ПОСТАНОВА
Іменем України
24 листопада 2020 року
м. Київ
справа №826/17804/18
адміністративне провадження №К/9901/7758/19, К/9901/8467/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 826/17804/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Львівгаз збут", Товариства з обмеженою відповідальністю "Київоблгаз збут"
до Кабінету Міністрів України
треті особи: Публічне акціонерне товариство "Вінницягаз", Публічне акціонерне товариство "Волиньгаз", Публічне акціонерне товариство "Дніпрогаз", Публічне акціонерне товариство "Дніпропетровськгаз", Публічне акціонерне товариство "Донецькміськгаз", Публічне акціонерне товариство "Донецькоблгаз", Публічне акціонерне товариство "Житомиргаз", Публічне акціонерне товариство "Закарпатгаз", Публічне акціонерне товариство "Запоріжгаз", Публічне акціонерне товариство "Івано-Франківськгаз", Публічне акціонерне товариство "Київгаз", Публічне акціонерне товариство "Київоблгаз", Відкрите акціонерне товариство "Кіровоградгаз", Публічне акціонерне товариство "Криворіжгаз", Публічне акціонерне товариство "Лубнигаз", Публічне акціонерне товариство "Луганськгаз", Публічне акціонерне товариство "Львівгаз", Приватне акціонерне товариство "Макіївкагаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Волиньгаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання", Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровськгаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Закарпатгаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Запоріжгаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Київоблгаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", Приватне акціонерне товариство "Гадячгаз", Приватне акціонерне товариство "Коростишівгаз", Приватне акціонерне товариство "Кременчукгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссягаз", Публічне акціонерне товариство "Маріупольгаз", Публічне акціонерне товариство "Полтавгаз", Публічне акціонерне товариство "Рівнегаз", Публічне акціонерне товариство "Сумигаз", Приватне акціонерне товариство "Тернопільгаз", Приватне акціонерне товариство "Тернопільміськгаз", Публічне акціонерне товариство "Тисменицягаз", Публічне акціонерне товариство "Уманьгаз", Публічне акціонерне товариство "Харківгаз", Публічне акціонерне товариство "Харківміськгаз", Акціонерне товариство "Херсонгаз", Публічне акціонерне товариство "Хмельницькгаз", Публічне акціонерне товариство "Черкасигаз", Публічне акціонерне товариство "Чернівцігаз", Публічне акціонерне товариство "Чернігівгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачсервіс", Товариство з обмеженою відповідальністю "Азовгаз", Дочірнє підприємство "Газ Мелітополя" Публічного акціонерного товариства "Мелітопольгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Миколаївгаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Одесагаз-Постачання", Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівнегаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Сумигаз збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Тернопільоблгаз", Дочірнє підприємство "Газопостач" Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Уманьгаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Харківгаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Черкасигаз Збут", Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз Збут", Дочірнє підприємство "Шепетівкагаз" Публічного акціонерного товариства "Шепетівкагаз", Приватне акціонерне товариство "Шепетівкагаз", Публічне акціонерне товариство "Одесагаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ДІМ "ЛУБНИГАЗ", Дочірнє підприємство "МОНТАЖНИК" Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ДІМ "ВАЛІНОР", Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗОВИК", Державне підприємство "КРЕМЕНЕЦЬКЕ УПРАВЛІННЯ З ПОСТАЧАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ГАЗУ", Публічне акціонерне товариство "МЕЛІТОПОЛЬГАЗ", Дочірнє підприємство "КИЇВГАЗЕНЕРДЖИ" ПАТ "КИЇВГАЗ", Публічне акціонерне товариство "Миколаївгаз", Державна регуляторна служба України, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство фінансів України, Публічне акціонерне товариство "Укргазвидобування", Публічне акціонерне товариство "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз", Антимонопольний комітет України, Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
про визнання протиправною та нечинною постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867.
за касаційними скаргами Публічного акціонерного товариства "Національна компанія "Нафтогаз України", Кабінету Міністрів України на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2018 року (головуючий суддя: Келеберда В. І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Кузьмишиної О. М., суддів: Костюк Л. О., Пилипенко О. Є.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Львівгаз збут" (далі - ТОВ "Львівгаз збут") звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України, треті особи: Публічне акціонерне товариство "Вінницягаз" (далі - ПАТ "Вінницягаз"), Публічне акціонерне товариство "Волиньгаз" (далі - ПАТ "Волиньгаз"), Публічне акціонерне товариство "Дніпрогаз" (далі - ПАТ "Дніпрогаз"), Публічне акціонерне товариство "Дніпропетровськгаз" (далі - ПАТ "Дніпропетровськгаз"), Публічне акціонерне товариство "Донецькміськгаз" (далі - ПАТ "Донецькміськгаз"), Публічне акціонерне товариство "Донецькоблгаз" (далі - ПАТ "Донецькоблгаз"), Публічне акціонерне товариство "Житомиргаз" (далі - ПАТ "Житомиргаз"), Публічне акціонерне товариство "Закарпатгаз" (далі - ПАТ "Закарпатгаз"), Публічне акціонерне товариство "Запоріжгаз" (далі - ПАТ "Запоріжгаз"), Публічне акціонерне товариство "Івано-Франківськгаз" (далі - ПАТ "Івано-Франківськгаз"), Публічне акціонерне товариство "Київгаз" (далі - ПАТ "Київгаз"), Публічне акціонерне товариство "Київоблгаз" (далі - ПАТ "Київоблгаз"), Відкрите акціонерне товариство "Кіровоградгаз" (далі - ВАТ "Кіровоградгаз"), Публічне акціонерне товариство "Криворіжгаз" (далі - ПАТ "Криворіжгаз"), Публічне акціонерне товариство "Лубнигаз" (далі - ПАТ "Лубнигаз"), Публічне акціонерне товариство "Луганськгаз" (далі - ПАТ Луганськгаз"), Публічне акціонерне товариство "Львівгаз" (далі - ПАТ "Львівгаз"), Приватне акціонерне товариство "Макіївкагаз" (далі - ПрАТ "Макіївкагаз"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз збут" (далі - ТОВ "Вінницягаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Волиньгаз збут" (далі - ТОВ "Волиньгаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" (далі - ТОВ "Кременчукгаз-постачання"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровськгаз збут" (далі - ТОВ "Дніпропетровськгаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз збут" (далі - ТОВ "Житомиргаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Закарпатгаз збут" (далі - ТОВ "Закарпатгаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Запоріжгаз збут" (далі - ТОВ "Запоріжгаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Київоблгаз збут" (далі - ТОВ "Київоблгаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (далі - ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України"), Приватне акціонерне товариство "Гадячгаз" (далі - ПрАТ "Гадячгаз"), Приватне акціонерне товариство "Коростишівгаз" (далі - ПрАТ "Коростишівгаз"), Приватне акціонерне товариство "Кременчукгаз" (далі - ПрАТ "Кременчукгаз"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссягаз" (далі - ТОВ "Поліссягаз"), Публічне акціонерне товариство "Маріупольгаз" (далі - ПАТ "Маріупольгаз"), Публічне акціонерне товариство "Полтавгаз" (далі - ПАТ "Полтавгаз"), Публічне акціонерне товариство "Рівнегаз" (далі - ПАТ "Рівнегаз"), Публічне акціонерне товариство "Сумигаз" (далі - ПАТ "Сумигаз"), Приватне акціонерне товариство "Тернопільгаз" (далі - ПрАТ "Тернопільгаз"), Приватне акціонерне товариство "Тернопільміськгаз" (далі - ПрАТ "Тернопільміськгаз"), Публічне акціонерне товариство "Тисменицягаз" (далі - ПАТ "Тисменицягаз"), Публічне акціонерне товариство "Уманьгаз" (далі - ПАТ "Уманьгаз"), Публічне акціонерне товариство "Харківгаз" (далі - ПАТ "Харківгаз"), Публічне акціонерне товариство "Харківміськгаз" (далі - ПАТ "Харківміськгаз"), Акціонерне товариство "Херсонгаз" (далі - АО "Херсонгаз"), Публічне акціонерне товариство "Хмельницькгаз" (далі - ПАТ "Хмельницькгаз"), Публічне акціонерне товариство "Черкасигаз" (далі - ПАТ "Черкасигаз"), Публічне акціонерне товариство "Чернівцігаз" (далі - ПАТ "Чернівцігаз"), Публічне акціонерне товариство "Чернігівгаз" (далі - ПАТ "Чернігівгаз"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачсервіс" (далі - ТОВ "Газопостачсервіс"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Азовгаз" (далі - ТОВ "Азовгаз"), Дочірнє підприємство "Газ Мелітополя" Публічного акціонерного товариства "Мелітопольгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Миколаївгаз Збут" (далі - ТОВ "Миколаївгаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Одесагаз-Постачання" (далі - ТОВ "Одесагаз-Постачання"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз Збут" (далі - ТОВ "Полтавагаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівнегаз Збут" (далі - ТОВ "Рівнегаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Сумигаз збут" (далі - ТОВ "Сумигаз збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Тернопільоблгаз" (далі - ТОВ "Тернопільоблгаз"), Дочірнє підприємство "Газопостач" Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз", Товариство з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз Збут" (далі - ТОВ "Івано-Франківськгаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Уманьгаз Збут" (далі - ТОВ "Уманьгаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Харківгаз Збут" (далі - ТОВ "Харківгаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" (далі - ТОВ "Херсонрегіонгаз"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз Збут" (далі - ТОВ "Хмельницькгаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Черкасигаз Збут" (далі - ТОВ "Черкасигаз Збут"), Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз Збут" (далі - ТОВ "Чернігівгаз Збут"), Дочірнє підприємство "Шепетівкагаз" Публічного акціонерного товариства "Шепетівкагаз", Приватне акціонерне товариство "Шепетівкагаз" (далі - ПрАТ "Шепетівкагаз"), Публічне акціонерне товариство "Одесагаз" (далі - ПАТ "Одесагаз"), Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ДІМ "ЛУБНИГАЗ" (далі - ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ЛУБНИГАЗ"), Дочірнє підприємство "МОНТАЖНИК" Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ДІМ "ВАЛІНОР", Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗОВИК" (далі - ТОВ "ГАЗОВИК"), Державне підприємство "КРЕМЕНЕЦЬКЕ УПРАВЛІННЯ З ПОСТАЧАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ГАЗУ" (далі - ДП "КРЕМЕНЕЦЬКЕ УПРАВЛІННЯ З ПОСТАЧАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ГАЗУ"), Публічне акціонерне товариство "МЕЛІТОПОЛЬГАЗ" (далі - ПАТ "МЕЛІТОПОЛЬГАЗ"), Дочірнє підприємство "КИЇВГАЗЕНЕРДЖИ" ПАТ "КИЇВГАЗ", Публічне акціонерне товариство "Миколаївгаз" (далі - ПАТ "Миколаївгаз"), Державна регуляторна служба України, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство фінансів України, Публічне акціонерне товариство "Укргазвидобування" (далі - ПАТ "Укргазвидобування"), Публічне акціонерне товариство "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" (далі - ПАТ "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз"), Антимонопольний комітет України, Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - ПАТ "НАК "Нафтогаз України"), в якому просило:
- визнати протиправними та нечинними абз. 3 пп. 1 п. 3, пп. 2 п. 3, абз 2 пп. 4 п. 3, абз. 5-7 п. 7, п. 9, п. 10, пп. 2 п. 14 Положення про покладання спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867.
2. ТОВ "Львівгаз збут" подано заяву про забезпечення позову, в якій останнє просить:
- заборонити операторам газорозподільних мереж передавати Міністерству фінансів України інформацію про побутових споживачів, релігійні організації, інші об`єкти газовикористання державного підприємства України "Міжнародний дитячий центр "Артек" у межах ліцензованої території діяльності з розподілу природного газу;
- заборонити ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відмовляти постачальникам газу зі спеціальними обов`язками, визначеними в додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" в укладенні договору купівлі-продажу природного газу у разі відсутності у таких постачальників довідки, виданої Міністерством фінансів України, що підтверджує наявність у Міністерства Фінансів України інформації про споживачів, яким планує постачати природний газ такий постачальник;
- зобов`язати ПАТ "НАК "Нафтогаз України" продавати газ постачальникам газу зі спеціальними обов`язками, визначеним в додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" на період її оскарження в судовому порядку;
- заборонити офіційним виданням: Офіційному віснику України та газеті "Урядовий кур`єр" публікацію постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу".
3. Обґрунтовуючи подану заяву, позивач зазначає про те, що наявні підстави для забезпечення позову передбачені ч. 1, 2 ст. 150 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю, оскільки вважає, що відповідач ігнорує нормативні акти, які регулюють його діяльність, а саме - порушена процедура прийняття регуляторного акту, передбаченого Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", оскільки перед прийняттям оскаржуваної постанови відповідач був зобов`язаний у встановленому законом порядку провести публічне обговорення з громадськістю проекту оскаржуваної постанови, як регуляторного акту, а також - як нормативно-правового акту, який становить значний суспільний інтерес. Також, заявник зазначив, що для виконання п. 7 та п. 10 Положення з метою забезпечення безперебійного постачання природного газу населенню позивач буде змушений порушувати ст. 32 Конституції України, яка перебуває у взаємозв`язку з п. 1 ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Крім цього, ТОВ "Львівгаз збут" вказує на визначення оскаржуваною постановою єдиного можливого постачальника природного газу побутовим споживачам на всій території України, а саме - ПАТ "НАК "Нафтогаз України", що ставить учасників ринку природного газу у нерівне становище, зокрема, позивача, та встановлює дискримінаційні умови у сфері постачання природного газу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
4. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 листопада 2018 року відкрито провадження у даній справі.
5. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2018 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року заяву про забезпечення позову задоволено частково. Запинено дію абз. 3 п.п. 1 п.3, п.п. 2 п. 3, абз. 2 п.п. 4 п.3, абз. 5-7 п. 7, п. 9, п. 10, п.п. 2 п. 14 Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу". В іншій частині вимог заяви відмовлено.
6. Приймаючи такі рішення, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що достатні підстави для забезпечення позову відповідно до ч. 1, 2 ст. 150 КАС України, оскільки наявні очевидні ознаки протиправності оскаржуваних пунктів постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867, а також того, що невжиття заходів забезпечення позову у заявлений позивачем спосіб може істотно ускладнити ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав та інтересів позивача за захистом яких він звернувся до суду до інших осіб - громадян - споживачів природного газу.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2018 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 12 лютого 2019 року з питань забезпечення позову, 19 березня 2019 року ПАТ "НАК "Нафтогаз України" та 25 березня 2019 року Кабінет Міністрів України звернулись до Верховного Суду з касаційними скаргами, в яких просять скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову, якою у задоволенні заяви ТОВ "Львівгаз збут" про забезпечення позову відмовити повністю.
8. Обґрунтовуючи касаційну скаргу ПАТ "НАК "Нафтогаз України" зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій порушено норми процесуального права. Так, судами не враховано що зупинення дії окремих умов, пунктів, норм постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867 буде втручанням у дискреційні повноваження Кабінету Міністрів України, який на виконання спеціальних обов`язків прийняв нормативно-правовий акт, який допомагає під час перехідного періоду лібералізації ринку природного газу, а саме: забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу. Крім того, в касаційній скарзі вказує на те, що порушення оспорюваними нормами п. 1 ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та ч. 2 ст. 32 Конституції України щодо поводження з персональними даними громадян без їх на те згоди відсутні, оскільки згідно положень ч. 1 ст. 6, ч. 1 ст. 10, ст. 11, ч. 1 ст. 16 Закону України "Про захист персональних даних", п. п.1, 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2500 "Про затвердження Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року № 1386/27831, споживачі, які заповнили та підписали форму заяви-приєднання до умов договору постачання природного газу побутовим споживачам, надали згоду на обробку своїх персональних даних та передачу її третім особам. Отже, суди дійшли помилкового висновку про очевидне порушення оспорюваними нормами норм чинного законодавства щодо поводження з персональними даними громадян без їх згоди на те, оскільки вказана інформація вже знаходиться в операторів газорозподільних систем та постачальників природного газу або буде отримана за згодою споживача, а відсутність в оскаржуваній постанові посилань на Закон України "Про захист персональних даних" не свідчить про те, що постачальниками природного газу повинні збиратися, зберігатися та використовуватися персональні дані споживачів без їх згоди та на власний розсуд і без дотримання положень вказаного Закону передавати ці дані Міністерству фінансів України.