ПОСТАНОВА
Іменем України
20 листопада 2020 року
м. Київ
справа №807/1276/17
адміністративне провадження №К/9901/51507/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,
розглянув порядку письмового провадження справу
за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України
на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 (колегія у складі суддів Дору Ю.Ю., Ващилін Р.О., Іванчулинець Д.В.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2018 (колегія у складі суддів Пліша М.А., Ільчишин Н.В., Макарика В.Я.)
у справі №807/1276/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпаті Трейдінг"
до Державної фіскальної служби України, за участю третьої особи - адміністрації Державної прикордонної служби України
про оскарження рішення суб`єкта владних повноважень.
І. РУХ СПРАВИ
1. Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпаті трейдінг" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України за участю третьої особи на стороні відповідача Адміністрації Державної прикордонної служби України, в якій просило:
- визнати нечинним та скасувати рішення спільної робочої групи Державної фіскальної служби України, Адміністрації Державної прикордонної служби України з розгляду документів щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі про відмову у наданні дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі ТОВ "Карпаті Трейдінг" для розміщення в міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення "Малий Березний - Убля", "Косино-Барабаш", "Солотвино - Сігету Мармацієй", "Чоп -Захонь", "Лужанка - Берегшурань", "Дзвінкове-Лонья", викладене в листі № 8531/6/99-99-03-03-03-15 від 21.04.2017;
- зобов`язати спільну робочу групу Державної фіскальної служби України, Адміністрації Державної прикордонної служби України з розгляду документів щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі надати ТОВ "Карпаті Трейдінг" дозволи на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі для розміщення в міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення "Малий Березний - Убля", "Косино-Барабаш", "Солотвино - Сігету Мармацієй", "Чоп -Захонь", "Лужанка - Берегшурань", "Дзвінкове-Лонья";
- судові витрати віднести за рахунок відповідачів.
2. Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.11.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2018, позов задоволено частково:
- визнано нечинним та скасовано рішення спільної робочої групи ДФС та Адміністрації Держприкордонслужби України з розгляду документів щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі про відмову у наданні дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі ТОВ "Карпаті Трейдінг" (код 40002710, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. І. Франка, 1) для розміщення в міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення "Малий Березний - Убля", "Косино - Барабаш", "Солотвино - Сігету Мармацієй", "Чоп - Зохань", "Лужанка - Берегшурань", "Дзвінкове - Лонья", викладене в листі № 8531/6/99-99-03-03-03-15 від 21.04.2017
- зобов`язано спільну робочу групу ДФС та Адміністрації Держприкордонслужби України з розгляду документів щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі повторно розглянути документи щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі поданих ТОВ "Карпаті Трейдінг".
- в іншій частині у задоволенні позову відмовлено.
3. У касаційній скарзі Відповідач просив постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.11.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2018 скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 05.06.2018 у зазначеній справі було відкрито провадження. 02.07.2018 надійшов відзив від Позивача.
5. Сторонами було заявлено клопотання про розгляд справи за їхньої участі. Однак своєю ухвалою Верховний Суд у задоволенні клопотання було відмовлено.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпаті трейдінг" є суб`єктом підприємницької діяльності, що підтверджується копією статуту та випискою із ЄДРПОУ.
7. 25.04.2016 Закарпатською митницею ДФС було надано погодження на розміщення тимчасових споруд у вищевказаних пунктах пропуску: МАПП Малий Березний - Убля (рішення ДФС 14757/99-99-03-04-03-17 від 25.04.2016); МАПП Чоп - Захонь (рішення ДФС 14761/99-99-03-04-03-17 від 25.04.2016); МАПП Дзвінкове - Лонья (рішення ДФС 16767/99-99-03-04-03-17 від 25.04.2016); МАПП Косино - Барабані (рішення ДФС 14759/99-99-03-04-03-17 від 25.04.2016); МАПП Лужанка - Берегшурань (рішення ДФС 14970/99-99-03-04-03-17 від 28.04.2016); МАПП Солотвино - Сігету-Мармаціей (рішення ДФС 15216/99-99-03-04-03-17 від 28.04.2016).
8. 30.12.2016 між ДФС України та позивачем було укладено меморандум. На виконання вказаного меморандуму 30.12.2016 між тими ж сторонами було укладено договори про співпрацю № 6, в тому числі і щодо сприяння у відкритті магазинів безмитної торгівлі.
9. 03.01.2017 позивачем - ТОВ "Карпаті Трейдінг" до Закарпатської митниці ДФС було подано заяви з додатками про відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі по шести пунктах пропуску, шляхом розміщення їх в міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення "Малий Березний - Убля", "Косино - Барабаш", "Солотвино - Сігету Мармацієй", "Чоп - Захонь", "Лужанка - Берегшурань", "Дзвінкове - Лонья). До даної заяви згідно встановленої форми були додані додатки.
10. 06.01.2017 Закарпатська митниця ДФС надіслала до ДФС України усі отримані від позивача документи для розгляду питання щодо надання дозволів на відкриття магазинів безмитної торгівлі.
11. 21.04.2017 на адресу позивача було надіслано лист Державної фіскальної служби України разом із витягом з протоколу від 21.03.2017 №2 засідання спільної робочої групи, згідно яких позивачу відмовлено у наданні дозволів на відкриття магазинів безмитної торгівлі за недотримання абзацу 5 пункту 4 Порядку (відсутні підтверджуючі документи щодо наявності будівель (приміщень) у пунктах пропуску, чи договорів оренди на їх використання.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
12. В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначав, що подав усі документи, які передбачені вищевказаним Порядком.
13. Відповідач проти позову заперечив, просив у задоволенні позову відмовити. Вважає, що позивачем не було надано достатніх документів для отримання дозволів, а саме були відсутні документи щодо наявності будівель (приміщень) у пунктах пропуску, чи договорів оренди на їх використання. Також вказав, що лише по двох пунктах пропуску, а саме "Лужанка" та "Тиса", були подані усі документи, в тому числі і акти здачі-приймання павільйонів, а по решті чотирьох магазинах у інших пунктах пропуску були відсутні такі акти.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився, суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про необхідність визнати нечинним та скасувати рішення спільної робочої групи Державної фіскальної служби України, Адміністрації Державної прикордонної служби України з розгляду документів щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі про відмову у наданні дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі ТОВ "Карпаті Трейдінг" для розміщення в міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення "Малий Березний-Убля", "Косино-Барабаш", "Солотвино - Сігету Мармацієй", "Чоп - Загонь", "Лужанка - Берегшурань", "Дзвінкове-Лонья", викладене в листі № 8531/6/99-99-03-03-03-15 від 21.04.2017.
15. Суд виходив з того, що у позивача були підстави для набуття в користування земельних ділянок за вищезазначеними адресами та укладено договори на виготовлення павільйонів та отримано такі на підставі актів приймання-передачі, отже дотримано вимоги Порядку подання та розгляду заяв, надання, зупинення дії, анулювання дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 692 від 08.06.2012.
16. Щодо позовної вимоги про зобов`язання спільної робочої групи Державної фіскальної служби України, Адміністрації Державної прикордонної служби України з розгляду документів щодо надання дозволів на відкриття та експлуатацію магазинів безмитної торгівлі надати ТзОВ "Карпаті Трейдінг" дозволи на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі для розміщення в міжнародних пунктах пропуску для автомобільного сполучення, то суди вирішили, що така задоволенню не підлягає, бо суд не може підміняти державний орган, дії якого оскаржуються, та приймати замість нього рішення, яке належить до компетенції виключно цього органу, оскільки такі дії суду виходять за межі визначених йому законодавцем повноважень. Аналогічна позиція викладена у постанові ВСУ від 12.09.2017 у справі №826/6873/16.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
17. Відповідач у касаційній скарзі відзначає, що суди першої та апеляційної інстанції допустили порушення норм матеріального і процесуального права. Зокрема, дійшли неправильного висновку, що на час прийняття оскаржуваного рішення у позивача були підстави для набуття у користування земельних ділянок площею 30 кв.м для організації функціонування та здійснення експлуатації магазину безмитної торгівлі.
18. Згідно матеріалів справи 06.01.2017 ДФС отримано листи Закарпатської митниці ДФС щодо відкриття ТзОВ "Карпаті Трейдінг" магазинів безмитної торгівлі у відповідних пунктах пропуску з доданими пакетами документів, які містили однотипний перелік документів (з урахуванням територіальної прив`язки до конкретного пункту пропуску).
19. За результатом розгляду поданих ТзОВ "Карпаті Трейдінг" документів ДФС та Адміністрація Держприкордонслужби України на засіданні спільної робочої групи встановлено, що до матеріалів не додано підтверджуючі документи про наявність у суб`єкта господарювання будівель (приміщень) готових до експлуатації, чи договорів оренди на їх використання, а надані документи цих обставин не підтверджують.
20. Зокрема, суди встановили, що земельні ділянки, в міжнародних автомобільних пунктах пропуску передані в постійне користування Державній митний службі України на підставі державних актів на праві постійного користування земельною ділянкою. Позивачем було отримано листи ДФС, згідно яких ДФС не заперечує щодо надання безоплатно в тимчасове користування ТзОВ "Карпаті Трейдінг" земельних ділянок у перелічених вище пунктах пропуску площею 30 кв.м в кожному пункті. Однак, єдині листи, наявні в матеріалах справи, з яких вбачається, що ДФС не заперечує щодо надання безоплатно в тимчасове користування земельних ділянок, датовані 25.04.2016 та зареєстровані за №№ 14759/99-99-03-04-03-17 (МАПП "Косино - Барабаш"), 16767/99-99- 03-04-03-17 (МАПП "Дзвінкове - Донья"), 14757/99-99-03-04-03-17 (МАПП "Малий Березний - Убля"), 14761/99-99-03-04-03-17 (МАП11 "Чоп - Зохань"), 14970/99-99-03-04-03-17 (МАПП "Лужанка - Берегшурань"), 15216/99-99-03-04-03-17 (МАПП "Солотвино - Сігету Мармацієй").
21. Судом не враховано, що зазначених листів ДФС в переліку надісланих Закарпатською митницею ДФС документів й, відповідно, заявах позивача на відкриття та експлуатацію МБТ не передбачено.
22. Крім того, ці листи, підписані директором Департаменту, носять інформативний характер, не є та не можуть вважатися рішеннями ДФС. Більше того, у зв`язку із неправильним трактуванням та використанням цих листів з метою вирішення питань земельних відносин, такі було відкликано листом ДФС від 21.07.2016 № 24807/7/99-99-03-04-03-17 (даний лист був доданий до письмових заперечень та наявний в матеріалах справи). Крім того, ні Меморандум про наміри співробітництва між ДФС та ТзОВ "Карпаті Трейдінг", ні Договори про співпрацю не можуть регулювати питання земельних відносин, зокрема щодо безоплатного користування земельними ділянками.
23. Крім того, в доданих до заяв документах містяться копії технічних документів, в яких визначається місце розташування та архітектурний тип тимчасової споруди, а також копії договорів на замовлення робіт із виготовлення павільйонів.
24. При цьому, із п.п. 5.1.2. п. 5.1 Розділу 5 "Передача приймання" таких договорів вбачається, що право власності на об`єкт даного договору ТзОВ "Карпаті Трейдінг" отримує на момент підписання Акта передачі-приймання. Такі акти на час прийняття спірного рішення (21.03.2017) були відсутні.