР_3 . До матеріалів реєстрації долучено сертифікат відповідності №UA1.178.0015705-16, виданий ОС ТОВ ДП "Житомирстандарт" (державна система сертифікації УкрСЕПРО), згідно з яким рівень екологічної норми - ЄВРО 5. В додатку до листа прокуратури області на запити прокурора у кримінальному провадженні офіційний дилер виробника вказаної марки транспортного засобу надав інформацію заводу - виробника стосовно технічних характеристик автомобіля, з якого вбачається, що вищезазначений транспортний засіб з карт даних авто відповідає нормі Євро 4.



На підставі наведених документів РСЦ МВС у Волинській області зроблено висновок про те, що реєстрація транспортного засобу позивача відбулася з порушеннями встановленого Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року №1388, а відтак доручив Територіальному сервісному центру 0741 скасувати державну реєстрацію автомобіля марки Mercedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, тип - загальний автобус - D, 2007 року випуску, номер кузова НОМЕР_3 .



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)



Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Відповідно до статті 1 Закону України "Про дорожній рух" цей закон регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання.



Відповідно до частин першої - п`ятої статті 34 Закону України "Про дорожній рух": державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.



Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.



Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.



Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.



Для автоматизованого обліку транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування і підлягають державній або відомчій реєстрації, та відомостей про їх власників ведеться Єдиний державний реєстр, держателем якого є Міністерство внутрішніх справ України.



Постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року №1388 затверджено "Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів" (далі - "Порядок №1388"), згідно з пунктом 1 якого визначено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.



Відповідно до пункту 3 Порядку №1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.



Положеннями пункту 8 Порядку №1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").



Абзацом 2 вищенаведеного пункту Порядку №1388 закріплено, що документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби; інші засвідчені та оформлені в установленому порядку документи, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на транспортний засіб відповідно до закону.



У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи митного органу, передається за допомогою засобів інформаційно- телекомунікаційних систем органам МВС.


................
Перейти до повного тексту