ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 826/7821/17
адміністративне провадження № К/9901/17953/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Мороз Л.Л., Чиркіна С.М.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 826/7821/17
за позовом Державної служби геології та надр України
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ірша Граніт"
про анулювання спеціального дозволу
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ірша Граніт" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 у справі №826/7821/17
В С Т А Н О В И В
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Державна служба геології та надр України звернулась до суду з даним позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 31.03.1998 № 1291 виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Ірша-Граніт".
2. Позовні вимоги обґрунтовані порушенням Товариством з обмеженою відповідальністю "Ірша-Граніт" особливих умов спеціального дозволу щодо подання звіту про рух запасів, пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра та пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин №865, а саме невиконання Відповідачем особливих умов спеціального дозволу на користування надрами із щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №5-гр за 2015 рік та не проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 06.03.2020 у задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06.03.2020 скасовано та ухвалено нове про задоволення позову.
5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції вказав на те, що позивачу був виданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 31.03.1998 № 1291. Строк дії спеціального дозволу - 20 років, до 31.03.2018.
6. Таким чином, зазначені обставини свідчать про відсутність на час розгляду справи в суді першої інстанції предмета спору в рамках адміністративної справи №826/7821/17, так як вимогою Позивача є припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, що вже є припиненим в силу положень п.2 ст.26 Кодексу про надра України, а саме право користування надрами припинене у зв`язку із закінченням встановленого строку користування надрами.
7. В свою чергу, скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, а тому наявні підстави для анулювання дозволу, відповідно до статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову суду апеляційної інстанції, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
9. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що відсутність на час розгляду справи в суді першої інстанції предмета спору в рамках адміністративної справи №826/7821/17, є безумовною підставою для відмови у задоволенні позову. Зазначене підтверджується релевантною практикою Верховного Суду в подібних правовідносинах.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
10. 21.07.2020 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
11. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.07.2020 визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.М., Мороз Л.Л., Чиркін С.М.).
12. Ухвалою Верховного Суду від 31.07.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ірша Граніт" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 у справі №826/7821/17.
13. Ухвалою Верховного Суду від 23.11.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 24.11.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Товариству з обмеженою відповідальністю "Ірша-Граніт" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 31.03.1998 № 1291 з метою видобування незміненого лабрадориту, придатного для видобування блоків та виробництва облицювальних виробів з них, відходи виробництва та порушений вивітрюванням лабрадорит придатний для виробництва щебню будівельного та каменю побутового.
15. Як додаток до спеціального дозволу укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 11.05.2012 № 1291.
16. Листом державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 24.01.2017 №03/303-0296 повідомлено Держгеонадра, що інформація, в тому числі від надрокористувача Товариства з обмеженою відповідальністю "Ірша-Граніт" щодо руху запасів за 2015 рік не надходила.
17. Наказом Держгеонадр України від 16.08.2016 № 257 у зв`язку з невиконанням Відповідачем особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, а саме щодо звітуванням Відповідачем до ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою №5-гр за 2015 рік, відповідачу встановлено термін 10 календарних днів для усунення порушень, про що на юридичну адресу Відповідача направлено лист від 31.08.2016 № 15424/13/14-16.
18. Як вбачається з наданих до позовної заяви доказів, вказаний лист повернувся на адресу Держгеонадр України з відміткою пошти "за місцем обслуговування".
19. В подальшому у зв`язку зі спливом 10-денного терміну, встановленого для виправлення вказаних порушень, позивачем прийнято Наказ від 16.11.2016 № 431 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, яким була зупинена дія спецдозволу ТОВ "Ірша-Граніт", про що було проінформовано Відповідача та встановлено термін - 30 календарних днів для усунення порушень законодавства про надра (від 19.12.2016 лист №23483/13/14-16).
20. Як слідує з наданих суду матеріалів, вказаний лист згідно рекомендованого повідомлення отримано Відповідачем 29.12.2016.
21. Відповідачем відповіді на лист Позивача від 19.12.2016 №23483/13/14-16 - не було надано.
22. Наказом Держгеонадр України від 23.12.2015 №438 зобов`язано ДНВП "Геоінформ України" та ДЗК України, у термін до 15.01.2016 зібрати інформацію про проведення надрокористувачем повторної оцінки запасів родовищ корисних копалин відповідно до вимог пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865 (далі - Положення № 865),
23. Наказом Держгеонадр України від 01.09.2016 №287 було надано термін для проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин 30 календарних днів, про що Відповідача було проінформовано листом від 03.10.2016 №18579/13/14-16.
24. Як вбачається з наданих до позовної заяви доказів, вказаний лист від 03.10.2016 №18579/13/14-16 повернувся на адресу Держгеонадр України з відміткою пошти "не значиться".
25. Листом від 27.12.2016 №24391/13/14-16 Відповідачем додатково надано 30 календарних днів для усунення порушень.
26. З наданих до позовної заяви доказів, вказаний лист від 27.12.2016 №24391/13/14-16 згідно рекомендованого повідомлення отримано Відповідачем 04.01.2017.
27. В подальшому, 03.03.2017 на адресу відповідача позивачем направлено лист №5166/13/14-17 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу від 31.03.1998 №1291.
28. Згідно наданих до позовної заяви доказів, вказаний лист від 03.03.2017 №5166/13/14-17 повернувся з відміткою пошти "відсутня адреса одержувача".
29. Враховуючи те, що відповідь про згоду/не згоду припинення дії спецдозволу отримано не було, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
30. Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення № 1174).
31. Відповідно до пунктів 9, 10 Положення Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
32. Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
33. Процедура видачі спеціального дозволу на користування ділянкою, надр передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок №615).
34. Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають:
- вимоги до ефективності робіт;
- сучасні технології видобування та переробки корисних копалин;
- порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій;
- види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр;
- підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.
35. З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого визначається Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року №1294 (далі - Порядок № 1294) а також Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V.
36. Відповідно до пункту 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
37. Пунктом 5 Порядку № 1294 визначено, що державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів, тобто користувачів надр, визначених статтею 13 Кодексу України про надра, яким відповідно до статті 16 надано спеціальні дозволи на користування надрами.
38. Пунктом 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі:
1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;
3) проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування;
4) наявності заборгованості з плати за користування надрами;
5) порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища;
6) проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом;
7) відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону;
8) не виконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
39. Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;